Kuvassa ovat Simo Lampinen (vas.), Leo Kinnunen, Jyrki Ahava ja Atso Aho. Se on otettu kesällä Turun Sanomien automuseossa, jossa vanhat autourheilijat kävivät tapaamassa 67 vuotta täyttänyttä Leksa Kinnusta.
Kinnunen on merkkimies suomalaisessa autourheilussa. Ensimmäinen suomalainen maailmanmestari ja ensimmäinen suomalainen F1-ajaja. Tänä syksynä tulee kuluneeksi 40 vuotta siitä, kun Kinnunen oli voittamassa urheiluautojen maailmanmestaruutta John Wyerin Gulf-Porsche-tallissa. Elettiin siis vuotta 1970, ja seuraavassa muut lajiensa ensimmäiset suomalaiset maailmanmestarit:
1969 Kalevi Vehkonen (moottorikelkkailu)
1972 Jarno Saarinen (TT-ajo)
1974 Heikki Mikkola (motocross)
1976 Yrjö Vesterinen (trial)
1981 Ari Vatanen (ralli)
1982 Keijo Rosberg (Formula 1)
1990 Jarmo Hirvasoja (jääspeedway)
1990 Pekka Vehkonen (stadioncross)
1990 Kari Tiainen (enduro)
1993 Tommi Ahvala (hallitrial)
2007 Sami Seliö (F1-veneet)
2010 Joonas Kylmäkorpi (maarata)
Leo Kinnusen mestaruuden osalta on tosin sanottava, että kysymyksessä oli merkkikohtainen mestaruus, minkä saavuttamisessa oli mukana kaksi autokuntaa. Ykkösautossa ajoi Kinnusen parina meksikolainen Pedro Rodriquez ja toisen auton kuljettajaparin muodostivat Jo Siffert - Brian Redman. Kinnunen - Rodriquez voittivat Daytonan 24 tunnin ajon, Brands Hatchin 500 mailin ajon, Monzan 1000 km ja Watkins Glenin 6 tunnin ajon.
Turun Sanomien automuseossa on myös Kinnusen kullanvärinen F1-ajokki vuodelta 1974. Se on muisto suuresta, mutta epäonnistuneesta seikkailusta. Antti Aarnio-Wihurin AAW Racing Teamin nimissä Kinnunen hankki John Surteesin tallin vanhan testiauton saatuaan rahoittajiksi mm. Saloran, Colt-tupakkamerkin ja Silja Linen; luultavasti apuna oli myös Turun Sanomat, sillä Kinnunen oli avioitunut lehtitalon tyttären Taru Ketosen kanssa. Surtees-Ford oli kuitenkin ylipainoinen ja alitehoinen, ja runkokin oli kärsinyt vaurioita. Kinnunen osallistui kuuteen GP-viikonloppuun, joista hän selviytyi aika-ajokarsinnoista itse kilpailuun vain Ruotsin Anderstorpissa.
"Koko katastrofi alkoi siitä, että John Surtees ei pitänyt sopimuksiaan. Sen jälkeen kun hän auton luovutti, ei hänen taholtaan apua hellinnyt missään. Minut petti Surtees ja minut petti auto", sanoi Kinnunen Vauhdin Maailmassa (12/1974).
Vaan eivät olleet häävit AAW Racingin resurssitkaan. F1-asiantuntemusta ei ollut pätkääkään. Kinnusen F1-tiimin henkilövahvuus taisi olla kymmenkunta miestä. Nyt Heikki Kovalainen jää kärkiautoille yhtä paljon kuin Kinnunen aikoinaan, mutta Kovalaisen Lotus-tallissa työntekijöitä on yli 200.
Moottoriajoneuvojen nopeusennätyksistäkin pidetään tietenkin kirjaa. Ensimmäisenä suomalaisena sai nimensä ME-tilastoon kilpamoottoriveneilijä Stig-Olof Fagerström vuonna 1962. Hän saavutti kaikkiaan 16 ennätysnopeutta.
kari.naskinen@gmail.com