F1-veneiden MM-osakilpailu ja rokkikonsertit siinä ohessa muodostivat hienon kokonaisuuden. Niin hienon, että se voidaan Lahdelta viedä. Viikonvaihteen tapahtumaa nimittäin kävi seuraamassa mm. Ålandsbankenin toimitusjohtaja, joka selvin sanoin antoi ymmärtää, että tämä sama pitäisi ensi vuonna järjestää Ahvenanmaalla.
Bisnestähän tämä on, ja jos Ålandsbanken sponsorina ja Ahvenanmaa maakuntana ilmoittavat tapahtuman järjestäjille, että saatte vaikkapa 300 000 euroa siirtäessänne tapahtuman Ahvenanmaalle, niin se on sitten siinä.
Näin kävi jo viime vuonna, kun Vesa Keskinen kaappasi Lahdesta moottorikelkkojen MM-osakilpailun Tuuriin kyläkauppansa tuntumaan.
Lahden kaupungin panostus vene- ja rokkitapahtumaan oli nyt 50 000 euroa. Tämä summa palautui suurimmalta osaltaan takaisin kaupungille, sillä rahoilla järjestäjät maksoivat laskuja Lahden energia- ja vesiyhtiöille.
Ympäristöluvat tapahtuman järjestämiseksi Lahdessa ovat voimassa vuoteen 2011. Lahden on nyt pidettävä huoli siitä, että hurrit eivät pääse vetämään välistä.
¤ ¤ ¤
Viikonvaihteen tapahtuma Lahdessa sai pelkkää kiitosta. Sellaisen ansaitsee myös Lakesin hankepäällikkö Jukka Elomaa, joka täällä Lahden-päässä oli avainhenkilö, kun tapahtumaa suunniteltiin ja järjestettiin. Sulka hattuun.
Kilpailuja olivat seuraamassa useimpien muiden MM-osakilpailujen napamiehet. Heidän kommenttinsa oli sunnuntaina oli, että Lahti nosti riman kisojen järjestämisessä aivan uudelle tasolle. Tarkoittivat sitä, että Lahdessa ei tyydytty pelkästään kisan järjestämiseen, vaan oli tehty suuren luokan koko kansan tapahtuma.
Kuvaavaa oli, että yhdeksänkertainen maailmanmestari ja nytkin voittanut Guido Cappellini sanoi tämän olleen uransa mieliinpainuvin tapahtuma.
Mielenkiintoista nähdä, miten homma toimii ensi lauantaina, kun seuraava osakilpailu ajetaan Pietarissa Eremitaasin luona. Pietarin kaupunki ”osti” tapahtuman miljoonalla eurolla. Katsotaan lauantai-iltana klo 21 Maxilta.
Käsityksen moottoriurheilussa liikkuvista suurista rahoista, kun tiedetään, paljonko Abu Dhabi maksoi viime vuonna, kun se halusi rallin MM-sarjan ja Fordin rallitallin sponsoriksi, 20 miljoonaa euroa.
Abu Dhabi on Arabiemiraattien liiton suurin maa ja samalla Arabiemiraattien pääkaupunki, maailman rikkaimmaksi mainittu kaupunki Persianlahden rannalla. Abu Dhabin joukkue oli kahdella veneellä myös Lahdessa. Toinen raharikas arabivaltio Qatar oli niin ikään mukana.
¤ ¤ ¤
Olen viimeisten 25 vuoden aikana käynyt monissa F1-autojen kilpailuissa ja MotoGP-kilpailuissa. Lahden viikonvaihde oli järjestelyiltään ja varsinkin yleisön kannalta selvästi parempi kuin useimmat niistä.
Esimerkiksi viime kesänä Spa´ssa olin kalleimmilla katsomopaikoilla, mutta ruokailumahdollisuudet pitkän, kuuman päivän aikana jäivät siihen, että pääkatsomon luona olleesta kioskista sai makkaraa. Ei pöytiä eikä tuoleja. Meillä toimi pöytänä makkarakioskin vieressä olleen roskalaatikon kansi.
”F1 Powerboat GP Lahti” oli huippua. Kaikesta näki, että ammattilaiset olivat asialla. Kalle Keskinen, Sedu Koskinen ja Ari Koivula ovat sen luokan osaajia ja tottuneet tekemään tapahtumia isoille massoille, että mitään ei ollut jätetty puolitiehen.
Tervetuloa Lahteen vuoden kuluttua. Älkää langetko muihin houkutuksiin.
Bisnestähän tämä on, ja jos Ålandsbanken sponsorina ja Ahvenanmaa maakuntana ilmoittavat tapahtuman järjestäjille, että saatte vaikkapa 300 000 euroa siirtäessänne tapahtuman Ahvenanmaalle, niin se on sitten siinä.
Näin kävi jo viime vuonna, kun Vesa Keskinen kaappasi Lahdesta moottorikelkkojen MM-osakilpailun Tuuriin kyläkauppansa tuntumaan.
Lahden kaupungin panostus vene- ja rokkitapahtumaan oli nyt 50 000 euroa. Tämä summa palautui suurimmalta osaltaan takaisin kaupungille, sillä rahoilla järjestäjät maksoivat laskuja Lahden energia- ja vesiyhtiöille.
Ympäristöluvat tapahtuman järjestämiseksi Lahdessa ovat voimassa vuoteen 2011. Lahden on nyt pidettävä huoli siitä, että hurrit eivät pääse vetämään välistä.
¤ ¤ ¤
Viikonvaihteen tapahtuma Lahdessa sai pelkkää kiitosta. Sellaisen ansaitsee myös Lakesin hankepäällikkö Jukka Elomaa, joka täällä Lahden-päässä oli avainhenkilö, kun tapahtumaa suunniteltiin ja järjestettiin. Sulka hattuun.
Kilpailuja olivat seuraamassa useimpien muiden MM-osakilpailujen napamiehet. Heidän kommenttinsa oli sunnuntaina oli, että Lahti nosti riman kisojen järjestämisessä aivan uudelle tasolle. Tarkoittivat sitä, että Lahdessa ei tyydytty pelkästään kisan järjestämiseen, vaan oli tehty suuren luokan koko kansan tapahtuma.
Kuvaavaa oli, että yhdeksänkertainen maailmanmestari ja nytkin voittanut Guido Cappellini sanoi tämän olleen uransa mieliinpainuvin tapahtuma.
Mielenkiintoista nähdä, miten homma toimii ensi lauantaina, kun seuraava osakilpailu ajetaan Pietarissa Eremitaasin luona. Pietarin kaupunki ”osti” tapahtuman miljoonalla eurolla. Katsotaan lauantai-iltana klo 21 Maxilta.
Käsityksen moottoriurheilussa liikkuvista suurista rahoista, kun tiedetään, paljonko Abu Dhabi maksoi viime vuonna, kun se halusi rallin MM-sarjan ja Fordin rallitallin sponsoriksi, 20 miljoonaa euroa.
Abu Dhabi on Arabiemiraattien liiton suurin maa ja samalla Arabiemiraattien pääkaupunki, maailman rikkaimmaksi mainittu kaupunki Persianlahden rannalla. Abu Dhabin joukkue oli kahdella veneellä myös Lahdessa. Toinen raharikas arabivaltio Qatar oli niin ikään mukana.
¤ ¤ ¤
Olen viimeisten 25 vuoden aikana käynyt monissa F1-autojen kilpailuissa ja MotoGP-kilpailuissa. Lahden viikonvaihde oli järjestelyiltään ja varsinkin yleisön kannalta selvästi parempi kuin useimmat niistä.
Esimerkiksi viime kesänä Spa´ssa olin kalleimmilla katsomopaikoilla, mutta ruokailumahdollisuudet pitkän, kuuman päivän aikana jäivät siihen, että pääkatsomon luona olleesta kioskista sai makkaraa. Ei pöytiä eikä tuoleja. Meillä toimi pöytänä makkarakioskin vieressä olleen roskalaatikon kansi.
”F1 Powerboat GP Lahti” oli huippua. Kaikesta näki, että ammattilaiset olivat asialla. Kalle Keskinen, Sedu Koskinen ja Ari Koivula ovat sen luokan osaajia ja tottuneet tekemään tapahtumia isoille massoille, että mitään ei ollut jätetty puolitiehen.
Tervetuloa Lahteen vuoden kuluttua. Älkää langetko muihin houkutuksiin.
¤ ¤ ¤
Maakaasuputken nouseminen pintaan satamasssa ei liittynyt F1-venekilpailuihin, mutta kumma juttu on. Kovin heiveröisesti on putki järvenpohjaan kiinnitetty. Kun oikein huono säkä olisi käynyt, olisi vaikka koko satama ja Sibeliustalo räjähtänyt.
Mitähän siitäkin seuraa, kun venäläiset panevat kaasuputken Itämeren pohjaan?