perjantai 30. marraskuuta 2012
Kokoomus haistatti paskat Lahden kaupungille
Lahden kaupunginhallitus oli lausunnossaan ylikunnalliselle joukkoliikennelautakunnalle esittänyt, että joukkoliikenne Lahdessa järjestettäisiin ns. bruttomallin mukaan. Tämä oli siis Lahden kaupungin kanta asiaan, vaikka syntyikin äänestyspäätöksellä 6-5. Nyt kun joukkoliikennelautakunta päätti asiasta, asettui Lahden Kokoomuksen siellä olevat edustajat poikkiteloin kaupungin tahtoa vastaan. Lautakunnan kokoomuslaisen puheenjohtajan Simo Räihän (kuva) muutosesityksen perusteella ja äänin 6-4 päätettiin, että liikenne Lahdessa tullaan järjestämään porvarien haluaman ns. nettomallin mukaisesti.
Mitä järkeä tässä on? Kaupunki tekee demokraattisen päätöksen, mutta kun se ei Kokoomukselle käy, se haistattaa paskat kaupungille. Tämä oli lyhyen ajan sisällä jo toinen kerta, kun Kokoomus marssi kaupunginhallituksen yli. Pitäisikö kaupunginhallitus tarpeettomana lakkauttaa?
Lahdessa sosialidemokraatit, vasemmistoliitto ja vihreät olivat bruttomallin kannalla, koska sillä pystyttäisiin linja-autoliikenne järjestämään asukkaita parhaalla mahdollisella tavalla palvellen.
Bruttomallin etuja olisi, että sen avulla liikenne voitaisiin suunnitella keskitetysti, tavoitteena saada yhtenäinen joukkoliikennejärjestelmä. Voitaisiin myös kilpailuttaa erikokoisia liikennekokonaisuuksia. Kilpailun voisi voittaa jopa muutaman hengen yritys, mikä mahdollistaisi uusien pienten yrittäjien alalle tulon ja menestymisen suurten yritysten joukossa. Kaupunki voisi suunnitella reitit ja aikataulut yksityiskohtaisesti, vaikkapa Renkomäestä Mukkulaan ja kilpailuttaa vain sen. Tällainen bruttomalli on käytössä jo Helsingissä, Tampereella ja Turussa, joissa siitä on hyviä kokemuksia. Nettomallia ei ole Suomessa vielä missään .
(Tämä juttu on aikaisemmin julkaistu Hämeen Kaiku -verkkolehdessä, www.hameenkaiku.fi)
kari.naskinen@gmail.com