perjantai 13. elokuuta 2010
Kilometrirahoilla nettoaa hyvin
Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki on tullut siihen tulokseen, että työnantajan maksamat kilometrikorvaukset oman auton käytöstä ovat liian suuria, verotonta tuloa autoilijoille. Oikeassa on. Kilometrikorvauksilla työntekijä pystyy nettoamaan hyvin verrattuna siihen, että tekisi työnantajan määräämiä matkoja julkisilla kulkuneuvoilla.
Kilometrikorvaus oman auton käytöstä on nykyisin 45 sentin luokkaa. Näin suureen korvaukseen on päädytty, koska otetaan huomioon myös auton hankinnasta aiheutuvat pääomakulut. Valtaosa kilometrikorvauksia saavista on kuitenkin sellaisia, että heillä olisi auto siitä huolimatta, että työnantajan ajoja ei olisi ollenkaan. Pääomakulut olisi perusteltua ottaa huomioon vain siinä tapauksessa, että työntekijä joutuu itse ostamaan auton pelkästään työajoja varten.
Minulla on vielä niin vähän aikaa työnantajan maksamien kilometrirahojen saamisesta, että muistan tilanteen hyvin. Pyrin mahdollisimman paljon hoitamaan työajoista omalla autolla. Esimerkiksi Helsingissä en koskaan käynyt junalla tai linja-autolla, koska siitä ei olisi jäänyt käteen mitään. Nykyhinnoilla edestakainen reissu Helsinkiin menee seuraavasti:
Matka 220 km. Auton kulutus 7 litraa satasella eli bensaa kuluu 15,4 litraa. Jos ostaa bensat Hennalan Shelliltä, litrahinta on 1,39 ja Helsingin-reissun bensakulut 21,40. Kilometrikorvauksia saa 220 x 0,45 = 99 euroa. Voittoa verottomana tulona 77,60.
Työnantajallekin tulisi halvemmaksi, että määräisi tällaiset matkat tehtäviksi junalla. Edestakainen Lahti - Helsinki - Lahti maksaa Z-junalla 28,60.
Autoliiton miehet ja muut kustannuslaskijat perustelevat km-korvausten korkeutta sillä, että syntyy myös rengas- ja huoltokuluja, on maksettava myös vakuutukset, ja monet maksavat myös autopaikasta pihassaan. Näin tietenkin, mutta tämä on juuri se tilanne, että nämä kulut syntyvät ilman työajojakin. Jos ajaa vuodessa 30 000 km, joista työajoja 5000 km, niin turha ottaa laskelmiin muita kuin bensakulut.
Autoliiton vastaus Anni Sinnemäen vaatimukseen kilometrikorvausten alentamisesta on, että ei missään tapauksessa, koska se vähentäisi autoilua ja sitä kautta valtion verotuloja. Tällä logiikalla Autoliiton kanta on, että kaikkien autoperheiden pitäisi hankkia mahdollisimman iso auto, jotta valtio saisi enemmän auto- ja polttoaineveroja. Eikä missään nimessä saisi työreissuja hoitaa julkisilla kulkuneuvoilla.
kari.naskinen@gmail.com