- Joensuun seutu 38 pistettä
- Helsingin seutu 36 pistettä
- Tampereen seutu 36 pistettä
- Lahden seutu 34 pistettä
- Jyväskylän seutu 33 pistettä
- Oulun seutu 31 pistettä
- Turun seutu 29 pistettä
- Kouvolan seutu 29 pistettä
- Kuopion seutu 22 pistettä
- Hämeenlinnan seutu 22 pistettä
Arvioinnissa on mukana kaikkiaan 18 kaupunkiseutua, ja maksimipisteet olisivat 48. Pisteytyksessä on arvotettu mm. yhdyskuntarakenteen eheytymiskehitys (maankäytön, asumisen, liikenteen ja palveluiden järjestämisen yhteensovittaminen) sekä ihmisten arjen sujuvuuden varmistaminen.
Plussapisteitä on annettu myös kuntaliitossuunnitelmista. Huomionarvoista kuitenkin on, että kymmenestä parhaat arvioinnit saaneesta kaupunkiseudusta vain neljä saa hyvät kuntaliitospisteet. Kokonaan nollille jäävät Helsinki, Tampere ja Lahti, mutta hyvin menestyvät silti vertailussa.
Työttömyys vähentynyt vuoden 1991 tasolle
Tilastotiedot paljastavat, että Lahden tyttömyysaste alittaa tämän vuoden lopussa lamanalkamisvuoden tason. Keväällä 1991 työttömyysaste oli 9 % ja 2008 huhtikuussa se oli 10,6 %. Vuoden 1991 päättyessä Lahden työttömyysaste oli 10,8 %, joten todennäköistä on, että tämän vuoden lopussa ollaan tuon lukeman alapuolella.
Kun mennään vuodesta 1991 taaksepäin, niin sieltä löytyykin sitten sellaisia lukuja, että päästäänköhän sellaisiin koskaan. Vuoden 1990 lopussa työttömyysaste Lahdessa oli vain 2,8 %.
Viimeisten kahden vuoden aikana työttömyysaste on pienentynyt suurista kaupungeista eniten Porissa (3,4 prosenttiyksikkö) ja Lahdessa (3,0).
Mielenkiintoista on havaita, että kaikkien imagokilpailujen voittaja Jyväskylä on työttömyysluvuissakin Lahtea huonompi. Huhtikuun lopussa Jyväskylän työttömyysaste oli 11,2 ja Lahden 10,6.
Juomat maistuvat
Tilastot kertovat, että juomisessakin Lahti on hyvä. Hartwall asetti tavoitteeksi, että markkinoille palannutta Sinistä myytäisiin tänä vuonna miljoona litraa, ja tavoite on jo kesän tässä vaiheessa lähes saavutettu. Lahtelaisten ansiota tämä on, sillä ei Sinistä muualla maassa samalla tavalla kitata.
Lahtelaiset ovat kärjessä muussakin juomisessa. Kun Restel-konsernin ravintoloiden uutuusjuomakampanjassa olivat maalis-huhtikuussa Golden Cap Lime -siideri, Cranberry-lonkero ja Restini-cocktail, niin eniten niitä Lahdessa juotiin. Restelin noin 200 ravintolasta ylivoimaisesti suurimpaan myyntiin pääsi Aleksin ja Veskun kulmassa oleva Wanha Mestari, ja toisena oli Liipolan Villiruusu. Viidentoista parhaan joukossa koko maassa olivat Lahdesta lisäksi Mukkulan Onnen Päivät, Lahdenkadun Erika ja Night Life Cumulus.