maanantai 27. huhtikuuta 2020

Vaarallinen turvavyö

Helsingin Koronasanomissa oli eilen yksi juttu muustakin aiheesta. Otsikko oli ”Vaarallinen turvavyö” ja jutussa muisteltiin turvavyökeskustelua eduskunnassa huhtikuussa 1975. Kristillisten kansanedustaja Veikko Turunen oli sanonut, että turvavyö pelastaa monelta kuolemalta, mutta että joku on kuollutkin sen takia. Mitään todistetta kuolemista hänellä ei ollut. Minullapa oli kuitenkin sellainen todiste, että turvavyön käyttämättä jättäminen pelasti yhden volkkarikuskin, mutta en päässyt tästä eduskunnassa kertomaan.

Olin töissä Hämeenlinnassa, kun naapurikunnassa Hattulassa sattui joko kesällä 1969 tai 1970 liikenneonnettomuus, jossa hyökkäysvaunu ajoi sotaharjoitusten aikana vastaan tulleen kuplavolkkarin yli. Hattulassa on Parolan varuskunta, jossa näitä hyökkäysvaunuja on. Tuossa erikoisessa kolarissa automies kuitenkin pelastui nimenomaan siksi, että hän ei käyttänyt turvavyötä. Kun kuski huomasi, että nyt hyökkäysvaunu tulee päälle, hän heittäytyi viereiselle repsikanpenkille ja säästyi.

Hyökkäysvaunu linttasi auton vasemman puolen niin lyttyyn, että jos volkkarimies olisi istunut vöissä kiinni ratin takana, hän olisi liiskaantunut ja luultavasti nirri pois.

Turvavyöt tulivat pakollisiksi uusien autojen etuistuimille vuodesta 1971 alkaen, niiden käyttöpakko astui voimaan 1975 ja sakottamaan niiden käytön laiminlyönnistä alettiin 1983. Minulla oli ensimmäinen turvavyöauto Ford Escort Sport vuonna 1974. Monien muiden automiesten tavoin olin Turusen kanssa samaa mieltä, enkä tuolloin käyttänyt vöitä kuin maantiellä. Vielä 80-luvulla järjestyspoliisin komisario Jouko Mäkelä sanoi, että jos hän vielä kerran näkee Naskisen ajavan ilman turvavyötä, hän lähettää sakkolapun heti perään.

Eduskunnassa myös Timo Mäki (Kok) vastusti turvavyöpakkoa, koska tutkimustietoa sen hyödyllisyydestä ei ollut. Sen verran Turunen ja Mäki saivatkin asiaansa läpi, että vyöpakon tultua voimaan kesällä 1975 siitä sai vapautuksen lääkärintodistuksella henkilö, jolle turvavyöstä saattoi aiheutua vaaraa vamman, sairauden tai raskauden takia.

Vuonna 1975 tieliikenteessä kuoli 900 ihmistä, kymmenen vuotta myöhemmin 500 ja viime vuonna 230. Vakavat onnettomuudet ovat merkittävästi vähentyneet, vaikka autojen määrä on kolminkertaistunut, vuonna 1975 autoja oli Suomessa miljoona, nyt yli kolme. Hyvän kehityksen taustalla ovat mm. nopeusrajoitusten käyttöönotto sekä autojen ja tiestön paraneminen.

Nyt
THL on ilmoittanut, että koronasuojamaskin käyttäminen voi pahimmillaan johtaa vääränlaiseen turvallisuudentunteeseen ja voi jopa lisätä tartuntariskiä, jos käyttää maskia jotenkin väärin. Mutta taaskaan ei ole kunnollisia tutkimustietoja.

Hyökkäysvaunut eivät ainakaan Hattulan pitäjän ulkopuolella ole iso uhka maanteillä –
se tilastotappio tuli jo – mutta koronavirus on. En silti ole maskia vielä käyttänyt, mutta ei kukaan poliisikaan ole nuhdellut.

kari.naskinen@gmail.com