”Tämä
elokuva on runoelma nuoruudesta, rakkaudesta, sateesta ja Moskovasta,
runoelma hyvyydestä, jossa on jotain miltei sadunomaista”, sanoi
Danelija, joka
myöhemmin toimi Mosfilmin
elokuvastudion johdossa.
Elokuva esitetiin 1964
Cannesin
elokuvajuhlilla, jonka
tuomaristo antoi silloin 33-vuotiaalle Danelijalle
kunniamaininnan nuorten elokuvantekijöiden keskuudessa. Cannesin
Kultaisen Palmun voitti Jacques
Demyn
Cherbourgin
sateenvarjot, ja
nämä
kaksi elokuvaa muistuttavat
kyllä
yllättävän
paljon toisiaan. Samana
vuonna kuvaaja
Vadim Jusov
palkittiin
Milanon elokuvajuhlilla.
Yhdessä kohtauksessa puistossa nuoria vastaan tuleva mies viheltelee tuttua melodiaa Tuulella ei ole ystävää, joka alunperin on kaksi vuotta vanhemmasta elokuvasta Matka satamaan. Suomessa laulun levytti ensin Tapio Rautavaara nimellä Hiljainen satama (1963), mutta suositummaksi se tuli samana vuonna Heikki Aarvan laulamana ja nimellä Tuulella ei ole ystävää (uusi sanoitus Erik Lindströmin).
Neuvostoelokuvan kannalta merkittävä tekijä elokuvassa on Nikita Mihalkov, jolle tässä elokuvassa oli ensimmäinen iso rooli. Hän oli tuolloin 18-vuotias, ja Mihalkovin urasta yhdeksi Neuvostoliiton - Venäjän suurimmaksi tähdeksi kirjoitinkin jo 30.9.2020. Mihalkovin esittämä Nikolai on töissä metrotyömaalla, tuntee Moskovan kuin omat taskunsa, järjestelee asioita parhain päin ja auttaa kavereitaan Sashaa ja runoilijaksi haluavaa Volodjaa, joka on tullut Moskovaan tapaamaan erästä tunnettua runoilijaa saadakseen tältä neuvoja.
Runoilijan kotiin löydetäänkin, runoilija ei ole siellä, mutta lattioita kiillottamassa oleva mies esittäytyy runoilijaksi ja antaa omia neuvojaan Volodjalle. Yhdessä kohtauksessa Nikolai ja Sasha auttavat taksikuskia, joka ei ymmärrä, mihin japanilainen turisti haluaisi mennä. Japanilainen osaa englantia ja koska pojat ovat magnetofonilta oppineet neljä tai viisi sanaa englantia, niin selviäähän se, että Tretjakovin galleriaan pitäisi päästä. Sitten sitä romanssia: GUM:n levyosastolla Nikolai ja Volodja tapaavat söpön Alenjan, joten treffithän pitää tehdä. Eivät Nikolai ja Volodja aivan Jules ja Jim ole, mutta samanlaista herkkyyttä ja suurta tulevaisuudenuskoa kuin Francois Truffautilla kaksi vuotta aiemmin. Mukava elokuva, kestää tunnin ja vartin. Moskova on kuvissa parhaimmillaan. Mosset, Pobedat, Volgat ja Jaltat täyttävät isot kadut.
kari.naskinen@gmail.com