Tuo on lainaus Paavo
Haavikon pienestä
draamallisesta tekstistä Herra
Östanskog (1981).
Tilanne oli kuitenkin vielä erinomainen: ”Kone kävi, kahdessa
vuorossa, niin että työläisille jäi työn lisäksi vielä 12
tuntia aikaa nukkua, 12 tunnin työpäivän jälkeen. Ehkä juuri
siksi he usein näyttivät niin unisilta, heillä oli paljon aikaa
nukkua.”
Paperitehtaan johtokunnan kokouksesta meni
kuitenkin
sata vuotta, ennen kuin ihmiset
alkoivat väsyä sanomalehtiin. Eikä
Suomessa enää tarvita niitä varten paperikoneitakaan.
Tosin
väsyminen on väärä ilmaus. Ensin tuli 1990-luvun alun lama ja sen
jälkeen alkoi digitalisaatio, joiden seurauksena sanomalehtien
levikit ovat viimeisten 30 vuoden aikana pudonneet noin
kolmanneksella.
Lehtien kannalta tilanne on hankala.
Sanomalehtien ilmoitustulot muodostivat 1980-90-lukujen taitteessa,
silloin huippuvuosina, noin 75 prosenttia tuloista, mutta kun
ilmoitustulotkin alkoivat sen jälkeen pienentyä, tuli
tilausmaksuista aikaisempaa merkittävämpi osa tulonmuodostusta.
Nykyisin ilmoitus- ja tilaustulojen jako lienee paperilehdissä
jokseenkin 50 - 50.
Muutos
on ollut iso. Tämä on pannut liikkeelle uuden vaiheen, jossa
vahvemmat ovat pystyneet syömään heikompia. Lukijat eivät tästä
tykkää. Koetaan, ettei enää ole ”omaa lehteä”, kun sen
omistaja on jokin iso lehtikonserni vieraalta paikkakunnalta.
Kun
juttelee ihmisten kanssa tästä asiasta, nousee aina esille se
väite, että nykyisin lehdessä on paikallisia juttuja vähemmän
kuin ennen. Tämän päivän Etelä-Suomen Sanomissa on
70 juttua, joista 29 koskee
Päijät-Hämettä. Suuntaus
on sama muuallakin, äskettäin Helsingin Sanomissakin kerrottiin,
että se alkaa satsata entistä enemmän pääkaupunkiseudun
asioihin. Tilanne on siis täysin toinen kuin entisinä aikoina,
jolloin Hesarilla oli Lahdessakin kolme aluetoimittajaa. Nyt
Helsingin Sanomat on aikaisempaa enemmän pääkaupunkiseudun ja muun
Uudenmaan maakuntalehti.
Sanomalehtien omistamisen
keskittyminen ja yhteistyö vaikuttavat paljon. Lehdissä on
runsaasti yhteistä aineistoa. Tämä näkyy varsinkin lehtien
B-osissa ja sunnuntailiitteissä, joissa Kajaanista Keravalle luetaan
samat jutut Sonkajärvellä raanuja kutovasta mummosta tai
Parikkalassa seinäkiipeilyä harrastavasta poitsusta.
Tyyliäkin
on muutettu. Tavallisista uutisjutuistakin pyritään tekemään
enemmän ihmisläheisiä, toimittajat itse puhuvat human
interest -jutuista.
Kun Uudenkylän asevarikko räjähti 1965, lehtijutuissa kerrottiin,
mitä tapahtui ja miksi, pelkkää faktaa niin paljon kuin saatiin.
Nyt tällaiset isot uutisjutut paketoidaan silminnäkijöiden
haastatteluihin, ja vaikka ei olisi silminnäkijäkään, kysytään
kommentteja, että miltä tuntuu. Näin tehdään myös tv-uutisissa.
MTV:n
ihmisläheisyystavoitetta edistetään myös uutislähetysten
loppukevennyksillä – että ei hätää, kaikki hyvin ja mukavasti
kuitenkin.
Uudehko
asia on sekin, että uutisjuttujen kylkeen liitetään toimittajien
henkilökohtaisia näkemyksiä, egokolumneja.
Politiikkajututkin
ovat muuttuneet. Viestinnän professori Esa
Väliverronen Helsingin
yliopistosta ja tiedotusopin professori Risto
Kunelius Tampereen
yliopistosta (ent.
ESS:n toimittaja) ottavat kirjassa Viestinnän
murros (Gaudeamus,
2011) esille politiikan henkilöitymisen. Toimittajista
on tullut dramaturgeja, jotka ovat medioineet politiikan.
Väliverronen ja Kunelius ottavat havainnollisen esimerkin Helsingin
Sanomien uutisjutusta, kun hallitus ei ollut heltynyt vaatimuksiin
polttonesteveron alentamisesta – jutun alaotsikko:
”Vanhanen:
Alennus ei toisi jerrykannullistakaan lisää bensaa. Pekkarinen
lupasi lisää puhtia biopolttoaineiden käyttöönottoon.” (HS
9.9.2005)
Väliverronen ja Kunelius: ”Vaikka tietyt
rakenteelliset tekijät pysyvät vakaina, journalistien luoman
politiikan julkisuuden toiminta näyttää toisenlaiselta. Politiikan
journalismin sisältöjen valtaa pitävät edelleen poliitikot, mutta
journalistisen kentän valtakamppailussa toimittajilla
on käsissään entistä enemmän symbolisen pääoman –
medioimisen – valtaa.” Politiikka kuvataan entistä enemmän
pelinä ja näytelmänä, joka henkilöidään milloin kehenkin.
Mikään
ei silti auta. Aamuisin
postiluukusta tulevat sanomalehdet ovat keventyneet
ja muutenkin iltapäivälehdistyneet. Tästä
huolimatta tilattavien sanomalehtien levikki laski viime vuonna
keskimäärin 8,3 prosenttia, eikä tämä suunta mihinkään enää
muutu. Netti
on kätevämpi, saa kaiken Viihteellisessä muodossa.
Kaipolassakin
voi tämän viimeisen paperitehtaan panna kiinni. Sitä ennen on nämä
päättymättömän paperin koneet pysäytetty Simpeleellä,
Voikkaalla, Varkaudessa, Summassa, Kajaanissa ja
Veitsiluodossa.
Tänään
aamupäivällä lähetin kolmeen lehtitaloon kysymyksen, mistä ne
nykyisin ostavat sanomalehtipaperinsa. Tällaiselle tavalliselle
kansalaiselle eivät vastanneet, ajattelivat kai, että soittakoon ja
kysyköön sunnuntaina Kansanradiosta. Lähin tällainen tehdas
lienee joka tapauksessa Kontupohjassa Äänisen rannalla. Siellä
pyörii viisi sanomalehtipaperia tekevää konetta, ja ainakin ESS on
joskus ostanut painopaperinsa Kontupohjasta.
kari.naskinen@gmail.com
tiistai 17. marraskuuta 2020
Sanomalehdet kevenevät, mutta talous käy raskaammaksi
Paperitehtaan
johtokunnassa 1889 joku kysyi, että kun oltiin tekemässä
pitkäaikaista suurta investointia, niin riittäisikö maailmassa
niin paljon joutavia asioita, että sanomalehdet saisivat sivunsa
täyteen, vuosi vuoden perästä – oliko varma että ihmiset eivät
väsyisi, vai käykö niin että sanomalehdistä ensin tulee ikuinen
ilmiö ja että ne alkavat kuolla vasta sitten, kun kaikki alkavat
uskoa että ne ovat kuolemattomia?