lauantai 7. marraskuuta 2020

Auto kansainvälisen kommunistisen nuorison kunniaksi

Kuvan pienoismalli näyttää Piikkinokka-Mosselta. Sitä se melkein onkin, mutta kun autoa alettiin marraskuussa 1940 valmistaa Moskovan valtion autotehtaalla nro 4, sen nimi oli KIM-10. Tehtaan nimikin oli hieman aiemmin muutettu kansainvälisen kommunistisen nuorison mukaan: Kommunsticheskogo Internatsionala Molodezhy (KIM). Auto näytti englantilaiselta Ford Prefectiltä, jonka perusteella se valmistettiin. Prefect tunnettiin myös nimellä Ford Ten.


KIM-10:ssä oli 1172 kuutiosenttimetrin moottori, tehoa 30 hv, vaihteita kolme ja huippunopeus 90 km/t. Tuotanto käsitti vuosina 1940-41 runsaat 500 autoa, kunnes Saksan hyökkäys pakotti lopettamaan tuotannon. Kun tuotanto sodan jälkeen jatkui, auto muuttui 1930-luvun DKW F9:n ja Opel Kadetin kaltaiseksi, kun Saksasta oli saatu sotasaaliina isot puristimet ja muita tuotantovälineitä. Enemmän auto oli kuitenkin Opel, koska Josif Stalin tykkäsi Opel Kadett K38 -mallista. Auton nimi vaihdettiin Moskvitshiksi, jota valmistettiin 1947-56 noin 250 000 kpl (mallinumeroilla 400, 401, 420 ja 422).

Sitten tulivat seuraavat mallit 402 ja 403, joiden myynti Suomessakin oli kovaa. Kun Suomessa myytiin 1962 noin 28 000 uutta henkilöautoa, oli tilaston kärki:

Moskvitsh 5525
Skoda 3714
Volkswagen 2969
Ford 2053
Wartburg 1950
Simca 1109
Renault 1006
Peugeot 987
Opel 879
Volga 784.

Itäautojen myyntimenestys johtui lähinnä siitä, että länsiautojen saanti oli vaikeaa sodanjälkeisen tuontisäännöstelyn takia. Suomen ja Neuvostoliiton välinen bilateriaalinen kauppa kuitenkin mahdollisti itäautojen saannin helposti. Kun tuontisäännöstely purettiin autojen osalta 1962, nousi henkilöautojen myynti seuraavana vuonna 52 000:een:

Ford 7733
Volkswagen 7592
Fiat 3755
Simca 3587
Moskvitsh 3229
Skoda 2385
Wartburg 2248
Volvo 2057
Opel 1989
Peugeot 1963

Ford Prefect

KIM-10:n tuotanto siis alkoi 80 vuotta sitten. Meidän isä ei kuitenkaan myöhemmin sen seuraajaa Mossea ostanut, mutta linkki siihen syntyi, sillä meidän perheen ensimmäinen auto oli käytetty Ford Prefect vuonna 1954. Vuosimallia en tiedä, mutta tallella olevassa kauppakuitissa on
, että maksoi 235 000 markkaa.

kari.naskinen@gmail.com