keskiviikko 18. marraskuuta 2020

Caravaggio – taide-elokuvasta elokuvataiteeseen

Kun taiteilijasta tehdään elokuva, kysymyksessä on tietenkin taide-elokuva. Yksi erikoisimpia tämän lajin elokuvia on Caravaggio (1986), joka kertoo Michelangelo Merisi da Caravaggiosta (1571 – 1610). Elämäkertaelokuva se ei ole, vaan laajenee eräänlaiseksi taiteen, kirkon ja koko elämän yhteyttä käsitteleväksi filosofiseksi esseeksi. Elokuvataideteos sanan parhaassa merkityksessä.

Tavanomaisempia elämäkertaelokuvia kuvataiteilijoista tehdään paljon, 2000-luvullakin ovat tulleet tutuiksi hyvät elokuvat ainakin Frida Kahlosta, Johannes Vermeeristä, Rembrandtista, Seraphine de Senlisistä, Jean Renoirista, William Turnerista ja Vincent van Goghista. Caravaggio-elokuva on kuitenkin toisenlainen. Se alkaa Caravaggion kuolinvuoteelta Roomassa.
Englantilaisen Derek Jarmanin elokuvassa ei kuitenkaan olla sidoksissa aikaan, vaan Caravaggion elämää kuvataan takautuvasti ja myös niin, että eletään lähes elokuvan valmistumiseen ajoittuvaa nykyaikaa.

Vaikea pysyä kaikessa mukana, mutta ehkä Jarman halusi tuoda esille sen muutoksen, mikä on tapahtunut sekä taiteessa, kirkossa että koko yhteiskunnassa. Tätä muutosta Caravaggio edusti pyhissä maalauksissaan, joita hän alkoi toteuttaa realistisella kuvaustavallaan. Caravaggio käytti voimakkaita valon ja varjon eroja – kuten alkoi tapahtua myös uudessa taiteen lajissa elokuvassa.

Johannes Kastajan pään
katkaiseminen (1608)

Rahattomana Roomaan tullut Caravaggio sai suojelijakseen kardinaali Francesco del Monten, joka ei pannut hanttiin, vaikka Caravaggio käytti malleinaan uskonnollisiin maalauksiin juoppoja, huoria ja muita surkimuksia. Aika oli muuttunut. Kerran elokuvassa mainitaan tähtitieteilija Giordano Brunokin, joka kerettiläisenä oli poltettu Roomassa roviolla vuonna 1600. Pari vuotta Caravaggion kuoleman jälkeen Roomaan tuli myös Galileo Galileo, jonka inkvisitio tuomitsi loppuiäksi arestiin.

Elokuva on vaikea. Tekstiä on paljon, eikä sitä pysty pimeässä elokuvateatterissa muistilapuille kirjoittamaan. Tässä suhteessa tällaisia elokuvia onkin helpompi katsoa dvd:ltä, jonka voi pysäyttää ja kirjoittaa
tekstejä ylös.

Nigel Terry Caravaggion roolissa on vakuuttava. Suurta filminäyttelijää hänestä ei kuitenkaan tullut, vaan jäi pääasiassa brittililäisten tv-sarjaelokuvien rooleihin. Sen sijaan Tilda Swinton nousi debyytissään Caravaggion tyttöystävänä pinnalle, samoin ensimmäisen ison roolinsa tehnyt Sean Bean. Muita tuttuja elokuvassa ovat Robbie Coltrane ja Nigel Davenport, joka tuli meillä näkösälle jo television alkuaikoina sarjaelokuvissa Mike Strait ja Kiitorata 01.

kari.naskinen@gmail.com