lauantai 15. kesäkuuta 2019

Rakas tietokone

Sveitsiläinen Noëlle Revaz (51) Lahden kansainvälisessä kirjailijakokouksessa:

Oi tietokone, siamilainen kaksoseni
Kaiken me teemme yhdessä,
Kaiken, mitä olemme saavuttaneet
Teemme sen kaiken myös uudestaan, niin toivon
olet väsymätön, toisin kuin minä
olet aina valmiina kun herään
nousen vuoteestani
olet aina läsnä
katselet pikkuisella lampullasi
pikku majakkasi kieppuu
koko yön minun kanssani
sykit hiljaa
ja toisinaan jyrähdät
tai kuorsaat
mutta et kovin pitkään
lähetät hyviä aaltojasi.
Olet pieni, olet kevyt, nielet kaiken,
mitä sinulle annan
kuin valtava aarrearkku
jonka äärtä en näe milloinkaan
Sanon sinua pikku peilikseni
suureksi peiliksi minun pitäisi sinua sanoa
Ajattelen usein, että sisälläsi
on omaelämäkertani
ja jos joku niistä hepuista, joilla on paksut silmälasit,
tulisi ja avaisi sinut
hän löytäisi sieltä minun elämäni
miljardeina ja miljardeina merkkeinä
aarteeni, tietokone

Jos jonakin päivänä taloni palaa
Sinut minä otan kainalooni ja kannan turvaan

(Noëlle Revaz on sen verran nuori, että hän ei varmaankaan ehtinyt Remingtoneilla tai Oliveteilla kirjoittamaankaan. Suomeksi häneltä on ilmestynyt romaani Eläintenkö ehdoilla?, Lurra Editions 2016.)