Ruotsin elokuvateollisuudella (AB Svensk filmindustri) meni 1960-luvun alussa
niin huonosti, että myös Ingmar Bergman tarvittiin
apuun tekemään höpsöjä komedioita katsojatulojen kasvattamiseksi. Nyt eivät
enää riittäneet kriitikkojen kehumat taide-elokuvat. En ole aivan kaikkia
Bergmanin elokuvia nähnyt, mutta tuolta ajalta oleva Puhumattakaan naisista (1963) on kyllä pohjasakkaa, erikoinen
kohellus Hiljaisuuden (1962) ja Personan (1965) välissä.
Kaikenlaista joutuu joskus tekemään leipänsä eteen, ja kun Ruotsissa oli
elokuva-alan työnseisaus 1951, teki Bergman mainoselokuvia Bris-saippuasta.
Puhumattakaan naisista kertoo
musiikkiarvostelijasta, joka alkaa väsätä elämäkertakirjaa kuuluisasta
sellonsoittajasta. Käsikirjoituksen Bergman teki yhdessä Erland Josephsonin kanssa. En ole löytänyt elokuvan katsojalukuja,
mutta ehkä menestystä tuli, kun näyttelijöiksikin oli pestattu sen ajan
suurimmat yleisönsuosikit Jarl Kulle,
Bibi Andersson, Harriet Andersson ja Eva
Dahlbeck. Kiinnostusta varmaan herätti sekin, että kysymyksessä oli
Bergmanin ensimmäinen värielokuva.
Venetsian filmifestivaaleillekin elokuva lähetettiin, mutta siellä se sai tylyn
vastaanoton, eikä yhtään auttanut se, että ohjaaja oli jo kaksinkertainen
Oscar-voittaja. Eikä ihme. Puhumattakaan
naisista on huono, se ei vakuuta miltään osaltaan. Bergman kai on tehnyt
parhaansa, mutta kuten hän itsekin myönsi, oli hänen suhteensa tällaisiin
kevyisiin elokuviin ongelmallinen.
Elokuvan tapahtumat on sijoitettu 1920-luvulle, ja koska siellä ollaan, oli
Bergman valinnut yhdeksi tyylilajiksi mykkäelokuvista tutun koheltavan
slapstick-farssin. Kuvaukset on tehty kaameissa studiolavastuksissa ja
Eastmancolor-värit ovat kuin karamellipussista.
Koska kysymyksessä on musiikkimaailma, ovat nimet sieltä: Villa Tremolossa
asuvat mm. Isolde ja Traviata sekä hovimestari Tristan. Yksi sellistin kuudesta
rakastajattaresta on Tussaud. Mikään ei kuitenkaan auta, Miedot kaksimieliset
jututkaan eivät naurata, eikä elokuvassa ole muuta hyvää kuin lyhyt kesto, 80
minuuttia.
JÄÄHYVÄISET
LYHYILLE ELOKUVILLE
Eilen katsoin ensimmäisen Ernest
Hemingwayn romaanista tehdyn elokuvan Jäähyväiset
aseille (1932). Tämä Frank Borzagen ohjaama
melodraama kesti tunnin ja 18 minuuttia. Charles
Vidor ohjasi Jäähyväiset aseille 1957
ja sen kesto on kaksi ja puoli tuntia. Richard Attenborough teki 1996 oman versionsa nimellä Sodassa ja rakkaudessa, tunti ja 53
minuuttia. Lisäksi samasta kirjasta on tehty kolmiosainen sarjaelokuva, 3 x 45
minuuttia.
Bergmanin pääelokuvatkaan eivät ole ylipitkiä. Kun tänä iltana katson taas
kerran Mansikkapaikan (1957), sen
pituus on alle puolitoista tuntia.
Yksi syy elokuvien pitenemiseen on se, että digitaalinen kuvaaminen on halpaa.
Kun enää ei tarvita kallista filmiä eikä sen kehittämistä, ei säästelemiseen ole syytä.
Lopputulos tästä on hyvin usein, että tarpeetonta kerrontaa tulee. Digikuvaaminen
on myös sikäli helppoa, että kuvatun kohtauksen voi heti tarkistaa. Filmille
kuvattaessa on varmuuden vuoksi otettava sama kohtaus moneen kertaan, koska
vasta filmin kehittämisen jälkeen nähdään, mitä on syntynyt.
kari.naskinen@gmail.com