AB Svensk Filmindustrin johtaja Kenne
Fant katsoi yhdessä Ingmar Bergmanin
elokuvan Hiljaisuus (1963), jota
sensuuri oli leikellyt. Fant sanoi, että tätä elokuvaa ei kovin paljon juosta
katsomaan. Muutaman päivän kuluttua Fant soitti Bergmanille, että elokuvien
saksalainen maahantuoja haluaa ostaa sen 1,3 miljoonan kruunun
kertakorvauksella. Bergman vastasi, että käy heti hakemassa rahat ja juokse.
Lopulta Svensk Filminindusti sai Hiljaisuudella
130 miljoonaa kruunua, koska elokuva veti hyvin.
Sensuurin puuttuminen elokuvaan oli erinomaista mainosta, sillä katsojat ajattelivat,
että kai elokuvaan silti jotakin hurjempaakin sisältöä on jäänyt, vaikka
jotakin oli poistettukin. Kun pääosassa vielä oli vetävä kaunotar Ingrid Thulin, niin nähtävähän se oli.
Vuonna 2004 julkaistussa dvd:ssä ei ole mainintaa, onko se leikattu vai
alkuperäinen versio. Sen seksikohtaukset ovat hyvin vaatimatonta pehmopornoa,
mutta elokuvan päästyä levitykseen syksyllä 1963 se joka tapauksessa aiheutti
moraaliporukoissa närkästystä. Bergman sai postissa vessapaperia ja muuta aiheeseen
liittyvää.
Yllättävintä Hiljaisuudessa on, että
Bergman sanoi sen kuuluvan siihen trilogiaan, jossa hän käsittelee uskoa
Jumalaan. Sitä ennen olivat tulleet Kuin
kuvastimessa (1960) ja Talven valoa (1962),
mutta Hiljaisuus on niin hiljaa koko
asiasta, että siitä on mahdoton löytää yhtään mitään tästä teemasta. Jumala ei
anna itsestään minkäänlaista merkkiä eikä vastaa mitään, mutta ei Jumalalta
tässä elokuvassa mitään kysytäkään. Bergman puhui usein itselleen tutusta
aiheesta ”Jumalan hiljaisuudesta”, mutta jos Bergman ei olisi sanonut tämän
elokuvan kuuluvan ko. trilogiaan, ei katsoja mitenkään voisi arvata, että tästä
olisi nyt kysymys.
Vihjettä uskonnolliseen sisältöön ei saa mistään. Kymmenvuotias poika lukee
sängyllä Mihail Lermontovin romaania
Aikamme sankari (1840), mutta
siitäkään ei irtoa mitään selventävää.
Erikoisen elokuvasta tekee sekin, että siinä ei paljon puhuta. Puolentoista
tunnin aikana ei ole keskustelu- ja repliikkikohtia kuin alle 40. Siis
tällaisesta hiljaisuudesta kyllä on kyse. Dvd:n lyhyessä haastattelupätkässä
(2003) Bergman sanoo, että hän halusi tehdä elokuvan, jossa puhetta ei olisi
paljon, vaan että pääosassa olisi kuva.
Lisää kummallisuutta: elokuvan tapahtumat sijoittuvat kaupunkiin, jonka kieltä
ei ymmärrä. Kaupungin nimi on Timoka, jonka Bergman oli nähnyt vironkielisen
kirjan kannessa. Hänen virolainen vaimonsa Käbi
Laretei oli selittänyt, että sana tarkoittaa ”pyövelille kuuluvaa”. Kaupungissa
puhutaan outoa kieltä, siellä ilmestyvän sanomalehden nimikin on mitä lie
siansaksaa. Ehkä kuitenkin ollaan jossakin Balkanilla, koska yhden viinapullon
etiketissä on nimi Sljivovica.
Seksiä elokuva tihkuu. Kaupungin asukkaat ovat hillittyjä, mutta seksi
kiinnostaa. Kadulla jyrisevä hyökkäysvaunu ehkä yrittää torjua liikaa
seksihulluutta tai kysymys on jostain aivan muusta, ei tietoa. Eikä pyöveliä näy.
Ainoa selvä asia on, että siskokset Anna ja Ester ovat huonoissa välilöissä ja
siinä yrittää tullaa toimeen Annan poika Johan. Annan roolin näyttelee Gunnel Lindblom. Kaupunkiin tämä
kolmikko on joutunut, koska Annan vointi on huonontunut junamatkan aikana ja he
jäävät junasta pois majoittuen hotelliin. Siellä inho ja katkeruus tulevat
esille, mutta ilman selityksiä.
Kaikki tämä outous pitää katsojan hyvin kiinni elokuvassa, vaikka dramaattista
tapahtumista ei paljon ole. Sven
Nykvistin kuvaus on taas yksityiskohtia myöten täydellistä kuvataidetta,
mutta sitten elokuvan päätyttyä on katsoja vain yhtenä kysymysmerkkinä.
kari.naskinen@gmail.com