Kun viimeksi kävin Pariisissa, asuin pienessä hotellissa Rue Froidevauxilla.
Ikkunasta näkyi Montparnassen hautausmaa. Sieltä löytyi myös Jean Sebergin hauta.
Kohtalokkaalta näin jälkeenpäin tuntuu, että Viimeisen hengenvedon (1960) kohtaus Michelin kuolinjuoksusta
kuvattiin Rue Campagne Premiere -kadulla, joka johtaa suoraan Montparnassen
hautausmaalle. Michel on elokuvassa Jean-Paul
Belmondo, joka oli tietenkin paikalla Jean Sebergin hautajaisissa
14.9.1979. Muita hautajaisvieraita olivat
mm. Simone de Beauvoir ja Jean-Paul Sartre, joiden viimeinen
leposija on samalla hautausmaalla.
Kävelimme hautausmaalla ja tuttuja nimiä oli paljon muitakin, Charles Baudelaire, Jacques Becker, Samuel
Beckett, André Citroen, Jacques Demy, Marquerite Duras, Emile Durkheim, César
Franck, Serge Gainsbourg, Eugene Ionesco, Henri Langlois, Guy de Maupassant,
Eric Rohmer, Susan Sontag…
Jean-Luc Godardin Viimeiseen hengenvetoon tuli Suomeen
vasta 1964 ja näin sen alkuvuodesta 1965. Se oli suuri kokemus. Nuoruus,
vapaus, kapina, seksi. Jean Seberg oli tuossa kokonaiskokemuksessa niin valtava
kauneuden ja rajoja rikkovan vallankumouksellisuuden hahmo, että toista
samanlaista ei ole sen jälkeen tullut.
Nyt on ilmestynyt elämäkertakirja Jean Sebergistä, alaotsikko on paljon puhuva:
Erään filmitähden nousu ja tuho (Art House, 2018). Kirjoittaja on Filmihullun päätoimittaja Lauri Timonen, jonka kertoma tarina
kulkee vääjäämättömän surullisesti kohti Jean Sebergin kuolemaa. Hänen
ruumiinsa löydettiin 8.9.1979 Riemukaarelta länteen pieneltä Rue du Général
Appertilta valkoisesta Renaultista. Kuolema määriteltiin itsemurhaksi, mutta
edelleen on sellaisia avoimia kysymyksiä, jotka antavat tilaa myös murhan
mahdollisuudelle. Jean Seberg oli kuollessaan 41-vuotias.
Jean Sebergin isänpuoleiset isovanhemmat olivat Ruotsin siirtolaisia. Edward Carlson oli Yhdysvaltoihin
saavuttuaan vaihtanut sukunimensä Sebergiksi, koska ”Uudessa maailmassa oli jo
liikaa Carlsoneita”. Jean Sebergin isä Edward
W. Seberg oli apteekkari ja äiti Dorothy
Arline opettaja 18 000 asukkaan Marshalltownissa Iowassa.
Ranska kiinnosti Jean Sebergiä jo hyvin nuorena. Hän ihaili sen kielen kauneutta
ja opetteli ranskaa omatoimisesti. Koulunäytelmässä hän jo esitti enteellisesti
pariisilaisen autonkuljettajan tytärtä ja samana vuonna 1956 Jean Seberg
osallistui draamakilpailuun, jossa aiheena oli Jeanne d´Arc. Seuraava etappi oli matka New Yorkin, jossa Otto Preminger etsi koekuvauksilla
näyttelijää Jeanna d´Arcin rooliin.
Niin Jean Sebergistä tuli Orleansin neitsyt Premingerin Pyhään Johannaan, joka kuvattiin Lontoossa 1957. Joulunpyhien
kuvaustauolla Preminger järjesti näyttelijälleen nelipäiväisen Ranskan-matkan,
jolla Jean pääsi tutustumaan elokuvan alkuperäisiin tapahtumapaikkoihin.
Seuraavana vuonna Preminger ohjasi elokuvan Francoise Saganin menetysromaanista Tervetuloa, ikävä ja se oli lopullinen läpimurto uudelle tähdelle. Tulevaisuuden
kannalta tärkein asia oli se, mitä elokuvataidelehden Cahiers du Cinéman
senttari Francois Truffaut kirjoitti:
”Niinä hetkinä, jolloin Jean Seberg on valkokankaalla, eli jatkuvasti, ei voi
katsoa mitään muuta. Hänen jokainen liikkeensä on ylevä, jokainen katseensa
täsmällinen. Hänen päänsä muoto, silhuettinsa, tapansa kävellä, kaikki on
täydellistä; tällaista seksuaalista vetovoimaa ei ole ennen nähty
valkokankaalla. - - - Jean Seberg, lyhyet vaaleat hiukset faaraon kallossa,
avoimet siniset (sic) silmät, joista välittyy hiven poikamaista ilkikurisuutta,
kantaa tämän koko elokuvan painoa pienoisilla hartioillaan. Se on Otto
Premingerin näyttelijättärelleen omistama rakkausruno.”
Yksi elokuva vielä välissä ja sitten Viimeiseen
hengenvetoon. Sen käsikirjoituksen teki Truffaut ja sen ohjasi Godard.
Jean Seberg esittää lehdenmyyjää ja toimittajanuralle haluavaa Patricia
Franchinia. Yhdessä kohtauksessa Patricia menee Orlyn lentokentälle
haastattelemaan menestyskirjailija Parvulescua, jota esittää Jean-Pierre Melville. Patricia kysyy,
mikä on Parvulescun tavoite elämässä, tämä vastaa: ”Tulla kuolemattomaksi – ja sitten
kuolla”.
Jean Seberg tavoitteli samoja asioita ja onnistui. Kaikki elokuvia harrastavat
tietävät tämän, minkä Lauri Timonenkin toteaa: ”Mahdollisesti koko uransa
ikonisimmassa kohtauksessa Seberg/Patricia nähdään Champs-Elyséellä myymässä
New York Herald Tribunea." Myös loppukohtaus on suurta elokuvahistoriaa:
Patricia kavaltaa Michelin, jonka poliisi ampuu kadulla teloitustyyliin.
Timonen kirjoittaa, että kysymys on yhdestä elokuvan historian suuresta
rakkaustarinasta. Kuoleminen on rakkauden kannalta välttämätöntä, koska se on
loppujen lopuksi intohimon ainoa mittari.
Meille Jean Sebergiä rakastaville Timosen kirja on tärkeä. Siinä tulee
karmeasti esille myös Jean Sebergin lopun ajan hulluus itsemurhayrityksineen ja
kaikki se raskaus, mitä ne pienoiset hartiat eivät jaksaneet kantaan.
Marraskuussa Jean Sebergin syntymäpäivän 13.11. tienoilla järjestetään Marshalltownissa
nykyisin Jean Seberg International Film Festival.
kari.naskinen@gmail.com