Paasikiviseuran 60-vuotisjuhlassa piti juhlapuheen ulkoministeriön
valtiosihteeri Matti Anttonen. Aiheena
oli Suomen ulkopolitiikan pitkä linja, joka sisältää alueellisen integraation
ja monenkeskisen järjestelmän puolustaminen. Koska tällaisia perusteellisia
katsauksia ei lehdissä juurikaan julkaista, panen Anttosen puheen nyt tähän,
koska tilaa on loputtomiin (väliotsikot minun):
”Meidän pitää hahmottaa, mihin olemme menossa ja mitkä ovat
ratkaisuja vaativia kysymyksiä. Tarvitsemme keskustelua siitä, mitä me Suomena
ja EU:n sekä maailmanyhteisön jäsenenä voimme tehdä. Laaja kansalaiskeskustelu
ja sen pohjalta syntyvä ymmärrys tilanteesta ja ratkaisuvaihtoehdoista auttavat
päätöksentekijöitämme. Kansalaiskeskustelu tekee päätöksiämme
ymmärrettävimmäksi myös maamme rajojen ulkopuolella.
METSÄ
METSÄ
Suomen rooli kansainvälisessä taloudessa on rakentunut vahvasti
metsän ja metsätuotteiden varaan. Pohjanlahden rannikkokaupungit vaurastuivat
aikoinaan tervakaupalla. Sittemmin maahamme syntyi mittava saha- ja
paperiteollisuus. Markkinat näille tuotteille löytyivät pääosin läntisestä
Euroopasta.
Metsäteollisuuden osuus viennistämme oli 60 vuotta sitten yli
80 %. Suurin osa muusta teollisesta toiminnasta mielsi itsensä joitakin
poikkeuksia lukuun ottamatta kotimarkkinateollisuudeksi. Maa- ja
metsätaloudessa työskenteli kolmannes työvoimasta.
Tärkein vientimaamme Iso-Britannia jäi Euroopan
talousyhteisön ulkopuolelle. Sen ympärille syntyi vain teollisuustuotteiden
vapaakauppaa tavoitteleva joukko maita. Suomen kannalta olennaista oli, että
tärkeimmät kilpailijamaamme metsäteollisuustuotteiden alalla Ruotsi ja Norja
olivat mukana tässä Euroopan vapaakauppa-alueen muodostaneessa (EFTA)
joukossa.
Suomen oli löydettävä ratkaisu, joka toisaalta varmistaisi
metsäteollisuutemme kilpailuasemat Britannian markkinoilla, antaisi riittävää
suojaa muulle teollisuudellemme ja maataloudellemme, ja samalla ei haittaisi
idänkauppaamme tai suhteitamme Neuvostoliittoon.
Ratkaisuksi löytyi EFTA:n liitännäisjäsenyys, jonka
puitteissa sitouduimme samaan tullien alentamiseen kuin EFTA:n muutkin
jäsenmaat. Neuvostoliitto sai samassa yhteydessä tullivapaan pääsyn Suomen
markkinoille. EFTA-maiden markkinoiden
avautuminen antoi sysäyksen ulkomaankauppaamme monipuolistumiselle. Ruotsin
merkitys kauppakumppaninamme alkoi kasvaa.
RUOTSI
RUOTSI
Suomalaisyritykset aloittivat laajentumisensa maamme rajojen
ulkopuolelle. Samaan aikaan varsinkin ruotsalainen teollisuus alkoi investoida
Suomeen. Esimerkkeinä näistä ovat Kone oy:n tekemä Asean pohjoismaisen
hissiliiketoiminnan osto ja Saab-Valmetin autotehtaan perustaminen Uuteenkaupunkiin.
Molemmat 1968.
Ruotsalaisyritysten investointejakin suurempi vaikutus
naapurillamme oli mittavan muuttoliikkeen ansiosta. Enimmillään muuttajia oli
1968-69, jolloin noin 40 000 suomalaista muutti Pohjanlahden taakse leveämmän
leivän perässä. Muuttoa helpotti se, että muuttaja ei tarvinnut sen enempää
passia kuin työlupaakaan.
Nyt vastaavassa tilanteessa ovat monet itäisen ja kaakkoisen
Euroopan maat samalla kun Suomi on muuttunut maastamuuttomaasta maahanmuuttomaaksi.
YK ja EEC
Myös muutoin kansakuntamme alkoi katsoa omaa lähialuettamme kauemmaksi. 1960-luvulla YK:n rooli ulkopolitiikassamme ja kansalaiskeskustelussa oli varmaan näkyvämpi kuin milloinkaan. Kiinnostusta evästi varmasti vähentäneet spekulaatiot suomalaisen diplomaatin mahdollisuuksista nousta YK:n pääsihteeriksi.
YK ja EEC
Myös muutoin kansakuntamme alkoi katsoa omaa lähialuettamme kauemmaksi. 1960-luvulla YK:n rooli ulkopolitiikassamme ja kansalaiskeskustelussa oli varmaan näkyvämpi kuin milloinkaan. Kiinnostusta evästi varmasti vähentäneet spekulaatiot suomalaisen diplomaatin mahdollisuuksista nousta YK:n pääsihteeriksi.
Suomalainen kehitysyhteistyö alkoi 1960-luvun puolivälissä,
kun vielä vähän aikaa sitten itse ulkomaista apua saanut maa perusti
Ulkoministeriöönsä kehitysyhteistyötoimiston.
Ranskan presidentti Charles de Gaulle oli 1963 torpannut
Ison-Britannian EEC-jäsenyyshaaveet. Ranskan presidentinvaihdoksen jälkeen
tilanne muuttui, ja Ison-Britannian lisäksi EFTA-maista myös Tanska ja Norja
ottivat tavoitteekseen Talousyhteisön jäsenyyden. Muille EFTA-maille riitti
EEC:n kanssa solmittava vapaakauppasopimus taloudellisten etujen
varmistamiseksi.
Suomella oli käsillä sama tilanne kuin kymmenen vuotta
aiemmin: miten varmistamme kilpailuasetelmamme ja toisaalta sen, että
ratkaisusta ei aiheudu ongelmia idänsuhteillemme?
Itse neuvottelut sujuivat varsin hyvin. Suurin pettymys
Suomen kannalta oli Brysselin halu suojata omaa paperiteollisuuttaan, mikä
johti pitkiin siirtymäkausiin paperituotteiden tullien alentamisessa. Jopa Britannia
ja Tanska joutuivat ottamaan uudelleen tullit käyttöön
paperituotteillemme.
Sopimuksen sisäinen hyväksymisprosessi oli mutkikkaampi ja
keskustelu kärjekkäämpää. Kansalaisten ja poliitikkojen suuri enemmistö
kuitenkin katsoi, että isänmaan etua edistettiin parhaiten avaamalla entistä
laajemman Talousyhteisön markkinat suomalaiselle teollisuudelle. Toki samalla
huolehtien herkkien alojemme suojaamisesta.
NEUVOSTOLIITTO
NEUVOSTOLIITTO
Neuvostoliitossa hanketta katseltiin epäluulolla.
Neuvostoliiton osuus ulkomaankaupastamme oli 1960-luvulla pienentynyt
verrattuna edelliseen vuosikymmeneen. Kauppavaihdon kasvun esteenä oli se, että
Neuvostoliitosta ei helposti löytynyt vientikelpoisia tuotteita. Lisäksi
tuontienergian hinta oli ennen öljykriisiä varsin matala.
Tälläkin kertaa kauppapoliittinen ratkaisu löytyi
idänkauppaa helpottavasta ratkaisusta. Suomi ja Neuvostoliiton ympärilleen
rakentama taloudellisen avun neuvosto (SEV) neuvottelivat yhteistyösopimuksen,
minkä lisäksi Suomi neuvotteli vapaakauppasopimukset (KEVSOS-sopimukset) useimpien ns. pienten sosialistimaiden
kanssa.
Paradoksaalisesti neuvostoliittolaisten huolet kaupan
kehityksestä ratkesivat liki samaan aikaan Lähi-idässä alkaneen sodan ansiosta.
Sodan seurauksena öljyn hinta moninkertaistui. Samalla energiakysymykset
nousivat kansainvälisen politiikan keskiöön. Suomi ja muut kuluttajamaat
pyrkivät vähentämään riippuvuutta öljystä siirtymällä käyttämään muita
polttoaineita. Öljyntuottajamaissa kasvaneita tuloja käytettiin niin sisä- kuin
ulkopolitiikankin välineinä.
Suomen ja Venäjän kaupalle öljyn korkeampi hinta merkitsi
mahdollisuuksia vientimme kasvattamiseen. 1970-luvun puolivälistä alkanut
vuosikymmen oli idänkaupan "kultainen" vuosikymmen, jolloin
Neuvostoliiton osuus nousi korkeimmillaan yli neljännekseen ulkomaankaupastamme.
1980-luvulla tultiin sitten jälleen alas öljyn hinnan mukana.
Kauppavaihtomme riippuvuus öljyn hinnasta on jatkunut
myöhemminkin. Itse olen päässyt omina työvuosinani todistamaan neljää öljyn
hinnasta johtuvaa kauppamme romahdusta. Viideskin tulee, mutten tiedä
milloin.
YMPÄRISTÖPOLITIIKKA
YMPÄRISTÖPOLITIIKKA
Nykyinen kansainvälinen ympäristöpolitiikka syntyi 1980-luvulla.
1987 hyväksyttiin Montrealin pöytäkirja, joka on ollut menestyksekkäimpiä
kansainvälisiä ympäristösopimuksia. Sen avulla on merkittävästi vähennetty
otsonikerrosta vahingoittavien aineiden käyttöä ja saatu otsonikerros
toipumaan. Eurooppalaisessa keskustelussa keskeinen ympäristöongelma olivat
hiilenpolton aiheuttamat happosateet. Nämäkin ongelmat on sittemmin varsinkin
EU-alueella saatu hallintaan vähentämällä hiilen käyttöä ja puhdistusteknologiaa
parantamalla.
Myös ilmastopolitiikassa otettiin ensimmäisiä askeleita, kun
1988 perustettiin tänäkin syksynä raportillaan näkyvyyttä saanut IPCC. Kesti
kuitenkin vielä kymmenen vuotta, ennen kuin Kioton sopimuksessa ilmastomuutos
nousi suurten globaalien kysymysten joukkoon ja valtiot oikeasti sitoutuivat
aloittamaan päästöjen vähentämisen.
INTEGRAATION SYVENTÄMINEN
INTEGRAATION SYVENTÄMINEN
Euroopan yhteisössä ryhdyttiin 1980-luvun alussa
suunnittelemaan integraation syventämistä. Pelkkä tavaroiden vapaakauppa tai
yhteinen maatalouspolitiikka eivät enää riittäneet, kun siirryttiin kohti
palveluyhteiskuntaa. Syntyi sisämarkkinaohjelma, jonka tavoitteena oli poistaa
kaikki fyysiset, tekniset ja verotukselliset esteet vapaalta liikkuvuudelta
vuoteen 1992 mennessä. Yhteisön toimivaltaa laajennettiin mm. sosiaali- ja
ympäristöpolitiikan alalla.
Suomen, samoin kuin muidenkin EFTA-maiden oli löydettävä
ratkaisu, joka varmistaisi kilpailukykymme. Aika uudenlaisen ratkaisun
etsimiselle oli otollinen. EY:n puolella haluttiin keskittyä sisämarkkinaohjelmaan
ja välttää samanaikaisesti uusia jäsenyysneuvotteluita. Neuvostoliitossa oli
alkanut uudistusprosessi ja myös se haki yhteistyösuhdetta EY:n kanssa. Niiden
välinen yhteistyösopimus allekirjoitettiin 1989.
Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välinen liennytyskausi
paransi yleistä poliittista ilmapiiriä. Suomen osalta Neuvostoliiton
uudistukset helpottivat poliittista yhteistyötä. Talouden alalla yksityiset
investoinnit yhteisyritysten muodossa tulivat mahdollisiksi. Matkailu alkoi kasvaa.
Neuvostoliitossa oli myös pyrkimyksiä clearing-kaupasta luopumiseen, mutta näin
radikaalit muutokset tyrmättiin Suomen puolelta.
EU
EU
EU:n kanssa etenemistavaksi löydettiin malli, jossa
EFTA-maat pääsivät osallistumaan EU:n sisämarkkinoille ilman, että ne
saattoivat suoraan osallistua sisämarkkinasäännöistä päättämiseen. Yhteinen
maatalouspolitiikka jätettiin yhteistyön ulkopuolelle.
Neuvotteluprosessi ei ollut helppo. Vaikeuskerrointa loi
loppumetreillä se, että Sveitsi hylkäsi sopimuksen kansanäänestyksessä, minkä
vuoksi sopimus tuli voimaan vasta 1994 alussa, vaiheessa, jolloin Suomen
EU-jäsenyysneuvottelut olivat jo pitkällä. ETA-vaihe oli kannaltamme
hyödyllinen siksikin, että sovelsimme suurta osaa EU:n lainsäädännöstä jo ennen
jäsenyyttämme.
Ymmärsimme myös, että on parempi päästä vaikuttamaan unionin
lainsäädäntöön ja sitä sitten noudattaa, kuin noudattaa lainsäädäntöä ilman,
että siitä oikeasti pääsee päättämään. EU, sen instituutiot ja päätöksenteko
alkoivat tulla tutuksi ainakin poliittiselle johdolle ja virkamiehille.
Suomen kannalta tapahtui 1980-90-lukujen vaihteessa muutakin
mielenkiintoista kuin em. uusi vaihe integraatiohistoriassamme. Ensin
purkaantui Neuvostoliiton ympärille rakentunut liittojärjestelmä eli Varsovan liitto
ja SEV. Tuossa vaiheessa pääsimme hetken aikaa oikeasti hyötymään noista
1970-luvulla neuvotelluista KEVSOS-sopimuksista tilanteessa, jossa EU ja
EFTA-mailla ei vielä vastaavia sopimuksia entisten SEV-maiden kanssa ollut.
Baltian maiden palauttaessa itsenäisyytensä syksyllä 1991
jatkoi Suomi niiden kohdalla Neuvostoliiton kanssa käytössä ollutta tullitonta
kauppaa. EU-jäsenyysneuvotteluissa asetimme tavoitteeksi vapaakaupan jatkumisen
Baltian maiden kanssa.
Tullitonta kauppaa ehdittiin jatkaa vähän aikaa myös
Neuvostoliiton jälkeen itäiseksi naapuriksemme tulleen Venäjän federaation
kanssa. Venäjä kuitenkin halusi jo syksyllä 1992 irtisanoa sopimuksen ja
tulliton kauppa maidemme välillä päättyi 1993 alkupuolella.
ARKTINEN
ARKTINEN
Rautaesiripun katoaminen mahdollisti myös uudet alueelliset
yhteistyökuviot. Rovaniemellä 1991 pidetyssä ensimmäisessä arktisten maiden
ympäristöministerikokouksessa luotiin joukko työryhmiä, joiden muodostaman
rungon pohjalta viisi vuotta myöhemmin perustettiin Arktinen neuvosto. Sen
puheenjohtajana Suomi parhaillaan toimii. Neuvoston käsittelemien asioiden
aihepiiri on laajentunut. Esimerkiksi meneillään olevalla puheenjohtajakaudella
mukaan on tullut meteorologinen yhteistyö. Taloudellisen toiminnan edellytyksiä
tarkastelemaan on syntynyt Arktinen talousneuvosto.
Tavoitteenamme on myös ensimmäisen Arktisen huippukokouksen
järjestäminen vielä ennen puheenjohtajuutemme loppua. Sen avulla neuvoston
kahdeksan jäsenmaata voisivat alleviivata haluaan ja kykyään huolehtia
arktisesta alueesta.
Vuonna 1992 perustettiin Saksan ja Tanskan ulkoministerien
aloitteesta Itämeren valtioiden neuvosto edistämään alueen demokraattista ja
taloudellista kehitystä.
Seuraavana vuonna Kirkkoniemessä perustettiin Barentsin
Euro-arktinen neuvosto, jonka rinnalla toimii Suomen, Ruotsin, Norjan ja
Venäjän pohjoisten alueiden edustajista koostuva Barentsin alueneuvosto.
Suomen EU-jäsenyyden ensimmäisinä vuosina tuli selväksi,
että unionilla oli varsin ohuet suhteet Venäjään, josta oli tullut myös unionin
itänaapuri jäsenyytemme myötä. Ennen 1997 sopimuspohjana oli vain tuo 1989
solmittu yhteistyösopimus. Mielestämme tarvittiin rakenne, jonka avulla voitiin
ratkaista rajoja ylittäviä kysymyksiä, jotka koskivat esimerkiksi ympäristöä,
terveydenhoitoa ja liikennettä. Tästä ajattelusta syntyi EU:n pohjoisen
ulottuvuuden politiikka.
Vuoden 1995 alusta alkanut EU-jäsenyys merkitsi Suomelle
paljon enemmän kuin edelliset askeleet Finn-EFTA, EEC-vapaakauppasopimus tai
ETA. Suomelle EU on myös turvallisuusyhteisö. Haluamme vahvistaa unionin
yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.
Suomi on tukenut unionin laajentumista. Kokemuksemme
eteläisten naapureidemme Viron, Latvian ja Liettuan jäsenyyden vaikutuksista
ovat olleet myönteiset. Samalla kun ne ovat kasvaneet ja kehittyneet, niistä on
tullut meille tärkeitä poliittisia ja talouskumppaneita. Esimerkiksi Suomen
vientimarkkinana Baltian maat ovat liki yhtä suuri kuin Venäjä, joka on bkt:ltaan
yli kymmenen kertaa suurempi. Sisämarkkinoilla eli tavaroiden, palveluiden,
pääoman ja työvoiman vapaalla liikkuvuudella on merkitystä.
EU-jäsenyytemme mukanaan tuoma kaupan ja muun taloudellisen
kanssakäymisen vapauttaminen ei rajoitu unionin sisämarkkinoihin ja niiden
kehitykseen. Unioni on tällä hetkellä globaalisti se toimija, joka on yrittänyt
tehdä töitä Maailman kauppajärjestön WTO:n puitteissa monenvälisen kaupan
vapauttamisen eteen.
Tulokset ovat järjestön jäsenistön passiivisuuden vuoksi
jääneet viime vuosina laihoiksi. Tämän vuoksi unioni on panostanut
kahdenvälisten vapaakauppasopimusten neuvottelemiseen keskeisten kumppaneiden
kanssa.
UUSIA KAUPPANEUVOTTELUJA
UUSIA KAUPPANEUVOTTELUJA
Sopimus Etelä-Korean kanssa on lisännyt merkittävästi
kauppavaihtoamme. Sopimusta Kanadan kanssa sovelletaan unionin kompetenssia
koskevilta osiltaan. Sopimukset Japanin, Vietnamin ja Singaporen kanssa
odottavat voimaantuloaan.
Neuvottelut ovat kesken mm. Intian, Mercosurin, Chilen,
Australian, Uuden Seelannin, Indonesian ja monien Afrikan maiden kanssa. Suomen
kannalta unionin linja on luontevaa jatkoa viimeiset 60 vuotta
harjoittamallemme kauppapolitiikalle.
EU on keskeinen toimija kansainvälisessä myös ilmasto- ja kehityspolitiikassa.
Ilmastokysymykset eivät ole vain ympäristökysymys, vaan sillä on ennusteiden
mukaan myös vaikutusta turvallisuuteemme.
Unioni jäsenmaineen on maailman suurin kehitysavun antaja.
Apu yhdessä edellä mainitun kaupan ja investointivirtojen vapauttamiseen
tähtäävän työn kanssa on vahva instrumentti, jonka avulla voidaan tukea
esimerkiksi Euroopalle tärkeän eteläisen naapurimme Afrikan taloudellista ja
yhteiskunnallista kehitystä.
Unionin reilut kymmenen vuotta sitten tekemät ns.
2020-päätökset kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja uusiutuvan energian
käytön lisäämisestä ovat tuottaneet tulosta. Esimerkiksi Suomelle asetettu
tavoite nostaa uusiutuvan energian osuus 38 prosenttiin energiankulutuksestamme
on jo toteutunut. Emmekä ole yksin, sillä jo yli kymmenen jäsenmaata oli
saavuttanut tavoitteensa samoin reilusti etuajassa.
Suomi kuuluu energia- ja ilmastoasioissa unionin
etujoukkoon. On täysin realistista, että voimme Ruotsin kanssa tulla hiilineutraaleiksi
(= hiilipäästöt pienempiä kuin sidonta) jo 2030-luvulla.
TURVALLISUUS
TURVALLISUUS
Edellä oli puhetta unionista turvallisuusyhteisönä.
Jäsenyytemme aikana EU:n yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka on ottanut
isoja askeleita. Lissabonin sopimus loi unionille oman ulkoasiainhallinnon,
jonka toiminta alkoi 2011 alussa. Brysselin päämajan ohella
ulkoasiainhallinnolla on kattava edustustoverkko eri puolilla maailmaa.
Ulkoasiainhallinnon ja jäsenmaiden ulkoministeriöiden välistä yhteistyötä
pyritään vahvistamaan palkkaamalla jäsenmaiden diplomaatteja määräajaksi. Tällä
hetkellä mm. kolmen unionin edustuston päällikkö on suomalainen.
Edellä on puhuttu rauhanturvasta osana YK-politiikkaamme.
Jäsenyytensä alusta alkaen Suomi on pyrkinyt vahvistamaan unionin roolia
kriisinhallinnassa. Tässä olemme myös onnistuneet. Aktiivisuudestamme käytännön
tasolla kertoo sekin, että väkilukuumme suhteutettuna lähetämme eniten
henkilöstöä EU:n siviilikriisinhallintaoperaatioihin.
Yhteistyötä unionin piirissä tarvitaan myös terrorismintorjunnassa.
Poliisityön lisäksi tarvitsemme parempaa käytännön yhteistyötä rajavalvonnankin
alalla.
Suomi on ollut eturintamassa myös unionin
puolustusyhteistyön kehittämisessä. Olemme tyytyväisiä siihen, että käytännön
hankkeet rakenteellisen yhteistyön puitteissa alkavat. Lisäksi uskomme, että
viime vuonna perustetusta Euroopan puolustusrahastosta ajan myötä muodostuu
merkittävä rahoituslähde eurooppalaisille puolustusalan
teknologiahankkeille.
Vaikka EU:n suhteellinen painoarvo globaalilla tasolla on
vähentynyt ja vähenee, unioni on monessa keskeisessä kysymyksessä – kauppa,
ilmasto, kehitys – edelleen merkittävä tekijä. Näitä asioita me myös unionin
jäsenenä haluamme edistää.
Monella muulla sektorilla – ulkopolitiikka, puolustus,
maahanmuutto – unionin sisäinen työ on vielä pahasti kesken. Teemme jatkuvasti
työtä, jotta politiikka liikkuisi näissäkin asioissa haluamaamme suuntaan.
Integraatiossa olemme päässeet pidemmälle kuin kukaan 60 vuotta
sitten odotti. Globaalit haasteet ovat muuttuneet entistä monimutkaisemmiksi,
eivätkä niitä isotkaan valtiot kuten Yhdysvallat, Kiina tai Intia tai unionin
kaltaisetkaan toimijat yksin ratkaise. Monenkeskistä politiikkaa tarvitaan siis
enemmän kuin koskaan. "