Ennen elokuvan alkamista tuli valkokankaalle Suomen elokuvasäätiön mainos,
jossa oli teksti: ”Elokuvasäätiö tukee kotimaista elokuvaa Veikkauksen
tuotoilla.” Sitten olivat alkukuvat kahdesta ulkomaisesta elokuvasta ja niiden
jälkeen alkoi Aleksi Salmenperän ohjaama
elokuva Tyhjiö. Säätiöltä ei tuotantotukea
Salmenperän elokuvaan kuitenkaan tullut, kun ei sitä anottukaan. Anomattomuus
johtui siitä, että Salmenperä oli saanut säätiöltä kielteisen päätöksen, kun
oli hakenut tukea elokuvahankkeelleen, jossa tarkoituksena oli tehdä elokuva Juha Jokelan näytelmästä Fundamentalisti. Tästä sisuuntuneena
valmiina ollut ydinjoukko ryhtyi tekemään ilman säätiön apua toisenlaista
elokuvaa ja syntyi Tyhjiö.
Elokuvaa tehtiin neljä vuotta kunkin mukana olleen muiden töiden ohella. Tämä
huomioon ottaen kokonaisuus vaikuttaa hämmästyttävän ehjältä. Elokuva on vakava
komedia taiteilijapariskunnan elämästä, joka ei suju niin kuin pitäisi. Eero on
viisi vuotta tekstinsä kanssa jumissa ollut kirjailija, mutta elokuvanäyttelijä
Pihlalla menee paremmin. Kunnianhimoisen Pihlan ongelma on kuitenkin se, että työt
eivät riipu vain ammatin osaamisesta, vaan olisi otettava huomioon myös
julkisuuden vaatimukset - pinnalla pitää pysyä, jotta rooleja tässä
viihdemaailman vinhassa myllyssä saa edelleen.
Sisäänlämpiävää satiiria elokuvassa on paljon. Hyvää kaupallista julkisuutta Pihla
saa esimerkiksi osallistumalla television pieruaiheiseen viihdeohjelmaan.
Sitten myös kysytään, onko se eteenpäinmenoa uralla, jos lähtee ulkomaille
elokuvaan, jossa roolina on olla ruumispakettina auton takakontissa.
Totta ja tarua. Tämä on näköjään elokuvan tarkoituskin, koska pienissä
rooleissa vilahtelee myös muita taiteilijoita, jotka esittävät nimenomaan
itseään: Jörn Donner, Kari Hotakainen,
Sofi Oksanen ym. Eikä Laura Birnin roolinimikään
ole sattumalta Pihla Sucksdorff, sillä yhdessä kohtauksessa rooli-Pihlan kanssa
keskustelee Pihla Viitala, joka on
kertonut, että Hollywoodissa hänelle ehdotettiin abortintekoa. Hollywoodissa
Pihla Viitala teki ns. rohkean elokuvan Hannu
ja Kerttu: Noitajahti (2013). Myös Laura Birn on käynyt ulkomailla
elokuvanteossa. Todentuntua saadaan myös sijoittamalla Pihla ja Eero television
Efter nio -ohjelmaan ja viemällä Eero
Helsingin kirjamessuille.
Eero on jo tunnustusta saanut kirjailija, mutta nyt hän on Pihlan sanonnan mukaan
kuin ”lamaantunut näätä”. Sopimus uudesta romaanista on kustantajan kanssa
tehty, ennakkopalkkiokin saatu, mutta mitään ei synny. Itsetunto on nollassa. Samoin
perhe-elämä, koska miehen tuskaa ei yhtään helpota se, että vaimolla sentään
menee ainakin taloudellisesti hyvin.
Voi kuvitella, että tilanne on raastava. Kun arkisempaa työtä tekevä duunari
joutuu työttömäksi, sekin on viheliäistä, mutta sitä työttömyyttä ei seuraa
koko kansa iltapäivälehtien tai netin kautta. Duunarin työttömyyden syynä on ehkä rakennetyöttömyys tai suhdannelasku, mutta taiteilijan nollatilaan on yleensä syynä vain hän itse. Eikä Eeroa tietenkään helpota se,
että samanikäinen korpikirjailija Kuutsa Lapista on jo saanut Finlandia-palkinnon
ja on miesten tavatessa menossa ottamaan vastaan Eino Leino -palkintoa.
Kuutsalla on lappilaiskirjailijan stereotypiaan osuva tiukka periaate: ”En
koskaan ota tippaakaan alkoholia heräämisen jälkeen kahteen tuntiin.”
Eero ja Kuutsa (Tommi Korpela ja Hannu-Pekka Björkman, kuvassa) tekevät tässä
itseironisessa komediassa erinomaista työtä. He ovat juuri sellaisia kuin
heidän tilanteissaan pitääkin. Eero surkimuksena tyhjää paistavan
näyttöpäätteen edessä ja Kuutsa lattialle sammuneena vahvistavat sitä
kirjailijakuvaa, joka ei kuitenkaan yleistäen oikea ole. Varsinaisen
komediaroolin tekee Kari Heiskanen Pihlan
isänä, joka tietää kaikesta kaiken ja on valmis analysoimaan mitä tahansa
milloin tahansa, on kulttuurihenkilö omassa tyhjiössään (nykyisin puhutaan myös kuplista).
Elokuvan pitkän valmistumisprosessin aikana Laura Birn oli tekemässä myös Auli Haapasalon elokuvaa Syysprinssi (2016) ja siinäkin hänen äitiään esittää Kaija Pakarinen. Tässä Anja Kaurasen omaelämäkerralliseen romaaniin perustuvassa elokuvassa on samoja teemoja kuin Tyhjiössä: luomisen tuska, vahva nainen ja heikko mies.
Syysprinssin yhdessä repliikissä sanotaan: "Fiksuja emme ole, ässiksi emme tule, olkaamme siis ulalla." Tyhjiössä Pihla lähestyy ässävaihetta, mutta Eero on ihan ulalla.
kari.naskinen@gmail.com