sunnuntai 28. lokakuuta 2018

Itsepalvelu toimii paremmin kuin palvelu


Ajoin Mäntsälän Shellillä vahingossa sellaisen mittarin kohdalle, josta ei voinut kortilla ostaa bensaa, vaan bensapoika tuli täyttämään tankin. Sitten sisälle maksamaan, jossa yksi tyttö myi toisille kahvia, otti toisilta ruokatilauksia ja sitten bensamaksun minultakin. Kysyi sitten, haluanko maksaa vapaaehtoisen euron palvelusta. En halunnut, koska itsepalvelua käyttäen olisin sillä hetkellä ollut jo kahden kilometrin päässä.

Citymarketissa sujuu maksaminen parhaiten itsepalvelukassalla. Kassajonoissa on aina niin paljon ihmisiä, että helppo itsepalvelusysteemi toimii nopeammin.

Että mihin on sellainen kiire? Ei mihinkään, mutta jonottaminen on tylsää.

Että olenko huono ihminen, koska itsepalvelujen käyttäminen tuhoaa työpaikkoja? Periaatteessa niin, mutta tämän takia en ala jonoissa seisoskella. Tuollaiset asiat saavat hallitus, ay-liike ja EK hoitaa.

Sitten on vielä sellaisia tilanteita, joissa itsepalvelu tulee halvemmaksi. Raha-asioiden hoitaminen netissä on melkein ilmaista, jos sitä vertaa palvelun jonottamiseen pankissa.

Huonoa tässä on tietenkin se, että surkeaan asemaan joutuvat ne, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta tai jotka eivät saa pankkikorttia. Pitää vain toivoa, että esimerkiksi pienemmät pankit ottavat huolehtiakseen niistä ihmisistä, jotka haluavat asioida pankkikonttorissa.

Kaikenlaiset trendit ovat yleensä aaltoliikkeessä. Melko varmaa on tässä asiassakin, että jossakin vaiheessa aletaan taas haluta palveluakin. Jos asiakkaat kyllästyvät Citymarketin itsepalvelukassaan, he alkavat vaatia oikeaa palvelua takaisin tai etsivät sellaisen kaupan, jossa sitä vielä on sujuvasti. Voi siihen mennä sukupolvi tai kaksi, mutta menköön.

Minullakin on jo yksi vaatimus paluusta vanhaan: mistähän löytäisin sellaisen kahvilan, jossa olisi pöytíin tarjoilu?

kari.naskinen@gmail.com