Tässä kuvassa on paljon. Se on yhdestä kaikkien
aikojen parhaasta rikoselokuvasta, Jacques
Beckerin Älkää koskeko (Touchez pas
au grisbi, 1953). Kuvan keskellä on ranskalaisen elokuvan suurin näyttelijä
Jean Gabin, vasemmalla on
ensimmäisessä elokuvaroolissaan Lino
Ventura ja mukana on myös nuori Jeanne
Moreau, joka tässä pienessä roolissaan nähtiin Suomessa ehkä ensimmäisen
kerran.
Elokuva kertoo rikollisista, jotka selvittelevät välejään. Ne eivät ole
kunnossa, koska 96 kilon kultaryöstösaalis on vielä jakamatta. Enemmän elokuvan
sisältöä ovat kuitenkin ystävyys ja solidaarisuus, joita aletaan arvostaa, kun
ikää karttuu. Jean Gabin oli elokuvan valmistuessa 49-vuotias ja esittää
suunnilleen samanikäistä Maxia, ja Jacques Becker oli 48-vuotias. Myös petos
kuuluu elokuvan teemoihin.
Elokuva on hieno tutkielma vanhenemisesta. ”Haluan jäädä eläkkeelle. Näetkö
pussit silmiemme alla”, sanoo Max ystävälleen Ritonilta, kun Max on tullut
siihen vaiheeseen, että haluaisi jo eroon gangsterinurastaan. Rankkojen
viimeisten vaiheiden jälkeen Max onnistuukin tavoitteessaan ja istuessaan
baarissa lukemaan sanomalehteä hän ottaa rintataskustaan lukulasit, ensimmäisen
kerran.
Becker kuvaa rauhallisen kauniisti Maxin elämänvaihetta, jota kultalasti
painaa. Enemmän painaa kuitenkin asiat ihmisyydessä. Max menettää koko saaliin
pelkästään siksi, että ystävyys Ritonin kanssa pilaa koko homman, kun saaliinjakotapaaminen
toisten gangsterien kanssa epäonnistuu pahoin.
Elokuvan tunnusmelodia on Jean Wienerin säveltämä
Kun yö saapuu Pariisiin. Maxillekin
yö saapui, sillä paras kaveri kuoli, joskin oma henki sentään säilyi. (Suomeksi
laulun esitti Olavi Virta.)
Becker ei kohdista elokuvansa rikokseen, vaan ihmisiin. Kamera katsoo elokuvan
henkilöitä koko ajan silmien tasolta, kuin kaltaisiamme. Yksi hienoimmista
kohtauksista on Maxin ja Ritonin vetäytyminen Maxin salaiseen kakkosasuntoon,
jossa kuvataan miesten tavallista olemista. Max ja Riton ovat kuin ketkä tavalliset
ihmiset tahansa, voitelevat korppujen päälle maksapasteijaa, harjaavat
hampaansa, pukeutuvat yöpukuihin ja menevät nukkumaan Max sänkyynsä ja Riton
sohvalle. Muutenkin Beckerin elokuvissa nähdään paljon pieniä yksityiskohtia,
joissa ei ehkä viivytä pitkään, mutta ne luovat kokonaiskuvaa ajasta ja
paikasta.
Älkää koskeko on muutenkin kuin hetki
menneisyydestä. Max valitsee baarin Wurlitzer-jukeboxista Wienerin sävellyksen,
baarissa poltetaan tupakkaa, kauniisti pukeutuneilla naisilla on kapea uuma (siitä voi vähän ottaa kiinnikin) ja
korkokengät, toisiaan teititellään, jos ei ole tehty sinunkauppoja. Tämä on se
sodanjälkeisten vuosien Ranska, jota Becker hienosti kuvasi monessa muussakin elokuvassaan.
Pitkä jana: Becker toimi aikaisemmin Jean
Renoirin apulaisohjaajana ja tämän elokuvan leikkasi rouva Marquerite Renoir. Janaan tuli pieni taitos - tai jatkumotaitos - maaliskuussa 1960, kun Ranskan elokuvan uusi aalto oli
jo ensimmäisiä kertoja lainehtinut. Samana viikonvaihteena 16.-18.3.1960 saivat
ensi-iltansa Beckerin viimeiseksi jäänyt elokuva Tunneli ja Jean-Luc Godardin
ensimmäinen pitkä elokuva Viimeiseen hengenvetoon.
Becker oli kova automies siitä päätellen, että hänen elokuvissaan ajettiin paljon ja monenlaisilla autoilla. Tässäkin elokuvassa on oikein ranskalaisten autojen kavalkadi, mm. Peugeot 203, Renault 4 CV, Simca Aronde, Ford Vedette, Delahaye ja Hotchkiss. Muunmaalaisista autoista ovat esillä Chevrolet Imperial, Chrysler Imperial, Ford Mercury ja Ford Taunus.
Elokuvan nimen kanssa minulla oli vaikeuksia, kun en huonolla kielipäälläni
osannut kääntää grisbi-sanaa.
Ilmeisesti samasta syystä on elokuvan suomenkielinen nimi jätetty aikoinaan vajaaksi.
Nyt kansainvälisenä kääntäjien päivänä 30.9. kuitenkin luulen monen mutkan kautta selvittäneeni, että grisbi tarkoittaa jotenkin
ryöstösaalista, eli Älkää koskeko ryöstösaaliiseen.
kari.naskinen@gmail.com