Vaikka teatterimies Ingmar Bergman (kuvassa
oik.) kertoi 1940-luvulla vasta
opiskelleensa kameran objektiiveja ja muuta elokuvatekniikkaa, olivat hänen
elokuvansa jo silloin laadultaan täysin kelvollisia. Tärkeänä vaikuttajana
tähän oli varsinkin Svensk Filmindustrin kuvaajana 1935-70 toiminut Gunnar Fischer (vas.), jonka ensimmäinen
12:sta Bergmanille kuvaamasta elokuvasta oli Satamakaupunki (1948). Siihen Bergman oli hakenut mallia Italian
elokuvan neorealismin kaudelta, ja Bergman sanoikin, että ”Satamakaupunki tehtiin täysin Rossellinin
hengessä”.
Malleina toimivat varmaankin Rooma –
avoin kaupunki (1945) ja Paisa (1946).
Ideana oli viedä tapahtumia pois studiosta ja tämä Satamakaupungissa selvästi näkyy. Heti alussa ollaan Göteborgin
satamassa, jossa Berit hyppää mereen yrittäessään itsemurhaa, sitten Fischer on
kuvannut hiilen ja suolan lastausta ja muuta sataman toimintaa. Myöhemmin
kamera käy Beritin työpaikalla metallituotetehtaassa, on myös kaupunkikuvia
Södertäljestä, ja elokuva päättyy Beritin ja Göstan uuden elämänvaiheen
alkamiseen sataman tienoille. Suurin osa elokuvasta on kuitenkin tehty
studioissa.
Elokuvan alussa Gösta palaa meriltä kahdeksan vuoden jälkeen kotimaisemiin. Satamamiesten
kämpässä Gösta lukee kuusi vuotta merimiehenä olleen Harry Martinssonin ensimmäistä romaania Matkoja ilman päämäärää (1932). Berit kotonaan lukee
aikakauslehdestä novellia Tie onneen. Tuttuja, vaikeita
Bergmanin teemoja myöhemminkin. Eikä helppoa ole nytkään.
Berit on ollut muutaman vuoden tyttöjen kasvatuslaitoksessa, joutunut vääränlaiseen
seuraan, mutta asuu nyt kuitenkin kotona huonosta miehestä eronneen äitinsä
luona. Göstan rakastuessa tyttöön nämä taustat alkavat vähitellen paljastua ja Gösta
tietenkin kokee suurta pettymystä.
Myös yhteiskunnalliset asiat nousevat esille. Beritin kaveri Gertrud joutuu turvautumaan
abortintekijäpuoskarin apuun ja kun viranomaiset yrittävät saada Beritiltä
tietoa laittomasta abortintekijästä, Berit lataa jotenkin tähän tapaan: ”Kyllä
rikkaiden lasten ja niiden kavereiden abortit hoidetaan rahalla ja parhaalla
mahdollisella hoidolla, mutta meikäläiset joutuvat kääntymään toisenlaisten
palvelujen puoleen.”
Gunnar Fischer kuvaa kaikkea tyylikkäästi,
tunnelmia taitavasti myötäillen ja luoden. Musta ja valkoinen, valot ja varjot
eivät vielä ole niin jyrkkäsävyisiä kuin Bergmanin elokuvissa kymmenen vuotta
myöhemmin, mutta Fischerin osuus Bergmanin elokuvien ilmeessä on selvä. Fischerin
viimeinen Bergman-elokuva oli Paholaisen
silmä (1960), minkä jälkeen Bergmanin kuvaajaksi tuli huippumaineen saanut Sven Nykvist. Hän jatkoi sujuvasti
siitä, mihin Fischer oli Bergmanin kuvallisen näkemyksen toteuttamisen
jättänyt.
Satamakaupungin Gösta on monista
muista rooleista tuttu Bengt Eklund,
mutta Beritin roolin esittävä Nine-Christine
Jönsson on ainakin Suomessa jäänyt melko tuntemattomaksi näyttelijäksi. Bergman
ohjasi häntä myös Göteborgin ja Malmön teattereissa, minkä jälkeen hän lopetti ja
ryhtyi 1950-luvun lopulla romaanikirjailijaksi, mutta hänen kirjojaan ei ilmeisesti ole
suomennettu.
kari.naskinen@gmail.com