David
Fincher:
Mank
Terrence
Malick:
A Hidden Life
Roman
Polanski:
Upseeri ja vakooja
Bong
Joon-Ho:
Parasite
Václav
Marhoul:
Kirjava lintu
Lulu
Wang:
Jäähyväiset
Sam
Mendes:
Taistelulähetit – 1917
Christopher
Nolan:
Tenet
Pavel
Lungin:
Tsaari
Corneliu
Poromboiu:
The Whistlers
Watanabe on virkamies. Työssään hän on yrittänyt vaikuttaa lasten leikkikentän saamiseksi yhdelle köyhän väestönosan alueelle, mutta pelkkä kumileimasin hän on siellä kaupungin byrokratiassa ollut, eikä leikkikentästä ole tietoakaan. Niinpä hän nyt muistaa eräät naiset, jotka ovat leikkipuistoa toivoneet asuinalueelleen. Kaupungin virkamiehiin ovat toiveet tyssänneet, mutta nyt Watanabe päättää viimeisenä tehtävänään hankkia omilla rahoillaan leikkipuiston. Hän löytää elämälleen merkityksen.
Elokuva alkaa suoraviivaisena juonenkulkuna, mutta kohta siirrytään Watanaben hautajaisiin, joissa surijat kertovat Watanabesta. Sitten kuva puistossa keinuvasta Watanabesta. Kurosawan elokuvissa sataa melkein aina, nyt lunta. Lumihiutaleet tietenkin merkitsevät tässä tapauksessa lähestyvää kuolemaa, mutta on niiden hiljaisessa leijailemisessa myös viittaus rauhallisuuteen, Watanabe on vihdoin saanut rauhan ja tärkeän tehtävänsä valmiiksi.
Ikiru on myös kuvaus siitä, miten maailma oli muuttunut sodan jälkeen. Vain rahalla oli merkitystä. Watanabe oli yrittänyt saada yhteyttä poikaansa, jota ei ollut nähnyt vuosikausiin, mutta tällaiset suhteet eivät enää toimineet. Ainoa side vanhempien ja lasten välillä oli raha, jos sitä oli tällaista sidettä ylläpitämään. Tämän Kurosawa näyttää yhteiskunnan yhdeksi syöpäkasvaimeksi.
Watanaben roolin tekee liikuttavan hienosti Takashi Shimura. Ei ole meille yhtä tuttu näyttelijä kuin samuraielokuvien Toshiro Mifune, mutta on silti mukana Rashomonissa (1950), Seitsemässä samuraissa (1954) ja Kagemushassa (1980). Jo Kurosawan ensimmäisessä elokuvassa Sugata Sanshirô (1943) Shimura näytteli, mutta tätä elokuvaa ei luultavasti ole Suomessa esitetty.
Shimuran suuret, anovat silmät Ikirussa saavat katsojan tuntemaan paljon. Niistä näkyy se toivottomuus, mitä monet kokevat, kun asioita ei hoideta humaanisti niin kuin pitäisi. Toisaalta Shimura näyttelee erinomaisen herkällä tavalla sen, mitä tarkoittaa elossa oleminen – on tehtävä hyvää. Elokuvan japanilainen nimi Ikiru = elää.
kari.naskinen@gmail.com