sunnuntai 13. joulukuuta 2020

Eyes Wide Shut: intohimojen karuselli

Eilen tuli suoratoistolähetys Francis Ford Coppolan haastattelusta Kino Reginassa (Helsinki) sekä televisiosta dokumenttielokuva Stanley Kubrickista ja heti perään Kubricin Tohtori Outolempi (1964). Kun näiden jälkeen menin nukkumaan ja oli siinä muitakin iltatoimia, pyöri mielessä eniten Kubricin viimeinen elokuva Eyes Wide Shut (1999). Sen loppupuolella kummallisten orgioiden jälkeen Nicole Kidman sanoo miehelleen (silloin oikeassakin elämässä) Tom Cruiselle: ”Yhden yön todellisuus ei ole koko totuus.” Cruise vastaa siihen: ”Mutta yksikään uni ei ole vain unta.” Repliikit ovat itävaltalaisen kirjailijan ja lääketieteen tohtorin Arthur Schnitzlerin romaanista Unikertomus (1926), jonka pohjalta Kubrick elokuvan teki. Suomeksikin romaani julkaistiin Kubrickin elokuvan jälkeen heti 1999 .

Elokuvan aivan viimeiset repliikit eivät kuitenkaan ole unesta. Nicole Kidman: ”On välttämätöntä tehdä jotain niin pian kuin mahdollista". Tom Cruise: "Mitä?" Nicole Kidman: "Naitava."

Schnitzler oli Sigmund Freudin tuttava, ja heidän kirjeenvaihtonsa oli ilmeisen tiivistä. Schnitzlerin pääaiheina olivat rakkaus, romantiikka ja totunnaisen porvarillisen elämän ongelmat. Kubrickin suosikkiohjaaja oli Max Ophüls, joka oli sovittanut elokuviksi kolme Schnitzlerin näytelmää: Liebelei (1933), Rakkauden historia (1933) ja Intohimojen karuselli (1950). Vinhassa karusellissa ollaan myös Kubrickin elokuvassa. Se on täynnä painajaisia, mutta kaikelle ei voi löytää järjellistä selitystä, kuten dokumenttielokuvassa sanottiin.

Stanley Kubrick kuoli 70-vuotiaana sydänkohtaukseen maaliskuussa 1999.
Eyes Wide Shut sai ensi-iltansa vähän sen jälkeen ja jäi Kubrickin testamentiksi - ”naitava”. Schnitzlerin tai ainakin Freudin näkemys oli, että ahdistavan länsimaisen kulttuurin kahlitsevuus rajoittaa mielihyvänkokemuksia. Kubrick vapautti elokuvan avioparin kahleista. Vaikea tietää, ajatteliko Kubrick jo kuolemaansa, mutta kun pitkän elokuvan päätteeksi piti tehdä yhteenveto, niin ”naikaa”.

Jonkin salaseuran orgioissa ihmiset ovat kasvoillaan venetsialaiset naamiot.
Kukaan ei tiedä, kuka minkin naamion takana on. Naamiot ovat kuin kulisseja, jotka suojaavat avioliittoja, seurapiirejä ja kaikkea ihmisten elämässä. Ilman kulissijärjestelmää ei yhteiskuntaa eikä elämää voi järjestääkään. Ainoa keino vapautua siitä on naiminen (fuck). Se on varmaan suurimmalta osaltaan aina aito tilanne ja tunnelma, olkoon naitavana oma tai vieras.

Schnizlerin romaanissa kuvataan naisen alastoman vartalon värähtämistä orgioissa. Romaanissa miespäähenkilö Fridolin on kuin humalassa, ei vain naisesta, tämän tuoksuvasta ruumiista, punaisena hehkuvasta suusta, ei vain huoneen ilmapiiristä eikä siinä leijuvista hekumallisista salaisuuksista, vaan on huumaantunut ja janoissaan kaikista yön kokemuksista. Kirjan loppu ei kuitenkaan ole yhtä suorasukainen kuin Kubrickin elokuvan: ”He makasivat vaiti vieretysten. Kumpikin aina välillä hiukan torkahtaen, kunnes sisäkkö seitsemältä koputti oveen niin kuin joka aamu.”

Mutta kulissit? Onko niitä vaarallista purkaa? Voivatko turvalliset ja totutut asiat mennä pilalle, jos kulissit pettävät?
Pitääkö puolisolleen kertoa kaikki, jos siitä on pelkkää vahinkoa? Onko valkoinen valhe parempi kuin musta totuus? Nicole Kidman ja Tom Cruise erosivat kaksi vuotta elokuvan valmistumisen jälkeen.

Kun
Cruise elokuvassa palaa aamuyöstä aivan kuittina oudolta seikkailultaan, hän menee heräävän vaimonsa luo ja nyyhkyttää: "Minä kerron sinulle kaiken." Ei olisi kannattanut. Tai vaikka kaikki olisi ollut untakin, niin ei sittenkään. Toisaalta Nicole Kidman on kertonut miehelleen, että ennen heidän avioliittoaan hän oli tuntenut eroottista vetovoimaa erästä tuntematonta nuorukaista kohtaan…

Näin kirjoitettuna voi saada sellaisen käsityksen, että
Eyes Wide Shut on seksielokuva, ehkä pornoelokuva. Ei ole. Se on Kubrickin psykologinen kertomus sellaisista teemoista, jotka uhkaavat elämän instituutioita. Lisäksi taustalla saatta olla Freudin uniteoria, jonka mukaan unet eivät ole satuja, vaan unennäkijän ”päivänjäänteisiin liittyvää tiedonkäsittelyä”.

kari.naskinen@gmail.com