Jarnheimer luennoi Autoalan keskusliiton
seminaarissa Helsingissä
viime
kuussa. Kamprad oli tietenkin tarkka myös yrityksensä asioissa. Hän
saattoi viettää päiväkausia tavarataloissaan ja haastatella
satoja asiakkaita. Näin hänelle muodostui ajan tasalla oleva kuva
siitä, mitä asiakkaat ajattelivat Ikeasta. Kamprad
pani myös Ikean johtoportaassa työskentelevät kerran vuodessa
viikon ajaksi lattiatason töihin Ikean myymälöihin. Näitä
jaksoja kutsutaan antibyrokratiaviikoiksi.
Tuosta
Kampradin nuukuudesta tulee mieleen Reino
Laakkonen,
joka veljensä Yrjön
kanssa
menestyi erinomaisesti sanomalehti-, auto- ja kiinteistöbisneksissä.
Kerran
Reino Laakkonen keskeytti palaverinsa Joensuun KOP:n johtajan kanssa.
Laakkonen oli katsonut kelloaan ja todennut: "Nyt
pittää lähtee äkkiä. Anttilassa on kananmunniin alennusmyynti ja
se männöö kohta kiinni."
Kirjoitin
tällaisista Laakkosen tempauksista 13.9.2009:
http://naskinen.blogspot.com/2009/09/nuukailijan-muotokuva.html
Jarnheimer
antoi AKL:n autokauppiaille yksinkertaistetut ohjeet hyvästä
asiakaspalvelusta:
1. ole aina ajoissa paikalla
2.
muista soittaa asiakkaalle takaisin
3. puhu aina totta
4.
älä koskaan parkkeeraa autoasi asiakkaalle varattuun ruutuun.
kari.naskinen@gmail.com
perjantai 4. joulukuuta 2020
Nuukuus vie pitkälle
Ikean
perustaja Ingvar Kamprad
(kuvassa)
oli
tunnettu säästäväisyydestään. Ikean hallituksen nykyinen
puheenjohtaja Lars-Johan
Jarnheimer kertoi
äskettäin Suomessa
käydessään esimerkin
Kampradin nuukuudesta niiltä ajoilta, jolloin Kamprad asui
veropakolaisena Sveitsissä: Kerran vuodessa hän teki sieltä
lomamatkan Ruotsiin, ajoi aina vanhalla Volkswagen Golfilla tai Volvo
142:lla. Hän perusteli tätä sillä, että pystyi menomatkalla
ostamaan Tanskasta takakonttiin olutta ja palauttamaan tyhjät pullot
paluumatkalla, joten sai pullopanttikolikot itselleen. Kampradilla
oli alkoholistinvikaa ja Tanskassa olut oli halvempaa kuin
Ruotsissa.