Harpagon on niin nuuka,
ettei koskaan anna kenellekään mitään, ei edes anna anteeksi, vaan lainaa anteeksi. Kyllähän hauskuutta on siis tekstissäkin tämän Arto
af Hällströmin suomennoksen
perusteella. Näytelmä on
350 vuotta vanha ja Lahdessakin sitä esitettiin aikaisemmin
1960-luvun alussa. Nykyisin televisio ja internetti
ovat
kuitenkin
täynnä kaikkein heppoisinta pöhköhupia,
joten mihin tarkoitukseen oikea teatteri tällaista tarvitsee oikein
isolla näyttämöllä?
Vaikea
tietää, mutta ehkä näyttelijät tykkäävät välipalana
tällaisesta hölmöilystä, jossa voi ”irrotella”. Laasonen
on kirjoittanut käsiohjelmaan, että ”tästä kaikesta Moliere
irrottaa kunnon naurut” - havaitsin katsomossa lauantaina
hymähtelyä parissa kohtaa ennen väliaikaa.
kari.naskinen@gmail.com
sunnuntai 11. lokakuuta 2020
Onko komedian pakko olla pelle-esitys?
Ahneus ja saituus ovat aina ajankohtaisia
aiheita, myös teatterissa. Lahden kaupunginteatteri on ottanut
ohjelmistoonsa Molieren Saiturin.
Aatelismies
Harpagonille
on
tärkeintä
omaisuus,
ja varoja on kartutettava
mm. koronkiskonnalla.
Näytelmä
on komedia, josta Lahdessa on
tehty tv-viihteen ääliöohjelmia muistuttava sekasotku. Eli koska
on pakko olla hauska, puheenkin pitää olla sellaista keinotekoista
ja
nopearytmistä
mökellystä, ettei kaikista vuorosanoista saa selvää. Sitten
kun oikein
hauskaa pitää vääntää, pannaan yksi näyttelijä pyllistämään
paljaalla perseellään katsomoon. Tätä
kaikkea on teatterinjohtaja Ilkka
Laasosen ohjaama
näytelmä, kun ei luoteta siihen, että teksti itsessään sisältää
komedian ainekset.