lauantai 24. lokakuuta 2020

Kultarinnasta olisi vaikka 10-osaiseksi sarjaelokuvaksi

Kun kirjailija on Hämeenkyröstä, niin saakohan siitä paikkakuntaperimän? Anni Kytömäki (40) ei ainakaan vielä pääse Nobel-ehdokkaaksi, mutta Kultarinta-romaani (2014) on erinomainen, vaikka tutustuinkin siihen nyt vasta näytelmän muodossa. Lahden kaupunginteatterin esitys kestää väliajan kanssa melkein kolme tuntia ja on niin täyttä kertomusta, että hengästyttää. Se on sekä tekstinä että ylöspanona parasta, mitä Lahden teatterissa olen muutamaan vuoteen kokenut.


Kultarinta on lavea tarina 1900-luvun neljästä ensimmäisestä vuosikymmenestä Suomessa. Yhteiskunnalliset törmäykset ja niistä aiheutuneet murrokset tulevat hyvin esille kuvitteellisen Stenforsin suvun vaiheissa. Suvun sisälläkin vanha ja uusi ajautuvat ristiriitoihin, joista olleellinen koskee ihmisen luontosuhdetta. Asiaa on paljon, eikä tyhjäkäyntiä ole. Tämän runsauden jälkeen tuli heti mieleen, että 640-sivuisesta romaanista saisi helposti vaikka 10-osaisen sarjaelokuvan televisioon.

Näytelmän ohjannut
Heidi Räsänen on pitänyt ison aineiston hyvin kasassa. Asiat etenevät välillä todella tiiviiseen tahtiin, mutta hetkeksikään ei katsojalle jää epäselväksi, missä mennään. Romaanin on näytelmäksi sovittanut Ari-Pekka Lahti, jonka dramatisointi oli myös kaksiosainen Täällä Pohjantähden alla kolme vuotta sitten. Näitä esityksiä yhdistää sekin, että myös Kultarinnassa käytetään erityistä koreografiaa, jonka on suunnitellut Helsingin kaupunginteatterin pääkoreografi Jyrki Karttunen.

Näytelmässä on varsinaisten tapahtumien ohella taianomaisia, myyttisiä aineksia, joita koreografia korostaa – olisi saanut olla vaikka enemmänkin. Myös äänimaailma kuuluu tähän. Yhdessä vaiheessa luulin, että joku katsoja Eero-näyttämön takarivissä oli alkanut kuorsata, mutta sitten selvisi, että se olikin karhun vaimeaa murinaa. Metsänkuningas ei pitänyt elinympäristöään uhkaavista ihmisen toimista.

Anni Kytömäki on koulutukseltaan luontokartoittaja.
Hän siis tuntee läheisesti näytelmän sen osan, joka käsittelee luontoa koskevia uhkakuvia. Näytelmä tuo esille sellaisen aidon vihreän aatteen, joka vielä ennen sotia koski ensisijaisesti luonnonsuojelua. Jos tästä aihealueesta tekisi jatkonäytelmän nykyaikaa lähestyen, keskeisimpiä vihreän politiikan sisältöjä olisivat maahanmuuton lisääminen, eri sukupuolten häivyttäminen sekä auto- ja autopolttoaineiden verotuksen kymmenkertaistaminen.

Näytelmän ”päähenkilö” on metsä. Sitä on jo hakattu nurin ja jalostettu isoiksi lankuiksi, jo
ita näyttämöllä käytetään rekvisiittana monenlaisissa yhteyksissä. Anni Kytömäki on sanonut kokevansa huonoa omaatuntoa siitä, että puita on pitänyt kaataa hänen kirjansa painamista varten, ja tämän korvikkeeksi hän on ostanut Sastamalasta metsätontin, josta puita ei kaadeta.

Näytelmän metsä
patruuna Stenfors (Aki Raiskio) tekee vihreällä kullalla bisnestä, mutta sitä hän ei voi ymmärtää, että hänen poikansa Erik (Teemu Palosaari) valmistuu joksikin biologiksi ja menee töihin yliopistolle. Erikin metsänsuojeluideologia on jopa pahempi kuin hänen rakastumisensa Stenforsin torpparin punikkityttöön Lidiaan (Raisa Vattulainen). Stenforsin perhettä riivaavat muutkin asiat: patruunan vaimo (Saana Hyvärinen) joutuu alkoholistiparantolaan, jossa kuolee, Erik passitetaan mielisairaalaan aiheutettuaan kännissä auto-onnettomuuden, Erikin tytär Malla (Mari Naumala) sijoitetaan uuteen perheeseen ottotytöksi ja Lidia kuolee tuberkuloosiin.

Kaikkea tätä kehystävät kansalaissodan ja myöhemmin 1930-luvulla Pohjanmaan fasistien synnyttämät tapahtumat. Jääkärit hakkaavat vasemmistolaisia ja panevat ilman housuja istumaan muurahaispesään.
Sisältöä siis on rutosti. Kokonaisuus pysyy joka tapauksessa hyvin koossa.

Välillä karhu murisee. Se haluaa, että metsä saisi olla rauhassa. Tosin ei se ehkä tiedä, että vielä 2000-luvullakin metsä kasvaa kiintokuutiometreinä enemmän kuin sitä hakataan nurin. Näin korona-aikana me kuitenkin tiedämme, että metsä on myös suoja. Sinne voi esimerkiksi mennä karkuun tartuntatauteja, kesämökille tai johonkin, kuten on tapahtunutkin.

kari.naskinen@gmail.com