Tarkovskin omasta lapsuudesta väljästi
ja pompahdellen
jäsennelty Peili (1975)
on tyypillisin
sellainen elokuva, josta
hän
joutui
tappelemaan
maan
korkeimman
elokuva-alan elimen
Goskinon kanssa.
Goskino
hallinnoi elokuva-alaa
sekä
tuotti, levitti ja
sensuroi elokuvia.
Päiväkirjassaan
Tarkovski
sanoi, että Goskinon johtaja Filipp
Jermash
ei
ymmärtänyt Peiliä
ollenkaan,
oli kuin vähämielinen. Kun elokuva lopulta kymmenien
vaadittujen
muutosten jälkeen hyväksyttiin maaliskuussa,
sitä sallittiin esittää vain kahdessa teatterissa Moskovan
sivukaupunginosissa ja sielläkin ilman minkäänlaista mainontaa.
Moskovan elokuvajuhlien
tärkein ulkomaalainen vieras heinäkuussa 1975 oli Michelangelo
Antonioni.
Hän
ihmetteli, miksei Peili
ole
ohjelmistossa. Vasta kun Antonioni sanoi lähtevänsä pois juhlilta,
jos Peiliä
ei
esitetä, järjestäjät suostuivat näytökseen.
Sitten
Italian kommunistipuolueen lehti L´Unita pyysi Peiliä
johonkin
tilaisuuteensa Roomaan. Tarkovski päiväkirjaansa: ”Kiinnostavaa
nähdä, voiko Jermash kieltää sen Italian
kommunistipuolueelta?”
Mutta koville otti edelleen.
Kansainvälisen kaupallisen ensiesityksensä Peili
sai
vasta tammikuussa 1978 Pariisissa. Toisena sai vuoron
Capitol-teatteri Helsingissä, jonne
Peilin
toi
huhtikuussa
1978
Sovexportfilmin omistama Kosmos-Filmi.
Kun
elokuvaa
nyt katsoo, siitä on vaikea löytää mitään kommunisminvastaista.
Ainoa
sellainen voi suurennuslasin kanssa löytyä kohtauksesta, jossa
pieni Aleksei-poika lukee kirjasta jonkin Pushkinin
löysän
Venäjä-kritiikkikohdan. Suurempi syy puolue- ja muun eliitin
vieroksuntaan lieneekin ollut elokuvan outous, kun se ei noudattanut
sosialistisen taiderealismin selväpiirteisiä systeemeitä.
Peili
siis
on Tarkovskin paluu lapsuuteen. Vaikka hän ei Martyrologiassaan
varsinaisesti
muistele lapsuuttaan
eikä nuoruuttaan,
niin ennen tekstiosuutta on kirjassa valokuvia lapsuudenkodista
Jurjevetsista, äiti Mariasta,
isä Arsenista
ja pikkusisko Marinasta.
Elokuvassa lapsuus on
visuaalisesti tasaisen mukavaa, mutta eräänlaisella
tajunnanvirtatekniikalla toteutettuna se vaatii katsojalta hyvää
keskittymistä. Lapsuutta kylläkin varjostaa äidin ja isän ero,
mutta siitäkin näytetään selviytyvän
ilman traumoja. Elokuvassa Arseni Tarkovski lukee omalla äänellä
runojaan; hän oli tunnettu ukrainalaissyntyinen runoilija.
Peilistä näkyy kuitenkin nimenomaan äiti. Ero oli
tullut jo ennen sotaa ja sen aikana isästä ei tietenkään näkynyt
senkään vertaa. Elokuvassa pojan muistot ja unet liittyvät äitiin,
mutta muistaa hän senkin, kun isä huuhteli
äidin hiukset
pesuvadin päällä. Toisessa muistikuvassa, ilmeisesti äidin
kertomassa, mies kysyy ruohikossa maaten vaimoltaan, haluaisiko hän
pojan vain tytön. Kolmannessa
muistikuvassa Maria katsoo peiliin, josta katsoo vastaan vanhempi
nainen. Aika kuluu, metsänreunassa tuulee. Muutenkin
tuulee paljon ja astioita tippuu pöydiltä.
Eipä silti, on elokuvassa hyvin outojakin kohtia, esimerkiksi heti alun irrallinen tapaus, jossa psykologihypnotisoija poistaa teini-ikäiseltä pojalta änkytyksen. Muuta mystistä en nähnyt, siis sellaista Solariksesta (1972) ja Stalkerista (1979) tuttua. Elokuvan tultua Suomeen ihmetteli Helsingin Sanomien Paula Talaskivi: ”Tavattoman vaikea se on sekä tavanmukaisesti käsittää että etenkin selostaa tai edes hahmotella ja arvioida.”
Tapaamisiamme me juhlimme kuin Jumalan ilmestystä
Ei muita maailmassa kuin me kaksi
Sinä olit urheampi ja kevyempi linnun siipeä,
kuin huimaus sinä juoksit alas rappuja
läpi kostean sireenipensaan veit
valtakuntaasi tuolta puolelta peilin pinnan
Kun tuli yö sain armolahjan
Alttarin portit minulle aukaistiin ja pimeydessä
loisti ja hiljaa taipui alastomuus unesta heräten,
sanoin: ole siunattu.
Ja tiesin että uskalias on minun siunaukseni.
(Arseni Tarkovski: Ensimmäiset kohtaamiset)
kari.naskinen@gmail.com