keskiviikko 10. toukokuuta 2017

Ensimmäinen Tesla vuonna 1931


Kuvassa on amerikkalainen loistoauto Pierce-Arrow
vuodelta 1931. Tällaiseen autoon fyysikko ja keksijä Nikola Tesla asensi sähkömoottorin, joka oli erikoisempi kuin nykyisten sähköautojen moottorit. Siinä ei nimittäin ollut ollenkaan akkuja. Tekniikka oli siis tyystin toisenlainen kuin oman aikamme sähköautoissa, joista tunnetuin on nimensä Nikola Teslalta saanut auto (Tesla Motors, 2003).

Nikola Tesla syntyi Itävallan keisarikunnassa 1856, nykyisen Kroatian alueella. Vuonna 1884 hän muutti Yhdysvaltoihin
Edison Corporationin palvelukseen ja alkoi kehittää mm. radiotekniikkaa. Tätä tekniikkaa hän hyödynsi myös autossaan. Nikola Tesla otti autosta pois bensiinimoottorin ja asensi tilalle vaihtovirtasähkömoottorin, joka liitettiin auton vaihteistoon. Paikallisesta radioliikkeestä Tesla osti 12 radioputkea ja joitakin muitakin alan tarvikkeita ja asensi ne laatikkoon, josta lähti kaksi antennia. Laatikon hän pani kuljettajan vieressä olevalle istuimel
le.

Nikola Tesla ajoi autollaan jopa yli 100 km:n tuntivauhtia. Yritin internetistä löytää teknistä selitystä tälle erikoisuudelle, mutta en kunnolla löytänyt. Nikola Teslan omien sanojen mukaan energia tuli ”eetteristä”. Hän kuitenkin lopetti pian autoharrastuksensa, eikä selvyyttä tuohon akuttoman sähköauton salaisuuteen saatu.
On arveltu hänen tulleen siihen tulokseen, että Teslan hyödyntämää ”eetterienergiaa
tultaisiin käyttämään tuhoaviin tarkoituksiin, joten hän näki parhaaksi pitää salaisuuden itsellään. Nikola Tesla kuoli 1943.

700 PATENTTIA


Nikola Tesla oli nero, patenttejakin hän sai hyväksytyiksi noin 700. Monet pitävät häntä myös radion keksijänä, vaikka tuo saavutus pannaan varsinaisesti italialaisen Guglielmo Marconin nimiin. Marconi hyödynsi Teslan patentteja, joissa mm. esiteltiin radiolla ohjattava pienoissukellusvene.

Aalto-yliopiston teknillisessä korkeakoulussa oli 2010 näyttely Nikola Teslasta. Näyttelyteksteissä todettiin, että Tesla tiesi sähköstä enemmän kuin kukaan muu häntä ennen. Erityisen kuuluisa hän on vaihtovirran keksimisestä, joka on keskeinen tekijä nykyaikaisessa sähköenergian jakelussa ja käytössä. Sähköistäminen puolestaan antoi sysäyksen massatuotantoon ja sitä kautta teolliseen vallankumoukseen.

Nikola Tesla ei koskaan mennyt naimisiin. Hän vietti kuitenkin jonkin verran sosiaalista elämää ja tutustui esimerkiksi Mark Twainiin sekä piti yllä kirjeenvaihtoa Albert Einsteinin, Wilhelm Röntgenin ja Lordi Kelvinin kanssa.

kari.naskinen@gmail.com