Suomalaisen ralliautoilun ensimmäinen iso kansainvälinen tähti oli Timo Mäkinen, joka 1965 voitti Monte
Carlon rallin. Jo sitä ennen hän oli saavuttanut siellä luokkavoiton (1963) ja
ollut yleiskilpailussa neljäs (1964). Timo Mäkinen kuoli 4.5.2017. Hän oli
syntynyt 18.3.1938.
Timo Mäkinen syntyi ”autoperheeseen”. Isän perustaman kuljetusliikkeen
tehtäviin Timokin ajautui melko pian ajokortin saatuaan: ”Mulla oli Triumph TR
3, jolla ajelin kaikki kotiajot ja kuljetin Ilta-Sanomia Keravalle, Hyvinkäälle
ja Riihimäelle. Sillä ajoin myös kaikki radat ja rallit. Silloin ei ollut
autoja erikseen joka käyttöön.”
Ensimmäisen kilpailunsa Timo Mäkinen ajoi Citroenilla Lohjanjärven jäällä 1957,
mutta sen jälkeen tuli Triumph, jolla osallistui Jyväskylän Suurajoihinkin 1959
kartanlukijanaan velipoika Harri,
tuloksena toinen sija GT-luokassa. Seuraavana vuonna Triumphin moottori
kuitenkin ”räjähti” Jyväskylässä ja edessä oli uuden auton hankkiminen. Ennen
uuden oman auton saamista Timo ajoi vielä kilpailuja äidin Mini 850 Vanilla.
Monte Carlon ralliin Timo Mäkinen osallistui jo 1962, ja nuoren suomalaisen
otteet noteerattiin. Suomen Voimavaunu Oy:n johtaja Raul Falin otti yhteyttä BMC:n kilpailutoiminnasta vastanneeseen Stuart Turneriin, joka suostui antamaan
Mäkiselle Minin RAC-ralliin. Tuloksena luokkavoitto ja kuudes sija
yleiskilpailussa.
Ennen suuria ”koirankoppimenestyksiään” Mäkinen kuitenkin ajoi tuon RAC:n
jälkeen BMC:n urheilumallisella Austin Healey 3000:lla, jolla tuli Monte
Carlossa luokkavoitto 1963. Kartanlukijaksi Turner antoi Christabel Carlislen, joka luki Paddy Hopkirkilta kopioituja nuotteja. Mäkinen ei paljon vielä
englantia ymmärtänyt, mutta homma toimi.
”Tiesin auton käyvän käteen. Olin kotona ajanut niin paljon Triumphia ja jopa
D-Jaguariakin, ja Healey oli mitä lupaavin laite, 180 hevosvoimaa, tuhat kiloa,
15-tuumaiset pyörät ja isot levyjarrut. Muut ajajat eivät Healeysta pitäneet,
mutta minusta se oli fantastinen ajaa. Se oli vain niin painavanokkainen, että
sillä piti osata mennä riittävästi poikittain”, kertoi Mäkinen.
Tuolla autolla Mäkinen ajoi vielä 1965 RAC:n, mutta painavanokkainen Healey jäi
viimeisenä päivänä jumiin liukkaaseen mäkeen ja voitto valui siihen.
TEKNISTÄ OSAAMISTA
Timo Mäkinen oli teknisesti hyvin osaava, ja nokkela. Tästä ovat yhtenä
esimerkkinä ne Monte Carlon vuodet, jolloin ranskalaiset yrittivät kaikin
keinoin estää Minien voittokulun. Kuuluisan ajovalojupakan seurauksena Mäkisen
voitto hylättiinkin 1966.
Tässä ei ollut vielä kaikki. Kun tiedettiin, että etuvetoiset, pienipyöräiset
Minit kuluttivat renkaita enemmän kuin muut autot, tekivät kilpailun
järjestäjät sellaisen säännön, että yhtä autoa kohti sai olla vain kahdeksan
rengasta. Stuart Turnerin kertoman mukaan oli nimenomaan Mäkisen idea, että
pinnoitetaan Dunlopin renkaita uudelleen kilpailun aikana – tämä onnistui,
renkaiden lukumäärä pysyi samana ja Rauno
Aaltonen voitti (1967).
Tavallisessa liikenteessä tuli 1970-luvulla muutosta rengasasioihin. Nastojen
teitä kuluttavaa vaikutusta alettiin rajoittaa, ja keksittiin myös
kitkarenkaat. Niiden suhteen Mäkinen ei ollut myötämielinen:
”Viime aikoina on ollut virheellistä mainontaa talvirankaista, joita ei
tarvitse nastoittaa. Ne pitävät joissakin lämpötiloissa lumella, mutta
jarrutuksissa ja jäisissä paikoissa ovat erittäin vaaralliset, koska kuljettaja
odottaa niiden pitävän, mutta hätätilanteessa eivät pidäkään. Asiallisesti
nastoitetut vyötalvirenkaat ovat hyvät yleisrenkaat joka paikkaan, mutta
pidettäköön mielessä, että lumessa puree rengas ja jäällä vain nasta.”
RALLIA JA RATAA
Timo Mäkinen menestyi myös rata-ajoissa, sekä asvaltilla, soralla että
jäällä. Eläintarhanajoissa hän saavutti kaksi nelossijaa ja yhden luokkavoiton
1961-63.
Formula-autoihinkin hän tutustui, kuten hän kertoi suomalaisen
autourheilujournalismin Grand Old Manin Juhani
Melartin haastattelussa 1979: ”Pienestä se kai jossain vaiheessa jäi
kiinni, etten osunut rata-ajajaksi. Oikein itsekin säikähdin, miten helpolta
Formula 2 -auto tuntui ajaa Keimolassa. Mutta parempi näin. Minähän olen turhan
isokin formuloihin.”
”Ja sikäli kuin olen sivusta seuraillut, tunnelma ratapuolella näyttää olevan
selvästi kireämpi kuin ralleissa. Sieltä puuttuu harjoittamisen hauskuus ja
rentouttavuus; rallin pystyy ottamaan vakavimmillaankin niin, että siitä
nauttii.” (Tuulilasi 10/1979)
Samassa jutussa Hannu Mikkola sanoi
Mäkisestä: ”Hän on ainoa tapaamani rallikuljettaja, johon minkäänlainen
hermostuttamistaktiikka ei ole purrut.”
Markku Alen: ”Timo tekee aina
jotakin, vaikka vain muita huolestuttaakseen. Ellei hän muuta keksi, panee hän
valonheittäjien päälle erimittaiset lipat ja taas sauhuavat herkimpien hermot.”
kari.naskinen@gmail.com