Turun akatemian professorista Henrik Gabriel Porthanista (1739 - 1804) tehty
dokumenttielokuva saa ensi-iltansa tänään Kalevalan päivänä Turussa. ”Elokuva
elävöittää ja syventää Porthanin merkitystä Suomen historian isänä ja
oppineena, joka ensimmäisten joukossa iskosti aikalaisiinsa ajatuksen
suomalaisista omana erillisenä kansakuntanaan”, sanoo elokuvan ohjannut
yhteiskuntatieteiden tohtori Esa Sironen. Elokuvan toteutusta tuettiin Turun
kaupunginhallituksen itsenäisyyden juhlavuoteen varaamasta määrärahasta.
H.G. Porthan oli merkittävä suomalaista kansallisaatetta edistänyt akateemikko sekä
suomalaisen historian, kulttuurin ja maantieteen asiantuntija. Suomalaisten
suurmiesten joukkoon Porthan nostettiin näkyvästi 1864, jolloin Turussa
paljastettiin hänen muotokuvapatsaansa. Se oli ensimmäinen suomalaisesta tehty
henkilömonumentti.
Aivan suomalaisten suurmiesten kärkeen Porthan ei kuitenkaan päässyt. Vaikka
Porthanilla oli patsas, oli suurmiehiksi 1800-luvun jälkipuoliskolla
kanonisoitu Runeberg, Snellman ja Lönnrot, jotka tulivat esille joka
paikassa, kansakoulujen lukukirjoissa, kipsivaloksina, muistojulkaisuissa,
liputuspäivinä. Runoilija V.A. Koskenniemikin
kirjoitti vielä 1935, että ”isänmaa oli yksi, mutta suurmiehiä oli kolme”
ja tarkoitti tuota kolmikkoa.
Porthan sai kuitenkin patsaansa. Hankkeen käynnisti Suomalaisen kirjallisuuden
seura 16.3.1854 Porthanin 50-vuotiskuolinpäivänä. Muistomerkkikomitean
jäseniksi valittiin professori M.
Akiander, professori Fredrik
Cygnaeus ja rehtori J.V. Snellman.
Vuonna 1860 Porthanin monumentti oli valamista vaille valmis ruotsalaisen Carl Eneas Sjöstrandin ateljeessa
Roomassa. Rahaa oli kuitenkin koossa vasta 2000 ruplaa, kun tarvittiin 7000.
Snellmanin ehdotuksesta päätettiin Suomen suuriruhtinaskunnassa viettää
Porthanin päivää 9.11.1861 juhlahankkeen hyväksi. Tämä onnistui, juhlapäivän
merkeissä saatiin patsasrahastoon niin paljon lisää lahjoituksia, että patsas
voitiin kuljettaa Müncheniin pronssiin valettavaksi. Sieltä se vihdoin tuli
laivalla Helsinkiin ja edelleen Turkuun, jossa se 9.11.1864 kullankiiltävänä
juhlallisesti paljastettiin.
Cygnaeus olisi halunnut patsaan Helsinkiin, josta oli autonomian ajan alettua
tullut pääkaupunki. Yliopistokin oli nyt Helsingissä. SKS:n enemmistö päätti
kuitenkin pystyttää patsaan Turkuun historiallisista syistä. Lisäksi
lahjoitusvaroja oli kerätty listoilla, joissa Turku oli mainittu muistomerkin
sijoituspaikaksi.
Patsas oli joka tapauksessa komea, mutta fil. tri S.G. Elmgren totesi, että koska tämmöisissä historiallisissa
kuvissa pohjoismaiset vaatteet peittävät kaikki muodot, niitä voi vain
arvailla: ”Todellisia taideteoksia eivät voi olla muut kuin Kreikkalaiset
jumaluudet, joiden muotoja eivät takit vaivaa ja peittele.”
H.G. Porthan oli noussut Turun akatemian merkittävimmäksi opettajaksi.
Viitasaarella syntynyt kirkkoherran poika oli tullut Turkuun 15-vuotiaana ja
nimitettiin jo 23-vuotiaana kaunopuheisuuden dosentiksi. Myöhemmin hänestä tuli
kaunopuheisuuden professori ja myös akatemian kirjastonhoitaja.
Kirjoituksillaan Porthan nosti akatemian tieteen eturiviin monilla eri aloilla,
mutta kansan keskuudessa muualla Suomessa hän ei siis noussut aivan suurmiesten
kärkikaartiin. Hänen valittuja teoksiaankaan (Opera selecta I - V) ei saatu sadassa vuodessa myydyksi, vaikka
painos ei kovin suuri ollut.
Suomen historiantutkimuksen isäkin Porthan oli. Hänen keräämänsä
kansanrunouskokoelman pohjalta ilmestyi 1766-78 viisiosainen väitöskirja De Poesi Fennica, ja myöhemmin tuli
hänen pääteoksensa, 56-osainen selvitys Viipurin ja Turun piispan Paavali Juustenin piispainkronikasta.
Suomen ensimmäinen arkkipiispa Jakob
Tengström kirjoitti Porthanista: ”Toista sellaista opettajaa ei Turun
akatemiassa ole koskaan ollut. Hän ei ollut terävä eikä syvällinen ajattelija
eikä nero sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta hänellä oli selkeä ja hyvä
ymmärrys, varma aisti ja tarkka muisti ja ennen kaikkea erinomaiset
opettajanlahjat sekä uupumaton halu ja harrastus tietojensa jakamiseen.”
kari.naskinen@gmail.com