keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Mootorispordi muuseum

Tallinnan länsipuolella avattiin viime vuonna moottoriurheilumuseo, joka esittelee erinomaisesti Viron moottoriurheilun sitä aikaa, jolloin Viro kuului Neuvostoliittoon. Museon yksi harvinaisuus on yläkuvassa oleva formula-auto Estonia-10 vuodelta 1964. Moottori on Volgasta. Museo sijaitsee Haapsaluun johtavan tien lähellä Turban kylässä 50 kilometrin päässä Tallinnasta. Se on tehty 1923-66 sähkövoimalana toimineeseen rakennukseen.

Estonia-nimisiä formuloita valmistettiin 1957 - 2001 Tallinnassa lähellä Viru-hotellia. Vuoteen 1985 mennessä oli tehty tuhat autoa, millä määrällä se oli peräti maailman toiseksi suurin formulakilpa-autojen valmistaja, edellä oli vain Lola.

Keskimmäisessä kuvassa oleva auto on vuodelta 1988. Tuona vuonna aloitti Tallinnassa kilpa-autojen tuotannon myös virolais-länsisaksalainen yhtiö. VW-moottoristen autojen nimi oli Estek, mutta niiden valmistus loppui konkurssiin jo 1991. Estekillä kilpaili mm. Marek Kiisa, jonka isä Endel Kiisa kävi voittamassa moottoripyörien TT-kilpailuja Suomessakin CKEB-pyörällä. Viime vuonna Endel Kiisa piti 80-vuotisjuhlansa moottoriurheilumuseossa.

Estonia-formuloiden voimanlähteinä käytettiin aikajärjestyksessä Volgan, Moskvitshin, Wartburgin ja Volkswagenin moottoreita. Myös eri lajien moottoripyörät ovat museossa hyvin esillä ja hyvin kunnostettuina. Nähtävänä on mm. TT-ajaja Nikolai Sevastjanovin Vostok-pyöriä, ja myös hän voitti useita kilpailuja Suomessa. Samoin on esillä kahden motocross-maailmanmestarin Gennadi Moisejevin ja Viktor Arbekovin ajokkeja, vaikka he eivät virolaisia olekaan.

Ralliautoja ovat tuttuun tyyliin Volgat, Mosset ja Ladat. Kuvan Volga on vuodelta 1966.

Museota pitävän yhtiön johtokunnan jäsen Arno Sillat kertoi siellä käydessäni, että museon pinta-ala on 3500 neliömetriä, mutta rakentaminen on vielä kesken, ja lopullinen pinta-ala tulee olemaan 6500 neliötä.

”Viron autourheiluliitto perustettiin 1988, ja suomalaisten antama apu oli meille ensiarvoisen tärkeätä. Kun tyhjästä piti lähteä, niin esimerkiksi Suomen AKK antoi meille vanhan faksilaitteen. Me olemme täällä Virossa muutenkin hyvin kiitollisia kaikesta siitä avusta ja ymmärryksestä, mitä me olemme Suomelta saaneet”, sanoi Sillat.

”Nyt on sitten olemassa Suomessa toimiva Toyotan rallitalli, jossa ajaa myös Ott Tänak. Sillä ei ole väliä, voittavatko kilpailuja Tänak, Jari-Pekka Latvala tai Esapekka Lappi, kunhan vain Toytan talli menestyy.”

kari.naskinen@gmail.com