Seisoskelin eilen Linnankadun ja Vesiportinkadun kulmassa Viipurissa. Aikoinaan
tuossa Linnankatu 8:n talossa oli yksi Euroopan merkittävimmistä
viulukokoelmista. Viulut olivat Harry
Wahlin, joka oli kauppaneuvos Paul
Wahlin pojanpoika. Paul Wahl oli kauppahuone Paul Wahl & Co:n omistaja,
mutta kauppahuone oli jo 1909 loppunut talousvaikeuksiin ja perillisten
erimielisyyksiin. Sen monet tuotantolaitokset siirtyivät Ahlströmin ja
Gutzeitin omistukseen.
Harry Wahl oli teettänyt Cremonassa Italiassa 30 jousisoitinta Karjalankannaksen
vaahterasta ja Repolan männystä. Tälle taustana on se, että Wahl omisti myös
sahalaitoksen.
Viipurista Lahteen siirtyneen musiikkiopiston edesmennyt rehtori Aarre Hemming kertoo Harry Wahlista
musiikkitieteen professorin Tomi Mäkelän
kirjoituksessa Lahden kaupunginmuseon julkaisemassa kirjassa Viipurin perintö Lahdessa (2013):
”Wahlin kokoelman olemassaolosta kuulin jo Viipurissa viulutunnilla käydessäni,
kun silloinen opettajani Mikko Soilas pienelle
viuluoppilaalleen tunnilta myöhästymisen syyksi ilmoitti, että oli ollut
soittamassa aidoilla Stradivaareilla jousikvartettoja. Vasta runsaan
vuosikymmenen jälkeen kuulin Wahlin kokoelmien tarinan opettajaltani,
professori Onni Suhoselta, joka pelasti
talvisodan aikana arvokkaimman osan viulukokoelmasta. Rauhanaikojen palattua
kokoelma hajosi maailman tuuliin.”
Wahlin kokoelman soittimista ei nykyisin ole Suomessa muita kuin yksi
Stradivarius Pohjola-säätiöllä, ja se on viulutaiteilija Réka Szilvayn käytössä.
Wahlin kokoelma siis käsitti muitakin kuin Cremonassa teetettyjä suomalaisia viuluja,
joten mukaan mahtui myös Stradivariuksia ja muita tunnettuja huippuviuluja.
Viimeksi Wahlin viuluista on kirjoittanut toimittaja Martti Backman Viipuri-kirjassa Avojaloin
(Gummerus 2015, toim. Anna
Kortelainen). Backman kiinnostui Harry Wahlista, kun hän oli lähtenyt
tutkimaan tämän isoisänsä Fritz Wiikin purjehduskaverin
historiaa. Purjeveneet olivat Wahlin toinen intohimo, ja Tukholman
olympiakisoissa hän oli voittamassa Suomen suuriruhtinaskunnalle hopeamitalia itse
suunnittelemansa Nina-veneen miehistössä. Kultamitali meni ruotsalaiselle
Kitty-veneelle, joka 1992 tuli huutokaupassa Suomeen.
Viulu oli Harry Wahlin mielestä puunjalostuksen hienoin tuote, jota hän sanoi ”yhdeksi
länsimaisen kulttuurin suurimmista saavutuksista”. Ensimmäisen Stradivariuksensa
Wahl hankki heti ensimmäisen maailmansodan päätyttyä. Itse hän ei viulua
soittanut, mutta kokoelma karttui. Hän ei siitä paljon huudellut, joten
viipurilaiset eivät Wahlin viuluista paljon tienneet.
Backman kirjoittaa Wahlin päätynee siihen, että suomalaisen laatuviulun kannen
raaka-aineeksi sopi parhaiten Repolan ikikuusi Lieksajärven rannalta. Sen
tiukka syyrakenne muistutti Italian Alpeilla kasvaneen tuhatvuotisen kuusen
ominaisuuksia. Cremonan mestareilta Wahl oppi kuinka sopiva puu löydetään ja
arvioidaan. Kasvavaa puuta koputeltiin kepillä, kuunneltiin sen vastausta,
haisteltiin puun pihkaisuutta ja lopulta valittu puu kuivatettiin hitaasti,
aluksi kylmissä rantamakasiineissa ja sitten parin vuoden jälkeen sisätiloissa.
Puuvalmiit instrumentit koesoitettiin Cremonassa, josta Wahl sai tiedon, että
niiden ääni vastasi parhaita klassisia Cremonan viuluja, joita aikoinaan olivat
olleet myös Stradivariukset. Osittain lakatut viulut lähetettiin 1930-luvulla
Viipuriin, jossa ne valmistettiin loppuun. Wahlin mukaan viulujen lopullinen
salaisuus piili lakkauksessa ja lakan tärkein ainesosa oli luultavasti havupuun
terva.
Harry Wahlin piirtämät purjeveneet rakennettiin Viipurin ja Turun veistämöillä.
Niiden materiaaleina olivat Hondurasin mahonki, Oregonin mänty ja Saksan tammi.
Harry Wahl kuoli 1940. Viipurilaista viulunrakennusta edustivat myös Pietarissa
syntynyt Georg Schlieps (1894 - 1977)
ja Viipurissa syntynyt E. Sesemann (1889
- 1939), joka vastasi myös Wahlin kokoelmien huoltamisesta.
kari.naskinen@gmail.com