maanantai 27. marraskuuta 2023

Paperilehtien lukijoista ei enää välitetäkään


Valtakunnallisessa Kulttuurigaalassa viime perjantaina palkittiin Lahden uusi visuaalisten taiteiden museo Malva vuoden kulttuuritekona. Tilaisuus Tampereella päättyi illalla ennen tv-uutisten alkamista, mutta seuraavan päivän Etelä-Suomen Sanomiin ei tämä Lahtea koskenut uutinen ehtinyt. Tämä oli vain yksi osoitus siitä, että lehtitalot eivät enää yritäkään välittää paperilehtiensä jatkumisesta. Kymmenen vuoden kuluttua ESS ei enää painettuna ilmesty, mutta toistaiseksi kuuluisi asiaan, että paperilehteä vielä kalliilla maksulla tilaaville välitettäisiin edes oleellisimmat omaa levikkialuetta koskevat asiat.

Maksavien lukijoiden väheksymisestä kertoo sekin, että tätä Malva-uutista ei vielä tänään maanantainakaaan ole lehdessä.

Aikoinaan seuraavan aamun lehteen ehti sisään uutisia vielä klo 23 ja kun tiukkaa teki, tuotakin aikaa pystyttiin venyttämään. Näin meneteltiin esimerkiksi heinäkuussa 1976 (kuvassa), kun olympiakisat olivat huonoon kellonaikaan Montrealissa.

Lehtitalojen panostukset ovat nykyisin pelkästään digitaalisen julkaisemisen puolella. Digibisneksen tuotot ovat vain 20 prosenttia sanomalehtien tuotoista, mutta juju on tietenkin siinä, että digilehtiin ei tarvitse hankkia kallista paperia, ei tarvitse lehtiä painaa eikä jakaa.

Lehtiyhtiöiden talous on paperilehtien takia ollut jo pitkään jyrkässä alamäessä. ESS:n levikki on pudonnut yli 70 000:sta todennäköisesti 25 000:een; tämä jälkimmäinen luku on hyvä arvio, mutta tarkkoja levikkitietoja lehdet eivät enää kehtaa paljastaa.

Lehtitalojen liiketulot menivät viime vuonna kärjen osalta näin (miljoonina euroina): Sanoma Media 37, Alma Media 18, Alma Talent 10, Turun Sanomat 9. Keskisuomalaisen omistama ESS kuuluu isossa konsernissa Hämeen Media Oy:hyn, jonka liiketulos oli viime vuonna 1,8 miljoonaa euroa.

Liikevoittoprosentit parhaimmillaan viime vuonna: Turun Sanomat 25, Alma Media 20, Alma Talent 13, Savon Media (Ksml) 13. Tässä tilastossa Hämeen Media jäi 7 prosenttiin ja Sanoma Media 6 prosenttiin.

kari.naskinen@gmail.com