Museossa on näyttely Euroopan 1900-luvusta. Se on kuin tuon historian järjettömimmän ja verisimmän vuosisadan elämäkerta. Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä menee Patrik Ourednikin Europeana-historiateoksesta (2001) tehty näytelmä, jossa käydään 1900-lukua läpi kuin tietosanakirjassa alkaen ensimmäisestä maailmansodasta ja päätyen lopulta ”historian loppuun”. Politologi Francis Fukuyaman paljon siteerattu kirja Historin lopusta ja viimeisestä ihmisestä (1989) ennusti kaiken muuttuvan 2000-luvulla paremmaksi, koska moderni tiede ja liberaalin demokratian voitto tekisivät ihmiskunnasta säällisen. Näyttämön takaseinälläkin on museon näyttelyn Eurooppa-teemaan liittyvä teksti, jossa sanotaan, että enää ei tulisi sotia eikä totalitaarisia järjestelmiä, koska uuden 2000-luvun ihminen olisi dynaaminen, suvaitsevainen ja positiivinen. Katin kontit, sanovat museo-oppaat.
Teksti on näkyvissä koko ajan ja
yhdeksän museo-opasta sanovat siihen katsoen, että uuden vuosisadan pitäisi
oppia edellisestä vuosisadasta, olisi edettävä poliittiseen ja
taloudelliseen vapauteen sekä tasa-arvoon. Yksi oppaista kuitenkin
sanoo raadollisesti esityksen viimeisinä
vuorosanoina,
että monet ihmiset eivät kuitenkaan tienneet tästä historian
loppu
-teoriasta,
vaan jatkoivat historian tekemistä niin kuin ennenkin. (Pitääköhän parempia ihmisiä odottaa 2100-luvulle?)
Näytelmä
on vavahduttava katsaus Euroopan absurdiin, hulluun vuosisataan.
Ourednikin (s. 1957 Praha) kirja on vain 140-sivuinen ja niin tiukkaa
historiankertausta, että lukeminen suorastaan hengästyttää, kun
yhtään riviä ei voi ottaa löysästi. Minun oli pakko hengähtää
välillä yhdeksi vuorokaudeksi, kokonaislukuaika oli 3-4 tuntia.
Minna Leinon
erinomaisesti dramatisoima ja ohjaama näytelmä on helpommin
sulatettava, koska näyttelijöiden ja pienten draamallisten
oheistapahtumien
ansiosta esitys saa soljuvan rytmin ja antaa katsojille aina hetkeksi
helpotusta.
Näytelmä on myös taidemuoto, joka saa tämän kirjan mustan
huumorin ja satiirin elämään toisin kuin lukija omassa
monotonisessa mielessään.
Kaksi
musiikkikohtaustakin hieman keventävät,
ja niiden
lisäksi
tuli mieleen Georg
Otsin Muuttuvat
laulut, jossa
hän kysyi, muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan – kuitenkin
on
toteutumassa se vaihtoehto, että ”kaikki jää vain ennalleen”.
Tämän on viimeksi vahvistanut maailman johtavan valtion entinen ja
todennäköisesti myös seuraava presidentti Donald
Trump,
joka tällä viikolla sanoi omasta rasismiajattelustaan poikkeavia
ihmisiä syöpäläisiksi.
Se
on sentään mahdollista, että 2000-luvusta ei tule yhtä kaamea
kuin oli 1900-luku, joskin alussahan tässä vasta ollaan ja kuten
Ourednik sanoo, ”huonompikin voi olla aina tai ainakin yhtä
huono”. Viime vuosisadalla eivät auttaneet tekninen edistys,
oppivelvollisuus, sivistys eikä kulttuuri, ja nyt ainakin tekninen
edistys on taas kehittynyt. Tosiasia on silti, että nytkin
maapallolla on käynnissä noin 50 asellista
konfliktia.
Lohdullisiakin
faktoja on jo 1900-luvulta. Ilmaiskut Serbiaan kestivät 78 päivää,
mutta se oli ensimmäinen sota, jossa ei kaatunut yhtään voittajan
sotilasta. Sotilasstrategit sanoivat sitä ennusteenomaiseksi
mahdollisuudeksi ja helpotukseksi, että tulevaisuuden sodissa ei
kuolisi enää muita kuin vihollisia. Ei tarvitsisi enää tehdä
muistomerkkejä tuntemattomille sotilaille, mutta jos vahingossa
ammuksia osuisi viattomiin eläimiin, voitaisiin niille pystyttää
muistomerkkejä, kuten meneteltiin
Amerikassa Vietnamin sodan jälkeen, jolloin tehtiin
muistomerkki 4100 koiralle, jotka olivat kaatuneen Vietnamissa
vapauden ja demokratian puolesta.
Pelkästään
sodista ei Ourednikin teos kerro. Uusista 1900-luvulla keksityistä
tai kehitellyista asioista tulevat esille monenlaiset asiat
skientologiasta naisten emansipaatioon, Barbie- ja pippelinukeista
psykoanalyysiin jne. Suomikin mainitaan ensimmäisenä naisten
päästäjänä äänestämään ja
ala-arvoisia kansalaisia koskevan steriloinnin
säätäjänä
1935
sekä
jodipillerien hamstraajana, kun kylmän sodan aikana pelättiin
atomisodan uudelleen puhkeamista. Sen sijaan suomalaiset eivät
1900-luvulla ollut maailman onnellisin kansa, vaan sosiologien mukaan
kanadalaiset ja ranskalaiset.
Keskitysleirit
Ourednik sanoo kommunistien keksineen 1918 nopeuttaakseen
vallankumouksen voittoa ja lujittaakseen proletariaatin diktatuuria.
On kuukausista kysymys, oliko keksijä Neuvostoliitto vai Suomi,
jossa Hennalan, Tammisaaren ja Kalevankankaan keskitysleirit perustettiin keväällä
1918. Toinen tilasto on selvempi: Neuvostoliiton keskitysleireissä
kuoli 15-20 miljoonaa ihmistä, Suomen
16 keskitysleirissä 12 000 punikkia, jotka vangittiin
vallankumouksen lopettamiseksi.
Saksalaiset panivat tähän
touhuun lisää tehoa ja keskitysleireistä tehtiin suorasanaisesti
tuhoamisleirejä. Saksalaiset keksivät myös kaasun
tappamiskeinoksi, vaikka taistelukaasujen käyttäminen oli kielletty
jo ennen maailmansotaa 1899 ja 1907. Sen jälkeen kielto uusittiin
eri konferensseissa 1925, 1946, 1954, 1972, 1990 ja 1992.
Sinappikaasu oli yhtä väkevää kuin Dijonin sinappi, mutta sitä
ei Outrednik noteeraa, että Dijonissa Keke
Rosberg ajoi
ensimmäisen F1-voittonsa 1982.
Suomen
sotilaskoulutuksessakin tiedetään, että kaasukielloista huolimatta
siihen pitää varautua. Yksi kielto siis annettiin 1972, mutta
samana vuonna Hämeen ratsujääkäripataljoonassa harjoiteltiin
teltassa kaasunaamareiden kanssa kaasusta selviämistä. Kun minä en
pystynyt osallistumaan sellaiseen harjoitukseen suljetunpaikankammoni
takia, pani luutnantti Jan
Laukka minut
juoksemaan kolme kertaa kasarmin ympäri. Myöhemmin
jouduin KSS 2:een psykiatri Ranan Rimonin vastaanotoille. Prikaatikenraali Laukan evp. tapasin toissa kesänä Lidlin pihassa, oli menossa mökille Nastolaan.
Kirja ja näytelmä joka tapauksessa ovat parasta laatuluokkaa. Kun näitä juttuja tähän blogiin kirjoitan, niin Ourednikin kirjan 140 sivulta pystyisin helposti nappaamaan vähintään 140 jutunaihetta. Tänä vuonna olen nähnyt 22 näytelmää ja eilen teatterista ulos tullessani sanoin ensimmäisen kerran tänä vuonna, että voisin tulla katsomaan tämän uudestaan ensi viikolla. Täytyy myös vierailla Europeana-nettiportaalissa, jonka EU perusti 2008 kokoamaan yhteen digitoitua kulttuuriperintöä yli 3000 instituutiolta eri puolilta Eurooppaa.
kari.naskinen@gmail.com