Käsikirjoittajien lakko Hollywoodissa päättyi tällä viikolla, mutta heinäkuussa alkanut näyttelijälakko jatkuu. Vetoa voisi kuitenkin lyödä siitä, ettei lakko kestä yhtään pitkään kuin Suomessa 60 vuotta sitten. Suomen näyttelijäliitto meni lakkoon 1963, kun palkkioneuvottelut Suomen filminvalmistajien liiton kanssa eivät tuottaneet tulosta. Lakko loppui vasta 1965.
Näyttelijöille
tilanne ei johtanut työttömyyteen, koska siihen aikaan valtaosa
heistä oli vakinaisesti töissä teattereissa, minkä lisäksi
palkkioneuvotteluissa näyttelijät saivat läpi palkkionkorotuksen
televisiossa esitettävistä elokuvista. Varsinainen
vaikutus lakolla oli siihen, että vanhat ohjaajat Edvin
Laine, Hannu Leminen, Armand Lohikoski, Valentin Vaala ja
kumppanit lopettivat siihen paikkaan, ja yli 30 vuotta toiminut
Suomen Filmiteollisuus Oy (SF) teki konkurssin. SF:n suursaavutuksia
olivat mm. Tuntematon
sotilas ja
Kulkurin
valssi. Hyvä
puoli lakosta oli kuitenkin se, että suomalainen elokuva uudistui,
vanhan tilalle tuli
”uusi aalto”.
Oli jo nähty ranskalaisen uuden aallon
elokuvia ja kun omakin elokuvaharrastukseni oli lukioikäisenä
päässyt hyvään vauhtiin, oli kova juttu, kun Erkko
Kivikosken Kesällä
kello 5 tuli
teattereihin loppuvuodesta 1963. Juoni oli kevyt, mutta ote oli aivan
toisenlainen kuin vanhoissa Suomi-filmeissä. Näyttelijät olivat
amatöörejä ja se näkyi, mutta vapautuneisuus vanhoista kaavoista
näkyi myös. SF:n
konkurssiin loppui samalla suomalaisen
elokuvan studiokausi,
kun Pohjoismaiden
suurimmassa studiossa
Liisankadulla
ei enää kuvattu.
Muita
uusia tekijöitä olivat
Risto Jarva, Maunu Kurkvaara,
Aito Mäkinen, Jaakko
Pakkasvirta ja
Eino
Ruutsalo,
joista osa oli tehnyt pienimuotoisemmin elokuvia jo aiemmin, mutta
nyt heistä tuli laajemminkin tunnettuja ohjaajia. Näyttelijänimien
lista on mielenkiintoinen, kun sitä nyt selaa: Lenita
Airisto, Aarre
Elo, Pekka
”Johnny
Walker”
Haukinen,
Lasse
Liemola,
missit
Kaarina
Leskinen,
Tarja Nurmi ja
Ritva
Wächter, Pertti
”Spede”
Pasanen,
Kansan Uutisten elokuva-arvostelija Modest
Savtschenko,
tv-kuuluttaja
Sirkka Timoska
jne.
Näyttelijäliiton
jäseniä näkyi kyllä muutamissa elokuvissa, joihin he olivat
saaneet erikoislupia.
Harrastajanäyttelijöiden
kanssa homma toimi ja välillä ei. Uuden Suomen kriitikko Heikki
Eteläpää kirjoitti,
että harrastajanäyttelijäkunta tarjoaa havaintoesityksiä Suomen
kansan kaikista mahdollisista puhevioista. Vaikka samaa voi nykyisin
sanoa nuorista ammattinäyttelijöistä, etenkin
naisista,
joiden suhinoista ja muminoista on usein vaikea saada selvää,
paitsi televisiossa, jossa voi kytkeä päälle huonokuuloisille
tarkoitetun tekstityksen.
Elokuva
oli kuitenkin suurissa vaikeuksissa, kun uuden aallon elokuvat eivät
keränneet kovin suuria katsojamääriä ja lisäksi televisio oli
alkanut syödä katsojalukuja merkittävästi. Vasta lakon jälkeen
tapahtui muutos, kun Mikko
Niskasen ohjaama
Käpy
selän alla tuli
teattereihin
syksyllä 1966. Kartano- ja tukkilaisromantiikka tekivät tilaa
nuorisoelokuvalle, joka sai 700 000 katsojaa. Erinomainen elokuva,
joka oli eräänlaisena merkkipaaluna koko yhtyeiskunnan muutokselle
vanhasta uuteen. Otsikoihin
nousi myös uusi suomalainen filmitähtikvartetti
Pekka
Autiovuori,
Kristiina Halkola, Eero Melasniemi,
Kirsti
Wallasvaara,
suoraan
Teatterikoulusta. Vuoden
2022 katsotuin kotimainen elokuva oli Eskorttia etsinyt
Mielensäpahoittaja,
193
000.
Lakon takia jäi harmittavasti tekemättä Matti Kassilan ja Mika Waltarin suunnitelmissa ollut neljäs Palmu-elokuva Lepäisit jo rauhassa, komisario Palmu. Sitä ei voinut kuvitella amatöörien kanssa tehtäväksi, eikä Joel Rinne, Leo Jokela eikä Matti Ranin olleet käytettävissä.
Uuden aallon elokuvat olivat rohkeampia kuin vanhan aallon. Paljasta pintaa näkyi enemmän ja Valtion elokuvatarkastamo määräsikin suunnilleen joka toisen elokuvan alle 16-vuotiailta kielletyksi. Olihan se tietenkin häijyä, kun rakastelukohtaukset siirtyivät heinäladosta auton konepellille.
Elokuvatuotannon kokonaisuuteen lakko vaikutti suuresti. Kun 1962 oli ensi-illan saanut 21 suomalaista elokuvaa, niin täytenä lakkovuotena 1964 vain 9. Tehtiin näitä uuden aallon elokuvia kuitenkin sen verran paljon, että pitäisi niitä esittää myös television päiväohjelmissa; tälläkin viikolla ne päiväelokuvat ovat olleet vuosimallia 1939-53.
kari.naskinen@gmail.com