José Bello oli La Recidencian vanhin asukas. Hän sanoi Bunuelin, Dalin ja Lorcan ryhmään tiiviisti kuuluneen myös avantgardekirjailija Ramón Gómez de la Serna ja runoilija Rafael Alberti. Opiskelija-asuntolassa Bello jakoi huoneen Lorcan kanssa. Bello oli myös aktiivinen valokuvaaja, jonka kuvia on säästynyt myös sisällissodan alkuvaiheista 1920-luvun lopulta.
Noihin
aikoihin monet espanjalaiset taiteilijat ja intellektuellit olivat jo
Pariisissa. Siellä Bunuelkin löysi tiensä elokuvantekijäksi,
kuten Bello kertoo dokumentissa: Bunuel
näki Fritz
Langin Väsyneen
kuoleman (1921)
ja se sai
Bunuelin haluamaan elokuvantekoa. Hän pääsikin Jean
Epsteinin yksityiseen
elokuvakouluun.
Tosin liikkuvalla kuvalla ilmaiseminen
oli kiinnostanut Bunuelia jo aivan nuorena. Pienessä kaupungissa
lähellä Zaragozaa asuessaan hän näki
ensimmäisen kerran elokuvan 8-vuotiaana 1908. Kotona Luis alkoi
järjestää varjokuvaesityksiä lakanavalkokankaalla. Yhdessä
sellaisessa Luis operoi sairaan ihmisen pään: löi ensin piikillä
ja vasaralla kallon auki, nosti sitten pään sisältä ainakin
hiiren, hämähäkin ja muuta roinaa sekä ompeli pään taas umpeen.
Ei tästä surrealismista ollut pitkä matka Andalusialaiseen
koiraan.
Pariisissa
Bunuel
liittyi 1928 surrealistiryhmään,
jonka
jäseniä hän oli tavannut jo La
Residenciassa.
Eikä
mennyt kuin vuosi Andalusialaisen
koiran valmistumiseen.
Bunuel ja Dali hahmottelivat tämän 17
minuuttia
pitkän elokuvan
uniensa pohjalta, ja
Bello täydensi. Välillä
he kävivät taas Espanjassakin ja nimenomaan Dalin kotona
Figueresissa syntyi elokuvan idea.
Bunuel
oli nähnyt unen, jossa kapea pilvi oli ohittanut Kuun ja partaveitsi
oli halkaissut silmän. Mahtoikohan Bunuelille heti herättyään
tulla mieleen Sergei
Eisensteinin montaasitekniikka
Panssarilaiva
Potemkinissa
(1925), jonka oli jo Pariisissa nähnyt? Elämäkertakirjassaan
Bunuel kertoi tuon elokuvan aiheuttamasta tunnekuohusta:
”Lähtiessämme ulos Rue d´ Alésian puolelta olimme valmiit
pystyttämään barrikadeja, ja poliisin piti tulla väliin.” Dali
puolestaan kertoi edellisyönä nähneensä unen, jossa käsi
oli täynnä muurahaisia. Siitä
se lähti. Ilmeisesti
Bello oli nähnyt unessaan kuolleen
aasin pianon päällä, koska hän kertoi tuon kohtauksen tulleen
elokuvaan hänen ehdotuksestaan.
”Vaikea kaikkeen
Andalusialaisessa
koirassa on
löytää selitystä”, sanoi Bello. Eikä Bunuelkaan ollut
ollenkaan varma, miten katsojat siihen suhtautuisivat. Ensimmäinen
julkinen ensi-ilta oli 6.6.1929 Studio des Ursulinesissa Pariisin 5.
kaupunginosassa. Maksulliset kutsuvierasliput lähetettiin Pariisin
taide-elämän kermalle: Georges
Auric, Christian Bérard, Jean Cocteau, Le Corbusier, Pablo Picasso
jne. Bunuel
veivasi valkokankaan takana gramofonilla
Wagnerin
Tristania ja Isoldea
sekä argentiinalaisia tangoja. Taskussaan hänellä oli kiviä,
joilla oli valmis viskaamaan katsomoon, jos esityksestä tulisi
fiasko. Ei tullut, vaan elokuvan loputtua alkoi katsomosta kuulua
innokkaita taputuksia.
Luis Buñuel |
Tuon haastattelun jälkeen Bunuel teki vielä mm. Porvariston hillityn charmin (1972) yläluokan sisällöttömästä elämästä.
kari.naskinen@gmail.com