Suomesta tehtiin ensimmäisen kerran vapauttamisretkiä Itä-Karjalaan 1918-22.
Silloin se ei ollut virallista ja valtiollista toimintaa, mutta valkoisen
armeijan ylipäällikkö C.G.E. Mannerheim
vannoi jo 23.2.1918, että ”me luomme nyt mahtavan suuren Suomen”. Monenlaista
touhua olikin, mutta sitten meni vähän aikaa rauhallisemmin, kunnes jatkosodan
sytyttyä Suomen hyökkäysvoimat lähtivät valloittamaan Itä-Karjalaa.
Välirauhan aikana asiaa oli jo valmisteltu. Tasavallan presidentin Risto Rytin johdolla pantiin pari
kuukautta ennen jatkosodan alkamista vireille hanke, jossa otettiin selvästi
esille humanistiset tavoitteet. Valloitussodan avulla ne oli tarkoitus
saavuttaa. Tätä humaania puolta korostaakseen Ryti määräsi tutkimustyöhön
maantieteen professorin Väinö Auerin ja
historiantutkija Eino Jutikkalan.
Erityisesti korostettiin sitä, että kysymyksessä on Suomen asia, joten
valloitettavat alueet kuuluvat sitten ilman mutinoita Suomelle, eikä Saksa saa niistä
aariakaan, vaikka saksalaisia tarvitaankin itse sotimiseen. Natsi-Saksalta Auer
ja Jutikkala lainasivat nimen kirjalle, jota levitettiin saksalaisiin
piireihin: Finnlands Lebensraum.
Paljon Karjalan historiaa tutkinut fil. tri Hannu Takala on todennut, että humanistisen tutkimuksen suunnitelmat
ja sitä tehneen toimikunnan motiivit olivat kyseenalaisia. Enemmän tuntuu
taustalla olleen sittenkin Suur-Suomen luominen kuin humanismi. Tämä ilmeni
myös tutkimussuunnitelman loppulauseesta, jossa viitattiin selvästi Suur-Suomen
nousuun.
Takala on Lahden museoiden tutkimuspäällikkö ja Turun yliopiston arkeologian
dosentti. Hän kirjoittaa Itä-Karjalan Suur-Suomi-vaiheista kirjassa, joka
varsinaisesti käsittelee Puna-armeijan Suomesta saamaa sotasaalista 1939-41
(SKS, 2017).
Takala kertoo, että heti kesällä 1942 lähti Suomesta 48 tutkijastipendiaattia
Itä-Karjalaan ja myöhemmin kansatieteellisiä tutkijoita lähti sinne enemmänkin.
Kun Takala käy kirjassa läpi neuvostoarmeijan keräämää saalista, niin samaa
tekivät suomalaiset tahollaan:
”Sodan aikana suomalaiset keräsivät Äänislinnan museoon noin 950 esinettä,
joista 500 tuotiin Suomeen sodan loppuvaiheessa.”
Tämän virallisen puolen rinnalla oli tavallista sotarosvousta. Pian Petroskoin
valloituksen jälkeen suomalaiset varastivat museosta esineitä, minkä takia museo
piti hetkellisesti sulkea ja panna aseistettu vartija ovelle, kuten kuva
Takalan kirjassa osoittaa.
Syksyllä 1941 sotilasvirkailija Eino
Nikkilä kyseli kadonneiden esineiden perään, jolloin hän sai vastauksen: ”Kenraali
on valloittanut kaupungin ja hänellä on valta käyttää kaupungissa olevia
esineitä mielensä mukaisesti.”
Petroskoin museossa oli myös laaja kirjasto, jonka kokoelmasta osa oli kaikesta
päätellen peräisin Viipurin kaupunginkirjastosta ja siirretty Petroskoihin
1940-41. Eli suomalaiset pääsivät vain ottamaan omansa takaisin – iltalukemista
rintamalle.
Humanistinen sotaretki Vienan Karjalaan jäi kuitenkin pahasti kesken eikä
Mannerheim saanut miekkaansa tuppeen. Näin jäi myös tekemättä suunniteltu Karjalan
museo Uhtualle. Näiden humanististen hankkeiden johtajana oli AKS:n mies Kustaa Vilkuna, joka toimi Sotasensuurin
ja tiedotuskeskuksen johtajana, missä tehtävässä hän pystyi myös organisoimaan
tieteellistä tutkimusta heimoveljien luona.
kari.naskinen@gmail.com