Yle Teemalla näytetään taas tänä iltana Italialaisen Ettore Scolan elokuva. Mehän
rakastimme toisiamme niin paljon (1974) kertoo vanhenemisesta, sen myötä
ihanteiden murenemisesta ja henkisestä tyhjyydestä. Se tulee Yle Teemalta
sopivasti tänään Nooan päivänä. Myös elokuvan päähenkilöt yrittivät aloittaa
alusta, parantaa maailmaa, mutta niin vain kävi, kuten yksi miehistä sanoo:
”Halusimme muuttaa maailmaa, mutta se onkin muuttanut meidät. Menimme läpi oman
tulevaisuutemme ilman, että ymmärsimme sitä.”
Antonio, Gianni ja Nicola olivat vastarintaliikkeen partisaaneina taistelleet
toisessa maailmansodassa paremman tulevaisuuden puolesta. Oli suuria toiveita,
jotka kuitenkin johtivat pääasiassa epäonnistumisiin.
Ettore Scola (1931 - 2016) oli kommunisti, ja elokuvassa hän on jakanut
omakuvansa tavallaan kahtia: Nicola on poliittisesti valveutunut
elokuvakriitikko ja Antonio on kommunistisesti aktiivinen sairaanhoitaja.
Gianni on edennyt hyvällä naimakaupalla rikkaaksi liikemieheksi. Miehet
tapaavat nykyhetkessä, mutta takautumina käydään myös sotavuosissa ja niissä
ajoissa, kun Antonio ja Gianni olivat rakastuneen samaan naiseen Lucianaan.
Scola teki elokuvia ensin käsikirjoittajana 1950-luvun alkupuoliskolla ja pääsi
ohjaamaan kymmenen vuotta myöhemmin. Hänen uransa osui myös niihin aikoihin,
jolloin italialainen neorealismi kasvoi suuriin mittoihin. Tuo tyylisuunta
tarttui useimpiin sen ajan italialaisista ohjaajista, siis halu käsitellä
todellisuutta. Nyt nähtävässä elokuvassa on myös kunnianosoituksia sen ajan
suurille mestareille: omina itsenään ovat pienissä rooleissa mukana Federico Fellini ja Marcello Mastroianni sekä
arkistomateriaalien kautta Vittorio De
Sica ja Monica Vitti.
Scola omisti elokuvansa De Sicalle, joka kuoli 13.11.1974. Elokuvan ensiesitys
oli Roomassa 21.12.1974. Ettore Scola oli jo nuorena poikana osunut
koulumatkallaan kohdalle, kun De Sica oli Rooman Piazza Vittoriolla kuvaamassa
yhtä Polkupyörävarkaan (1948)
kohtausta.
”Sinä aamuna en mennyt kouluun, vaan jäin koko päiväksi katsomaan”, muisteli
Ettore Scola Sodankylän elokuvajuhlilla 1990. ”Tämä episodi ratkaisi kohtaloni.
Ymmärsin, että jonakin päivänä haluaisin kuulua tuohon näkemääni maailmaan.”
Sodankylässä Scola kertoi myös ensimmäisestä elokuvakokemuksestaan. Hän oli
syntyisin pienestä eteläitalialaisesta Trevicon kylästä, jossa oli noin 500
asukasta. Muutaman kerran vuodessa tuli kuorma-auto, jonka lavalla oli
projektori. Torille levitettiin valkokangas ja katsojat toivat mukanaan tuolit
itselleen. Ensimmäisen elokuvasan Ettore näki 3-vuotiaana, Ohukaisen ja
Paksukaisen Kaksi muskettisoturia (1933),
josta Scola kertoi:
”Se pelotti minua kovasti, eikä kukaan muukaan torilla olleista nauranut. Tämä
johtui osaksi siitä, että uuden ilmaisuvälineen tekniikka mykisti meidät. Lisäksi
torilla oli kylmä. Tajusin vasta joitakin vuosia myöhemmin, että se oli
koominen elokuva, jolle oli tarkoitus nauraa. Luulen, että tästä kaikesta on
jäänyt siemen omiin elokuviini, jotka ovat tragikomedioita – niissä nauretaan,
mutta mukana on paljon kylmyyttä, tuulta ja pelkoa.”
”Tapasin Laurelin ja Hardyn Roomassa parikymmentä vuotta
myöhemmin, mutta silloin heidän uransa oli jo menossa alamäkeen, joten he
olivat silloin myös hieman surullinen pari.”
Tuo tragikoomisuus on tyypillisesti esillä tämän illan elokuvassa. Siinä
käydään läpi Italian poliittisen linjan muutoksia, mutta kuitenkin sellaisella
itseironialla, että tarina ei ole mitään katkeraa kuvausta poliittisten
unelmien murenemisesta. Mutta tätähän tämä elämä on, toiveita ja pettymyksiä, myös
rakkaudessa, kuten elokuvan henkilöt huomaavat. Eivätkä vastarintaliikkeenkään
ihanteet pitäneet kovin pitkään sodan loputtua.
Yle Teeman hieno Ettore Scola -sarja jatkuu tämän jälkeen vielä elokuvilla Terassi (1980) ja Hyvää yötä, majesteetti (1982).
kari.naskinen@gmail.com