Islamilaisen terrorismin näyttävät teot 1900-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa eivät ole mitään muuta kuin ilmenemismuotoja siitä globaalista valloitussodasta, jota islam on käynyt profeetta Muhammadin päivistä asti, 600-luvulta lähtien, ja joka jatkuu vauhdilla tänä päivänä. Tämä on yksinkertainen kylmä totuus, joka nykymaailman on kohdattava ja joka on jouduttu aiemmin kohtaamaan lukemattomia kertoja — mutta jonka tänä päivänä vain harvat näköjään ovat halukkaita kohtaamaan.
Muslimien terroristi-iskujen
lisääntyminen johtuu pitkälti geostrategisista muutoksista, jotka ovat seurausta
kylmän sodan päättymisestä sekä lisääntyneestä teknologisesta valikoimasta,
joka on tullut terroristien saataville.
Neuvostohegemonian
romahdettua suuressa osassa islamilaista maailmaa ja islamilaisten
öljyntuottajamaiden vaurauden lisäännyttyä muslimimaailmalla on ollut yhä
paremmat mahdollisuudet ja menetelmät tukea jihadia ympäri maapalloa. Lyhyesti
sanottuna syy siihen, miksi muslimit ovat jälleen kerran käymässä sotaa
ei-muslimimaailmaa vastaan, on se, että heillä on siihen mahdollisuus.
Terrorismin
keskeyttäminen merkitsisi yksinkertaisesti muutosta islamin taktiikassa — osoittaen
kenties siirtymistä pitkän aikavälin strategiaan, jossa muslimien maahanmuutto
ja korkeampi syntyvyys mahdollistavat islamin päästä lähemmäs voittoa ennen
seuraavaa väkivallan vaihetta. Ei voi liikaa korostaa, että muslimiterrorismi
on islamin oire, joka voi lisätä tai vähentää intensiteettiään, samalla kun
varsinainen islam pysyy jatkuvasti vihamielisenä.
Kirjassaan Future of the Islamic Movement (1986)
Muhammad Taqi Partovi Samzevari
tiivistää islamilaisen maailmankatsomuksen:
”Oma profeettamme oli
kenraali, valtiomies, hallintomies, talousmies, lakimies ja ensiluokan johtaja,
kaikki yhdessä. Koraanin historiallisessa visiossa Allahin avun ja ihmisten
vallankumouksellisen kamppailun on tultava yhteen niin, että saatanalliset
hallitsijat suistetaan alas ja tapetaan. Kansa, joka ei ole valmistautunut
tappamaan ja kuolemaan luodakseen oikeudenmukaisen yhteiskunnan, ei voi odottaa
mitään tukea Allahilta. Kaikkivaltias on luvannut meille, että saapuu päivä,
jolloin koko ihmiskunta elää yhdistyneenä islamin lipun alla; jolloin
kuunsirpin merkki, Muhammadin symboli, on ylimpänä kaikkialla. Mutta tuota
päivää on joudutettava jihadilla, valmiudellamme uhrata elämämme ja vuodattaa
niiden epäpuhdasta verta, jotka eivät näe Muhammadin mi’rajissaan (yöllisillä
matkoilla Allahin ”hoviin”) taivaasta tuomaa valoa. Allah on se, joka antaa
aseen käteemme. Mutta emme voi odottaa Hänen vetävän myös liipaisinta
yksinkertaisesti siksi, että olemme pelkureita.”
RAUHANOMAINEN ISLAM
Jos islam on väkivaltainen, miksi sitten monet muslimit ovat kuitenkin rauhanomaisia? Tätä kysymystä voi verrata kysymykseen: ”Kun kristinusko opettaa nöyryyttä, suvaitsevuutta ja anteeksiantoa, miksi sitten niin monet kristityt ovat ylimielisiä, suvaitsemattomia ja kostonhimoisia.” Vastaus on molemmissa tapauksissa ilmeinen: jokaisessa uskonnossa tai ideologiassa on monia niitä, jotka tunnustavat sen opinkappaleet, mutta eivät harjoita niitä. Aivan samoin kuin kristityn on usein helpompi lyödä takaisin, näytellä pyhää tai halveksia muita, muslimin on usein helpompaa pysytellä kotona kuin ryhtyä jihadiin. Tekopyhiä on kaikkialla.
RAUHANOMAINEN ISLAM
Jos islam on väkivaltainen, miksi sitten monet muslimit ovat kuitenkin rauhanomaisia? Tätä kysymystä voi verrata kysymykseen: ”Kun kristinusko opettaa nöyryyttä, suvaitsevuutta ja anteeksiantoa, miksi sitten niin monet kristityt ovat ylimielisiä, suvaitsemattomia ja kostonhimoisia.” Vastaus on molemmissa tapauksissa ilmeinen: jokaisessa uskonnossa tai ideologiassa on monia niitä, jotka tunnustavat sen opinkappaleet, mutta eivät harjoita niitä. Aivan samoin kuin kristityn on usein helpompi lyödä takaisin, näytellä pyhää tai halveksia muita, muslimin on usein helpompaa pysytellä kotona kuin ryhtyä jihadiin. Tekopyhiä on kaikkialla.
Lisäksi on ihmisiä,
jotka eivät ymmärrä omaa uskoaan ja toimivat näin ollen sen määräämien rajojen
ulkopuolella. Islamissa on todennäköisesti paljon muslimeja, jotka eivät todella
ymmärrä uskontoaan sen johdosta, että siinä pääpaino on Koraanin lukemisessa
arabiaksi eikä niinkään sen ymmärtämisessä. Se, mikä vetää puoleensa Allahin
armeliaan huomion, ovat nimenomaan Koraanin sanat ja arabiankieliset äänteet
eikä niinkään Koraanin ymmärrys.
Erityisesti lännessä eläviä muslimeja viehättävät todennäköisesti länsimaiset tavat (mikä selittää sen, miksi he ovat täällä), ja he ovat epätodennäköisempiä toimimaan väkivaltaisesti sitä yhteiskuntaa vastaan, johon he ovat saattaneet paeta kotimaidensa islamilaista tyranniaa.
Joka tapauksessa, mitä
syvemmälle ja laajemmalle islam juurtuu — lisäämällä seuraajiensa lukumäärää,
rakentamalla moskeijoita ja ”kulttuurikeskuksia” jne. — sitä todennäköisempää
on, että jotkut sen kannattajat ottavat islamin määräykset vakavasti. Tämä on
ongelma, joka lännen on tänä päivänä kohdattava.Erityisesti lännessä eläviä muslimeja viehättävät todennäköisesti länsimaiset tavat (mikä selittää sen, miksi he ovat täällä), ja he ovat epätodennäköisempiä toimimaan väkivaltaisesti sitä yhteiskuntaa vastaan, johon he ovat saattaneet paeta kotimaidensa islamilaista tyranniaa.
kari.naskinen@gmail.com