tiistai 15. elokuuta 2017

Autoliikenne vaikeaksi, kauppareissut marketteihin

Istuskelin varttitunnin kirja-antikvariaatin eteen nostamallani jakkaralla. Poltin sikarin ja laskin, montako ihmistä kulki kadun toisella puolella, jossa olevaa jalkakäytävää levennettiin viime vuonna. Hyvin oli väljyyttä, sillä kävelijöitä laskin 28.

Tällaiset katujen muutostyöt tähtäävät kaikissa kaupungeissa siihen, että henkilöautoliikenne tehtäisiin mahdollisimman epämukavaksi. Tuollakaan nyt tarkastelemallani katuosuudella ei muutosta tehty jalankulkijoiden takia, vaan pelkästään siksi, että saatiin hävitetyksi muutama kymmenen autopaikkaa. Lisäksi yleinen suunta on, että parkkimaksuja korotetaan.

Viesti kaupunkien päättäjiltä on yksiselitteinen: älkää tulko autoinenne kaupungin keskustaan, vaan asioikaa mieluummin siellä muutamien kilometrien päässä olevilla markettialueilla, joissa nykyisin ovat myös erikoistavarakaupat.

Meidänkään kaupunkimme ydinkeskustassa ei enää ole kuin syvenevää tappiota tekevä tavaratalo, yksi kauppakeskus, pieniä erikoisputiikkeja, parturi-kampaamoja ja ravintoloita. Päivittäistavaraostokset tehdään muualla.

Pienissä suomalaisissa kaupungeissa suunnittelu pohjautuu nyt samaan yksinkertaiseen periaatteeseen kuin miljoonakaupungeissa: autot pois silmistä. Tämä on yhteiskuntapoliittinen valinta, josta kärsivät kaikki, varsinkin vähävaraisimmat ja autottomat. Kun halpahintaiset marketit ovat kauempana, ne tavoittaa vain autolla, ja keskustoihin jäävät pienet ja kalliimman hintaluokan elintarvikekaupat. Lidl tosin auttaa jonkin verran, mutta sen myymäläverkko on verrattain suppea.

Kaupunkien valtuustoissa ei tälle asialle ole korvaa lotkautettu. Joissakin seminaareissa sitten vain ihmetellään, että kurjaa, kun kaupungin keskusta on kuihtunut. Antikvariaatinpitäjä sanoi samaa.

kari.naskinen@gmail.com