torstai 29. toukokuuta 2025

Palveluyhteiskunta muutettu itsepalveluyhteiskunnaksi


Ei olisi puoli vuosisataa sitten uskonut, että
Speden ja Simon rautakauppahupailu ei koskenut silloista aikaa, vaan ennusti tulevaa. Enää ei saa edes hidasta palvelua, koska olemme muuttuneet itsepalveluyhteiskunnaksi. Kaikki on hoidettava itse.


Kahviloissa ja ravintoloissa asiakkaan on mentävä tiskille ja tehtävä siellä tilauksensa, ja pois lähtiessään häntä neuvotaan isossa plakaatissa, että astiat pitää palauttaa tuohon keräilyhyllyyn.

Muutama viikko sitten varasin ajan vieraaseen Danske-pankkiin, johon oli jostakin kymmeniä vuosia vanhasta tapauksesta jäänyt 50 euroa sisälle. Pankkiin ei ole ovi auki, joten piti soittaa. Ensin ruuhkaa, ruuhkaa ja ruuhkaa, mutta neljännellä yrityksellä onnistui. Tätä tämä nykyisi on, isojen firmojen ja laitosten puhelinumerot ovat sellaisia ihmeellisiä 00100 0300 100 3450, josta ensin vastaa kone pyytäen painamaan eri numeroita riippuen siitä, mitä kieltä käytän, minkätyyppinen on asiani ym. Sitten kun saa yhteyden, alkaa uusi vaihe: ”kaikki linjamme ovat nyt varattuja, odottakaa hetki.” Yleensä tämä hetki on pitkä kuin nälkävuosi.

Tällä viikolla Helsingin Sanomien yleisönosastossa kirjoitti espoolainen mies teleoperaattorin 60 euron virheellisestä veloituksesta. Mies sai pitkän jonotuksen jälkeen yhteyden asiakaspalvelijaan, joka asiaa tutkittuaan myönsi laskutuksessa olleen virheen. Se hyvitettiin seuraavassa laskussa, mutta tuon reklamaatiopuhelun hinnaksi oli tullut 68 euroa.

Yhteyttä voi yrittää myös netin avulla. Silloin apuun tarjoutuu ruudun oikeassa alareunassa oleva
päätelaitekeskustelujärjestelmä chatti. Kun olen sellaisen kanssa yrittänyt toimia ehkä kymmenen kertaa, on niistä yhdeksän päättynyt chatin vastaukseen: ”en ymmärrä kysymystäsi, koska olen robotti, ota yhteys asiakaspalvelijaamme.”

Näitä asiakaspalvelijoita on niin vähän, että ei tule mitään. Oikeissa kauppapaikoissakin tilanne on surkea. Viimeksi maanantaina oli Citymarketin talon apteekissa vain yksi farmaseutti reseptiasiakkaita varten, vaikka tiedetään, että lääkkeidenhakijoita on eniten aina maanantaisin. Odotin numerolappujonossa niin pitkään, että tuli nälkä, joten heitin lapun lattialle ja lähdin pikaruokaravintola Subwayhin. Siellä sama juttu, etanatkin pystyisivät palvelemaan pikaisemmin.

Toisessa apteekissa Triossa pääsin asiaan, mutta siellä farmaseutti näki netistä, että tarvitsemani lääke on loppu koko maasta, myös tukkuliikkeestä. Eikä palvelu toimi edes globaalisti.

Takaisin autoon ja ostamaan tulostimeen mustepatruunaa. Alan liike löytyi, mutta siellä ei patruunaa ollut, eikä myyjä tiennyt, mistä kannattaisi seura
avaksi kysyä. Siis ei tiennyt!

Sitten kotiin ja soitto
klo 16 Lahden sote-keskukseen Harjun Terveyteen – ja oho, heti alkoi toimia. Seuraavana aamuna klo 8.10 sieltä soitettiin ja kerrottiin lääkärin kirjoittaneen reseptin korvaavasta lääkkeestä. Kyllä toimii, kun halutaan toimia.

Aiemmin keväällä vaihdoin autoa. Kun en löytänyt siitä navigaattoria, vaikka sellainen näyttöruutu onkin, menin Länsi-Autoon, jossa on ko. merkin huoltokorjaamo. Kerroin rekkarini tunnuksen, mutta Korjaamo-kyltin alla ollut mies ei tarkistanut netistä, onko käytetyssä autossani navigaattoria. Kiitos ja näkemiin, ajoin Mega-Autoon, jossa töiden vastaanottaja lähti pihalle, tarkisti autoni nappulat ja sanoi, ettei tässä ole navigaattoria. Taas toimi, kun haluttiin.

Miksi autoissa ei muuten enää ole ampperimittaria, josta koko ajan näkisi, paljonko virtaa aukussa on? Maksaa Motonetissa alle kympin, ja kai sen aika helposti joku osaisi asentaa.

Yhtenä päivänä taas netissä, ei ihmisen eikä chattirobotin kanssa. Ei tullut mitään. ”Internal server error. The connection is reset. Try again in a some moments or check your computer network connection.” Osan sanoista ymmärsin, ja vaikutti ongelmalliselta, joten luovutin.

Palvelua ei ole myöskään autoa pienempien laitteiden korjaamista varten. Pesukoneet, pölynimurit, telkkarit, nykyaikaiset kännykät ja muut vempaimet kestävät nykyisin 5-7 vuotta, mutta korjaaminen tulee kohtuuttoman kalliiksi. Poikkeuksen tekee Kolehmaisen suutariliike Rauhankadun ja Kirkkokadun kulmassa, jossa käyn säännöllisesti uusimassa tennistossujen pohjat puoleen hintaan uusiin tossuihin verrattuna. Tähän myös sellainen lisäys, että Holman K-Rauta on aina toiminut paremmin kuin Speden rautakauppa.

Sen sijaan palvelun toimimattomuus koskee myös Helsingin Sanomia. Sitä ei tänäänkään tullut, koska sen jakaa päivittäin Etelä-Suomen Sanomat, mutta ei nyt, koska ESS ei ilmestynyt helatorstaina. Keskisuomalainen-konserni on päättänyt harventaa eri puolilla maata ilmestyvien paperilehtiensä ilmestymispäiviä, koska tulee taloudellisemmaksi jättää painettu lehti tekemättä ja jakamatta. Hyvää heladigitorstaita – kannattaisi Keskisuomalaisenkin siirtää hela hoito digiin.

kari.naskinen@gmail.com