Kun panee yhteen Aulis Sallisen ja Paavo Haavikon sanontoja Ratsumiehestä, sitä voi luonnehtia kertomukseksi miehestä ja naisesta, sodasta, metsävaltiosta Venäjän ja Ruotsin välissä, orjuudesta, hevosista, naisista, onnesta ja kuolemasta. Se ei ole yhtenäinen juoniooppera, vaan oikeastaan kolme pienoisoopperaa, joita eräät henkilöt ja muutkin säikeet yhdistävät. Sen sijaan musiikki nivoo ne yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Tätä yhtenäisyyttä korostaa se, josta Kalevi Aho on kirjoittanut: ”Sallinen työskentelee hyvin yksinkertaisin keinovaroin, joita käyttäen hän kuitenkin kykenee luomaan voimakkaita tunnelmia ja sävyjä.”
Nämä
Sallisen
keinovarat ovat dramaattisen tehoavia. Kun näin maallikkona hakee
vertailukohtia, niin oopperamaailmasta tulevat ensimmäisinä mieleen
Britten
ja
Shostakovitsh.
Teemat
ovat yksinkertaisia ja lyömäsoitinten tehostamina rytmikkäitä, ja
kun niitä toistetaan hieman varioiden tiettyihin tapahtumiin
liittyen, on musiikkia helppo lähestyä. Ooppera alkaa Novgorodissa
pääsiäisyönpalveluksesta
kuultavalla ortodoksikuoron hymnillä tuoden mieleen minimalismin,
joka sitten vähitellen monimuotoistuu.
Erityisesti pitää
noteerata myös ennen Ratsumiehen
varsinaista
säveltämistä syntyneet Neljä
laulua unesta, joista
kolme sisältyy
tähän oopperaan. Sallinen sävelsi ne tilaustyönä Taru
Valjakalle,
joka
Ratsumiehen
kantaesityksessä
1975 Olavinlinnassa esitti Annan roolin. Myöhemmin tämän hienon
laulusarjan ovat levyttäneet ainakin myös Soile
Isokoski, Helena Juntunen ja
Karita
Mattila.
YMPYRIÄISESSÄ
MAAILMASSA
PALATAAN AINA SAMAAN
Kertomukset
rakkaudesta, vallasta, vapaudesta, oikeudenmukaisuudesta ja
epäoikeudenmukaisuudesta ovat jatkuvasti toistuvia teemoja
taiteessakin. Jos aloitan rakkaudesta, niin ratsumies Antti kysyy
novgorodilaiselta
kauppiaalta, tietääkö tämä, mikä on miehelle parasta
maailmasta? Onko se hunaja, uni vai kaupanteko? Eipä
tietenkään, vaan makeinta miehelle on naisen syli.
Koska
Antti on muutenkin tällainen arvuuttelija ja ennustaja, tuli
hakematta mieleen Simana Arhippainin laulama balladi arvoituksia
kyselevästä Vestmanviikistä, joka myös liikkuu ratsain. Tämä
arvuuttelija on Sallisen Punaisessa
viivassa, ja
Arhippainin tarinoissa maailman ympyriäisyys tulee esille, kuten
myös Ratsumiehessä.
Annaa
pelottavat miesten puheet ja toimet, varsinkin sotatoimet:
”Niin
sanoista kasvaa sota, ja sodasta tulee totta.”
Näinhän
asiat ovat nyt taas. Niin paljon stubbit, häkkäset ja kumppanit
sodasta puhuvat, että kai se kohta todeksi
muuttuu.
Historiallisesti
Ratsumies
sijoittuu
1500-luvun Suomeen Kalmarin unionin hajoamisen jälkeen. Haavikon
monimerkityksinen näytelmäteksti on kuvitteellista tulkintaa
asioista, joista keskeistä on vallan ja oikeudenmukaisuuden
problematiikka. Miljöönä on Suomi jonkinlaisena välimaana kahden
roistovaltion Ruotsin ja Venäjän puristuksessa, vaikka Suomi
todellisuudessa kuului jo
tuolloin Kustaa
Vaasan hallitsemaan
kuningaskuntaan. Sallinen on ottanut librettoon noin komasosan
näytelmästä, jossa kysytään, voiko oikeudenmukainen yhteiskunta
koskaan muodostua riiston ja väkivallan raunioille.
Oopperassa tehdään myös se perihaavikkomainen kysymys, jonka Antti esittää: ”Kun
kansa saa vallan, niin kuka sen saa?” Osaisikohan
Vestmanviikki vastata?
Vallankumousdraamakin Ratsumies
on.
Tyytymättömyys kansan keskuudessa on kasvanut, kun herrat vievät
siltä kaikki rahat. Siispä päätetään vallata Säämingin
Olavinlinnan lounaispuolella Liistonsaaressa oleva kuninkaankartano.
Operaation
johtajaksi valittavalla Antilla on selvät systeemit sosialistisen
hyvinvointivaltion perustamiseksi: ”Valtaamme ja hävitämme
Liistonsaaren kuninkaankartanon. Kaikki mitä sieltä saadaan jaetaan
heti tasan. Nekin jotka eivät ole mukana, lähellä asuvat, kaikki
saavat osansa. Ja maksavat tästä alkaen veronsa kansalle,
metsävaltiolle, joka perustetaan Venäjän ja Ruotsin
välille.”
Kumous kuitenkin epäonnistuu. Mattikin
kaatuu maahan, räpiköi kuolemaansa kuin lintu. Ei
syntynyt Shakespearen
Macbethista
ja
Kurosawan
Seittien
linnasta innoituksensa
saanutta liikkuvaa metsävaltiota.
Lavastus Kansallisoopperassa on erinomainen. Taustalla on videokuvaa, joka ajoittain muistuttaa raunioita Lapin sodan jälkeen. Antin kuollessa ja oopperan loppuessa tämä synkkä rauniolavastus muuttuu aivan lyhyeksi kirkkaaksi valomereksi – välähdys toivosta.
Solistit ovat kauttaaltaan mainioita. Mika Kares nimiroolissa on jo tullut tutuksi, ensimmäisen kerran muistan hänet Timo Mustakallio -laulukilpailusta 2004, jolloin hän ei voittanut, mutta sai Suomen kulttuurirahaston Eero Rantala -apurahan. Tuomariston puheenjohtajana tuolloin oli alkuperäinen Antti Matti Salminen.
Annan roolissa Miina-Liisa Värelä on niin ikään loistava. Hän voitti Timo Mustakallio -kilpailun 2011 ja pääsi Wagnerin suureen musiikkiin kiinni pian, kun sai 2014 Suomen Wagner-seuran stipendin Bayreuthiin. Menestystä Wagnerin oopperoissa on jo tullutkin.
Otan tähän kuvan myös Kansallisoopperan Lahdessa toteuttamasta Ratsumiehestä 1987 (Esa Ruuttunen ja Irja Auroora). Uusi oopperatalo valmistui 1993, ja Kansallisooppera kävi Lahdessa totuttelemassa oopperantekoa isolla näyttämöllä. Se esitti Ratsumiehen Lahden uudessa teatteritalossa yli 20 kertaa Paavo Liskin ohjaamana ja Ulf Söderblomin johtamana. Orkesterina toimi kuitenkin Lahden kaupunginorkesteri ja mukana oli myös Lahden oopperakuoro. Nyt Kansallisoopperassa kapellimestarina on Lahden uusi taiteellinen partneri Hannu Lintu.
kari.naskinen@gmail.com