Lokakuun vallankaappaus eli lokakuun suuri sosialistinen vallankumous tiivistyi nimeltään lokakuun vallankumoukseksi vasta 1920-luvun lopulla. Silloin valmistui myös Sergei Eisensteinin vallankumouksellisen trilogian kolmas elokuva Lokakuu (1927). Vaikka se on tyyliltään hyvin dokumentaarinen, se on kuitenkin enemmän Eisensteinin taideteos. Tämä näkyy heti elokuvan alussa, jossa Nikolai II:n patsas Petrogradissa rikotaan ja kaadetaan, mutta kysymys on kuvallisesti rekonstruoidusta Aleksanteri III:n patsaasta, joka todellisuudessa oli Moskovassa.
Kun
elokuva alkaa jo helmi-maaliskuun alustavasta vallankumouksesta,
tulee pian mukaan myös Lenin,
joka 3.4.1917
saapui
pitkän junamatkan Zürichista tehneenä ja Suomen kautta Petrogradin
Suomen asemalle. Lenin nousee asemarakennuksen ulkopuolella olleen,
”Pääoman viholliseksi” nimetyn panssariauton päälle (kuvassa)
ja pitää kuuluisan puheensa. Vaikka bolshevikeilla ei vielä ollut
merkittävää valtaa uusissa neuvostoissa, otti Lenin voimakkaan
kannan työläisten edustajien johtamien neuvostojen puolesta. Tässä
tärkeässä puheessaan Lenin käytännössä otti
bolshevikkiliikkeen komentoonsa ja haukkui samalla väliaikaista
hallitusta tukeneet Pravdan toimittajat Lev
Kamenevin ja
Josif
Stalinin.
Tätä
kohtausta ei kuitenkaan kuvattu oikealla tapahtumapaikalla, vaan
Sovkinon
studioilla Moskovassa. Leniniä esitti Vasili
Nikandrov,
joka oli ensimmäinen filmi-Lenin, esittänyt häntä jo kahdessa
aikaisemmassa elokuvassa, Boris
Tshaikovskyn Valkoisten
linjojen takana (1925)
ja Boris
Barnetin Moskova
lokakuussa (1927).
Täyttä hyväksyntää Nikandrov ei kuitenkaan saanut, vaan
esimerkiksi Vladimir
Majakovski kirjoitti,
että ”Nikandrov ei näytä Leniniltä, vaan kaikilta Leninin
patsailta”.
Eisensteinin
teos inspiroitui historiallisista tapahtumista, joiden aikana hän
itse oli 19-vuotias arkkitehtiopiskelija Pietarissa. Hän oli
muuttanut arkkitehti-isästään
eronneen äitinsä luo Riiasta Latviasta, joka kuului Venäjän
valtakuntaan. Lokakuussa
tärkeintä
oli ideologinen
sanoma ja taiteellinen
ilmaisu tarkan historiallisen totuuden sijaan. Tästä
on tyypillisenä esimerkkinä Talvipalatsin valtaus isolla rynnäköllä
portit rikkoen, mikä ei pidä yhtä totuuden kanssa, koska portit
eivät olleet suljettuina ja muutenkin valtaus oli lähinnä
muodollinen paraatimarssi, joskin
kaoottinen.
Neuvostoliiton
johtaviin dokumenttielokuvien tekijöihin kuulunut, muutaman vuoden
Eisensteinia vanhempi Esfir
Shub kirjoittikin,
että ”historiallista tosiasiaa ei voi lavastaa, koska lavastaminen
vääristää tosiasiaa”. Eisensteinin näkökulmasta tärkeintä
oli kuitenkin bolshevikkien ja Leninin roolien korostaminen
vallankumouksessa, samalla kun se vähätteli muiden ryhmien, kuten
menshevikkien ja anarkistien, osuutta. Tyypillinen esimerkki: menshevikit yrittävät imelillä sovintohyminöillä Neuvostojen toisessa kongressissa juuri Talvipalatsin valtauksen aikana saada sopua aikaan bolshevikkien kanssa, niin Eisenstein leikkaa ristiin harppua helisteleviin käsiin. Väliaikaisen hallituksen ja
sen pääministerin Aleksandr
Kerenskin
kuvaus taas on karikatyyrimäisen pilaileva.
Vuonna 2019 elokuvatutkija Lauri Piispa ja venäläisen kulttuurin professori Tomi Huttunen pitivät Helsingin yliopistossa neljän luennon sarjan Eisensteinista (Mv 16.11.2019). Nyt Piispalta on ilmestynyt näihin luentoihin ja niitä laventaen kirja Eisensteinista (Helmivyö, 2025), jossa pääosassa ovat ohjaajan pitkät elokuvat. Jo alkusivuilla Piispa siteeraa Eisensteinia nimenomaan lokakuuhun ja Lokakuuhun viitaten: ”Mitä vallankumous antoi minulle sellaista, että olen iäksi verisitein sidottu Lokakuuhun? Vallankumous antoi minulle kaikkein kalleimman elämässä: sen ansiosta minusta tuli taiteilija.” Päiväkirjaansa Eisenstein kirjoitti: ”Olen sosialismin periaatteellinen vastustaja, mutta jostain syystä uskon lujasti sen väistämättömyyteen.”
Elokuvan tilasi Eisensteinin työryhmältä lokakuun juhlavuoden komissio, mutta oli tekemisessä myös henkilökohtaisia tuntemuksia, kuten Eisenstein kirjoitti: "Omistamme elokuvamme Pietarin proletariaatille, lokakuun ensimmäisille luojille."
Näin syntyi Lokakuuhun päättynyt trilogia, jota edelsivät yhtä hienot teokset Lakko (1924) ja Panssarilaiva Potemkin (1925). Lisäksi Eisenstein teki 30-luvulla pitkät elokuvat Vanhaa ja uutta, Que Viva Mexico! ja Aleksanteri Nevski sekä 40-luvulla Iivana Julman. Lauri Piispa kirjoittaa, että Eisensteinilla oli näiden jälkeen utooppinen teoria Marxin Pääoman filmaamisesta, mutta tälle intellektuaaliselle hankkeelle neuvostovalta ei lämmennyt. Piispa kuitenkin jatkaa, että Eisensteinin idea inspiroi sodanjälkeisiä modernisteja, joista varsinkin Jean-Luc Godard oli ilmeinen perillinen monissa kulttuurin merkkejä ja merkityksiä pohdiskelevissa elokuvissaan.
kari.naskinen@gmail.com