Yhtenä iltana ennen nukkumaanmenoa luin Helsingin Sanomista digilehdestä ison jutun, kun ajattelin, että eipähän tarvitse seuraavana päivänä sitä oikeasta lehdestä lukea, kun tässä ei vielä nukutakaan. Juttua ei kuitenkaan ollutkaan lehdessä seuraavana päivänä, vaan vasta sitä seuraavana päivänä. Juttu ei ollut mikään tulenpalava uutisjuttu, mutta paljon tämä tilanne kertoi painettujen lehtien nykytilanteesta – ei mitään väliä kalliin paperilehden tilaajista, kunhan vain digitilaajien asiat hoidetaan. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta.
Tässä ei sinänsä ole mitään ongelmaa, kun sen tietää, mutta hassuahan meidän on maksaa kaksi kertaa enemmän paperilehdestä, jossa julkaistaan vanhoja digijuttuja. Painettu lehti on jo sekä periaatteessa että käytännössä vanhentunut tuote. Se tulee tilaajalle lehtenä, joka on edellisiltana tehty vanhoista aineistoista. Uudet aineistot on jo aamuvarhaisella netissä.
Tällainen tekninen kehitys ei tietenkään ole varsinainen ongelma. Kun vanhentunut tekniikka osoittautuu huonommaksi kuin uusi, on keskityttävä siihen uuteen. Enhän minäkään tätä tekstiä väsää 300 vuotta sitten keksityllä kirjoituskoneella, vaan modernilla kotitietokoneella, jossa esimerkiksi lyöntivirheet on helppo korjata.
Moni sanomalehti on viime aikoina ilmoittanut lopettavansa sunnuntainumeronsa. Oheinen kuva kertoo syyn. Päivälehtien kustannuksista peräti 29 prosenttia tulee paperilehtien jakelusta, ja varsinkin sunnuntaityönä se on kallista.
Jakelu- ja muistakin kustannuksista pitää karsia, sillä tuotot vähenevät jatkuvasti. Painettujen sanomalehtien myyntitulot olivat vuonna 2010 noin 1150 miljoonaa euroa, mutta tuoreimman julkistetun tilaston mukaan 2021 enää 630 miljoonaa euroa. Digitaalisen lehtitoiminnan tulot eivät kuitenkaan ole kasvaneet korvaavassa suhteessa, mutta samassa ajassa sentään 26:sta 187 miljoonaa euroon.
Mainosmyynnin ja jakelukustannusten takia on maksuttomia kaupunkilehtiä kokonaankin lopetettu. Kolme vuotta sitten lakkasi ilmestymästä Keskisuomalaisen konserniin kuuluva Turkulainen ja tänä vuonna saman yhtiön Lappeenrannan Uutiset. Saa nähdä, vieläkö kymmenen vuoden päästä ilmestyy painettuja sanomalehtiä, joissa on juttuja MM-jääkiekkoturnauksen toissa päivän otteluista.
kari.naskinen@gmail.com