Kun nykypäivinä lukee vanhoja
venäläisiä romaaneja tai katsoo näytelmiä, niistä
automaattisesti tulee hakeneeksi yhtymäkohtia tai selityksiä
Venäjän tämänhetkiseen tilanteeseen. Kajaanin
kaupunginteatterissa menee parhaillaan Tshehovin Kirsikkapuisto,
jossa ikuinen opiskelija Petja Trofimov sanoo: ”Koko Venäjä on
meidän kirsikkapuistomme. Maa on suuri ja ihana, sen pinnalla on
paljon ihmeellisiä paikkoja.” Näytelmässä
tilanne ei kuitenkaan ole enää hallinnassa, Ljubov Ranevskajan iso
tila on nimittäin ajautunut sellaiseen kuntoon, että edessä on
pakkohuutokauppa. Putinin tavoin
myös Ranevskajan rapistuneella
tilalla naamiot riisutaan,
mikä näytelmässä konkretisoituu kullankimalteisten ja muiden
koreiden vaatekappaleiden riisumisella – samalla hallitsija
menettää otteensa ja kulissitkin puretaan.
Vielä
väliajan jälkeen kolmannen näytöksen alussa kartanon väki ja
vieraat siellä tanssivat riehakkaasti diskovalojen ja -musiikin
tahdissa. Pakkohuutokaupasta
kyllä tiedetään jo, mutta ilo otetaan irti loppuun asti. Kun loppu
sitten tulee ja kartano hiljenee, paljastuu kuitenkin, että vanha
lakeija Firs
on unohdettu ottaa mukaan, no olkoon, viimeinen sammuttakoon
valot.
Venäläisten voimakas isänmaallisuus tiedetään.
Kyllähän isänmaallisuus on ilmeisen yleistä kaikkialla, mutta
Venäjällä siihen ovat aina liittyneet Venäjän suuruus ja mahtavuus, ja tästä kumpuava ylpeys isänmaasta
tunnetaan. Viisi vuotta
Pariisissa asuttuaan Ranevskaja on näytelmän alussa juuri palannut
kotiin ja kertoo: ”Luoja
tietää, että minä rakastan kotimaatani, en voinut katsoa vaunun
ikkunasta, itkin vain.”
Eikä hän voi mitenkään
käsittää, että tilanteet ovat muuttuneet ja että
pakkohuutokauppa on edessä. Miten on mahdollista, että vaikka
kuvernementin ainoa
mielenkiintoinen ja huomionarvoinen asia on heidän
kirsikkapuistonsa, niin
nyt se pitäisi myydä, ja kaiken lisäksi uusi omistaja hakkaisi
kirsikkapuut nurin ja pilkkoisi koko tilan huvilatonteiksi?
Ranevskajan veli Gajev muistuttaa tähän, että ensyklopedisessä
kirjassakin tämä kirsikkapuisto mainitaan. Myös
87-vuotias Firs puhuu
menneistä suuruuden ajoista: ”Kuivattuja kirsikoita lähetettiin
kuormakaupalla Moskovaan ja Harkovaan. Siitä tuli rahaa! Ja kuivatut
kirsikat olivat siihen aikaan pehmeitä, mehukkaita, makeita,
tuoksuivat… Silloin osattiin konstit...”
Tämä
Tshehovin viimeinen näytelmä (1904) on komedia, mutta kyllä se
tietenkin tragediakin on. Tshehov
oli maaorjan pojanpoika, ja
näytelmä kertoo
ajasta, jolloin keisari Aleksanteri II:n
julistuksella 1861 oli maaorjuus jo lopetettu ja olosuhteet
olivat muuttuneet joidenkin aatelisten osalta vaikeiksi, koska
maatiloja oli vaikea hoitaa ilman orjatyövoimaa. Monet jäivät
kirsikkapuiston omistajien tavoin haikailemaan vanhaa ja
ihmettelemään uuden ajan kolkkoutta. Radikaali uudistus ei
onnistunut eriarvoisuuden tasoittamisessa, vaan tuntui, että kukaan
ei ollut kovin tyytyväinen. Näytelmä kuvaa illuusioiden häviämistä
ja tunnetta siitä, että elämä on muuttunut turhanpäiväiseksi.
Nyky-Venäjällä toteutettiin radikaali uudistus 30 vuotta sitten ja
taas ovat illuusiot romahtaneet.
Kajaanissa
Kirsikkapuiston ohjasi ”lopputyönään” teatterinjohtaja
Helka-Maria Kinnunen, joka
tänä syksynä siirtyi johtajaksi Lappeenrannan kaupunginteatteriin.
Totutusta poikkeava
elementti on koreografisen liikekielen ottaminen mukaan; tuntuu
aluksi turhalta kikkailulta, mutta lopulta tällainen synkronoidun
liikkeen sitominen tapahtumiin luo kartanon saliin sen yhteishengen,
jota vaikeina aikoina tarvitaan, vaikka ei se lopulta sittenkään
auta pelastamaan
tuholta. Uutiset nyt Moskovasta kertovat, että yhteisen koreografian
kanssa on vaikeuksia. Pilkotaanko Venäjäkin pienemmiksi tonteiksi?
Kolmella vierailijalla pienemmissä
rooleissa täydennetty Kajaanin näyttelijäryhmä on tehnyt
erinomaisen esityksen. Nimistä otan tässä esille sisäkkö
Dunjashan roolin tekevän Salla Loperin,
joka viime kesänä sai Iida Aalberg -säätiön näyttelijäpalkinnon
Tampereen Teatterikesän avajaisissa. Sikäli
mielenkiintoinen tapaus, että 2018 hän otti rohkeasti paikan
Kajaanista valmistuttuaan teatteritaiteen maisteriksi
Teatterikorkeakoulun ruotsinkielisestä koulutusohjelmasta.
Kirsikkapuiston pääroolissa Ljubov Ranevskajana
on 15 vuotta jo Kajaanissa näytellyt Satu Turunen.
Viisi vuotta vieraassa maassa asuneena Ljubov Anrejevna tuntee
rajusti sen, miltä paluu Äiti Venäjän syliin tuntuu: ”Minä en
voi istua, en malta… En kestä tätä iloa.” Kun
tällaisen kotiinpaluun ja valtavan liikutuksen jälkeen todellisuus
kohta pläjähtää päälle, ei voi oikein ymmärtää.
Jotain
ei myöskään Anton Tshehov ymmärtänyt tai kestänyt. Kun Kirsikkapuisto
ensimmäisen kerran esitettiin Moskovan Taiteellisessa Teatterissa
Konstantin Stanislavskin ohjaamana,
saapui Tshehov esitystä katsomaan vasta väliajan jälkeen kesken
kolmannen näytöksen, nousi toisella väliajalla lavalle kumartamaan
ja poistui teatterista ennen esityksen
päättymistä.
kari.naskinen@gmail.com