Neuvostoliitossa
kehitetty marxismi-leninismi oli huono ideologia, varsinkaan ei se
toiminut käytännön tasolla kansaa onnellistuttavasti. Edes
todelliset marxilaiset eivät missään vaiheessa katsoneet, että
Neuvostoliitto ja sen kumppanivaltiot olisivat olleet kommunistia
yhteiskuntia sanan teoreettisessa tai filosofisessa meilessä. Niiden
järjestelmä vääristi kuvaa Karl Marxin ajattelusta.
Marx
oli niitä filosofeja, joiden kirjoituksista löydetään aina uutta
tutkittavaa. Edelleen painetaan jatkuvasti kirjoja filosofien
kirjoitusten tulkinnoista, Sokrateesta Hegeliin,
Platonista Schopenhaueriin,
eikä unohdeta myöskään Slavoj Zizekiä eikä
Esa Saarista. Marx
on kuitenkin siinä mielessä toisella tavalla kiinnostava, että
hänen filosofiansa lähestyi hyvin konkreettisella tavalla niitä
yhteiskunnallisia järjestelmiä, joista nykyajan keskusteluissakin
on puhetta. Lenin oli
vasta 12-vuotias, kun Marx kuoli, joten Marx ei Neuvostoliittoa
ehtinyt kokea. Sosiologian
professori Harri Melin Tampereen
yliopistosta on sanonut,
että eläessään
Marx irtisanoutui monenlaisista
”marxismeista” ja
että Marx olisi ollut koko tämän neuvostoliittolaisen
puoluekommunismin armottomin kriitikko.
”Marxin
tuotanto paljasti sen, minkä johdosta työväenluokka on
alisteisessa asemassa, mutta
hän ei määritellyt, miten hallinto ja talous olisi
tarkalleen ottaen järjestetty kommunismissa. Marxin
nimeen
vannoneet vallankumoukselliset yrittivät keksiä vastauksen siihen
kysymykseen vasta myöhemmin
Venäjällä ja Kiinassa”, kirjoittaa
Melin.
Honkanen ottaa esille myös kapitalismin kriisin, joka nyt uhkaa jopa demokratiaa. Kun taloudellinen eriarvoisuus muuntuu yleisemmäksi eriarvoisuudeksi, kuten tuntuvimmin USA:ssa, muistuttaa järjestelmä enemmän yksi dollari / yksi ääni -periaatetta kuin yksi kansalainen / yksi ääni -periaatetta. Tällaisen eriarvoisuuden kannattaja on Suomessa varsinkin Björn Wahlroos, joka kirjassaan Markkinat ja demokratia — loppu enemmistön tyrannialle (Otava, 2012) sanoo demokratiaa huonoksi järjestelmäksi. Erityisesti demokratiaan kuuluva äänestäminen on tehoton tapa päättää valtion toiminnasta. Kapitalistien markkinat sen sijaan ovat Wahlroosin mielestä ylivoimaisesti tehokkain tapa järjestää yhteiskunnan asioita.
Marxinsa hyvin tunteneet yhteiskuntakriitikot eivät pitäneet Neuvostoliittoa ja Itä-Euroopan sosialistivaltioita kommunistisina järjestelminä sanan teoreettisessa mielessä – vielä kauempana utopiaksi ymmärrettynä. Eikä marxismia voinut panna vastuuseen reaalisosialismin kielteisistä piirteistä, saati Stalinin kansanmurhasta.
Eikä Stalin marxismia arvossa pitänytkään. Tästä yhtenä osoituksena oli Marx-Engels-insituutin ensimmäisen johtajan David Rjazanovin teloittaminen 1938.
Honkanen luettelee erilaisia versioita reaalisosialismista: sotakommunismi, kasarmikommunismi, markkinasosialismi, Jugoslavian itsehallinnollinen sosialismi, Venäjän NEP-kausi, kuubalainen sosialismi, Kiinan markkinasosialismi, osuuskuntakokeilut. Nyt Pohjoismaissa on eräänlainen valtiososialismi, joka kriisien kohdatessa auttaa myös kapitalismin karikkoihin ajautuneita yrityksiä, kuten viimeksi koronavaikeuksien takia miljardeilla, ja seuraavaksi alkaa yritysten pelastaminen energiakriisistä.
Sosialismi puhtaampana sosialismina ei näillä näkymin ole realismia. Honkanen kuitenkin toivoo, että ihmiskunnan ja kansakuntien ongelmiin löytyy ratkaisu, joka yhdistäisi koetun sosialismin parhaat puolet pääoman vallan rajoittamisessa ja kumoamisessa, tasa-arvon ja demokratian ja ihmisoikeuksien edistämisen sekä luonnonvarojen säästäväisen hyväksikäytön ja huolenpidon. Vain yhteen muotoon ei talouden ja tuotannon erilaisia organisaatiomuotoja ole supistettavissa, kirjoittaa Honkanenkin.
Sosialismi-sanalla on kuitenkin huono kaiku. Monien mielestä se tarkoittaa samaa kuin kommunismi. Kysymys on kuitenkin eri asioista, kuten jo Marx ja Engels kirjoittivat Kommunistisessa manifestissaan (1848). Siinä todetaan, että sosialisteiksi itseään nimittäneet olivat ”mitä kirjavin joukko erilaisia sosiaalipuoskareita, jotka lupasivat poistaa kaikenlaiset yhteiskunnalliset epäkohdat erilaisilla pienillä paikkauksilla vaarantamatta pääomaa ja liikevoittoja”. Sen sijaan kommunismilla tarkoitetaan järjestelmää, joka toteuttaa yhteiskunnan perinpohjaisen kokonaismuutoksen. Pilipalisosiaalidemokraattien tavoitteisiin ei tällainen kuulu.
Marx ja Engels eivät voineetkaan nimittää manifestiaan sosialistiseksi, vaan kommunistiseksi, koska halusivat erottua niistä sosiaalipuoskareista. Vuoden 1890 saksalaisen painoksen esipuheessa Engels muotoili jopa niin, että hänen kirjoittaessaan yhdessä Marxin kanssa manifestiaan ”sosialismi tarkoitti porvarillista liikettä ja kommunismi työväenliikettä”.
Jotenkin tuntuu, että nyt on menossa eräänlainen kapitalismin marxilainen vaihe: kun omat eväät eivät riitä, mennään veronmaksajien kukkarolle, koska on tällainen puolisosialistinen valtiollinen järjestelmä vallalla.
Talouden kriisit ovat osa Marxin teorioita. Sixten Korkman sanoo Marxin ymmärtäneen ”jo varhain, että kriisit eivät ole satunnaisia tai talouskehitykseen nähden ulkoisia, vaan ne ovat elimellinen osa kapitalistista järjestelmää, joka itse niitä synnyttää” (Marxin Pääoman ajankohtaisuus, TA-Tieto 2015).
Uusi Marx-teos on myös Jukka Heiskasen 40-sivuinen vihkonen Marxin uudet ulottuvuudet – niitä vanhoja unohtamatta (TA-Tieto, 2022). No ei unohdeta: ”Kapitalisti saa itselleen enemmän arvoa kuin mistä hän työvoimaa palkatessaan maksaa, mutta vaihdossa eli palkkaa maksettaessa tätä ei ole tapana huomioida. Lisäarvo vaikuttaa vahvasti koko yhteiskuntrajärjestelmän luonteeseen; ellei sellaista arvon lähdettä olisi, kapitalismi ei pysyisi pystyssä.”
Tällä kapitalistien keräämällä lisäarvolla maailmaa joka tapauksessa on rakennettu ja viety eteenpäin, hyvinvointia edistetty. Nyt vain on tultu sellaiseen pisteeseen, että liiallisuuksiin mennyt talouskasvu ja sen tuottama hyvä ovat lopulta kuitenkin tuhoamassa ihmisen elinympäristön.
kari.naskinen@gmail.com