Suomen
kirkkohistoriallisen seuran puheenjohtaja André
Swanström
sanoi syksyllä 2017 pitämässään esitelmässä, että IKL
oli poikkeus eurooppalaisessa fasismissa.
IKL:n uskontosuhteen juuret juontuivat Lapuan liikkeeseen, joka
syntyi perinteisellä körttiseudulla. IKL oli Lapuan liikkeen suora
perillinen, ja ne
molemmat
ponnistivat körttiläisestä henkisestä maaperästä. IKL:n
eduskuntaryhmässäkin
papit olivat näyttävästi edustettuina: Reino
Ala-Kulju, Kaarlo Kares, Yrjö Kivenoja, Arvi Malmivaara, Kaarlo
Salovaara,
Elias
Simojoki, Pekka Tapaninen.
IKL:n
lehdessä
julistettiin: ”Me olemme fascisteja.” Vaikka IKL ja Saksan
natsipuolue NSDAP
olivat siis
samaa
mieltä asioista yleensä,
löytyi erojakin. Yksi sellainen
oli
uskonto, jolla
oli
keskeinen asema IKL:n ideologiassa. IKL:n suomalaisessa
nationalismissa uskonto ja kansa kietoutuivat erottamattomasti
yhteen. Uskonto
oli IKL:n aatteessa isänmaallisuuden keskeinen komponentti.
Kansallisuusaatteella
oli materiaalista todellisuutta korkeampi päämäärä ja Suomen
kansalla Jumalan sille antama tehtävä.
”Suomessa
kansallissosialistien keskenään riitaisat ryhmittymät tuntuivat
ymmärtäneen,
että ollakseen varteenotettava toimija suomalaisen radikaalin
oikeiston piirissä puolueiden ohjelmiin oli otettava uskonnollisia
arvoja alleviivaavia pykäliä”, sanoi
Swanström. ”Uskonnollisista
maininnoista huolimatta suomalaiset kansallissosialistit eivät
kuitenkaan saaneet IKL:n tavoin kanavoitua itselleen esimerkiksi
körttiläisyyttä kannatuksensa nostamiseksi. Voidaankin sanoa, että
uskonnolliset viittaukset kuuluivat kansallissosialistien käyttämien
mutta teholtaan heikoiksi jääneiden nationalistisen retoriikan
tyylikeinojen arsenaaliin.”
KÖRTTITEOLOGIT
SS-JOUKOISSA
Kun
historiankirjoituksessa on haluttu tehdä eroa suomalaisten
SS-miesten ja muiden SS-miesten välille, on helppo ottaa esille
esimerkiksi SS-sotilaspastorit
Ensio
Pihkala
ja Kalervo
Kurkiala.
Tässäkin
ontuu kuitenkin se, että
sotilaspastoreita palveli myös
useissa
eri kansallisuuksien piiristä rekrytoiduissa Waffen-SS:n
vapaaehtoisyksiköissä. Swanström
mainitsi nimiäkin.
Pihkalan
ja Kurkialan lisäksi kuului SS-miehiin
kaksi muuta körttiteologia, Paavo
Maunula
ja Penna
Konttinen.
Palvelussitoumuksessaan Maunula ilmoittautui IKL:n kannattajaksi ja
Konttinen kansallissosialistiksi.
Pihkalan
ja
Kurkialan
erityisasema ilmenee siinä, että he olivat todennäköisesti
ensimmäiset
sotilaspastorit Waffen-SS:n piirissä. He
olivat
myös poliittisesti aktiivisia: Pihkala kuului AKS:ään, jonka
Suur-Suomi-julistus innoitti häntä sotaretkellä Neuvostoliittoa
vastaan, ja
Kurkiala
ilmoitti SS-aseveljet ry:n jäsenkortissa, että hän oli pitänyt
puheita Lapuan liikkeen ja IKL:n puolesta ja ollut tasavallan
presidentin valitsijamies kaksissa vaaleissa.
Swanström
sanoi, että näiden
neljän teologin kohdalla voidaan hyvällä syyllä puhua
suomalaisten omaleimaisuudesta SS-joukoissa. Uskonto, erityisesti
herännäisyys, kietoutui yhteen perinteisen suomalaisen
nationalismin kanssa ja tuli lopulta myös kytketyksi fasismiin.
Suomalaisen SS-liikkeen ytimessä pappien näkemyksissä kohtasivat
IKL, AKS, kansallissosialismi ja körttiläisyys. Sodan jälkeen
näitä SS-liikkeen kantavia aatteita on haluttu tarkoituksella
häivyttää taka-alalle ja nostaa esiin epäpoliittisuutta ja
maltillista isänmaallisuutta.
Millainenhan mahtaa olla nykyisin pappien yhteiskunnallinen suuntautuminen? Sosialisteja 5 %, ei-sosialisteja 75 ", eos 20 %.
Kuvassa
ovat Kalervo Kurkiala ja hänen esimiehensä, SS-Gruppenführer Felix
Steiner.
kari.naskinen@gmail.com