Elokuva The Wife alkaa, kun amerikkalainen
kirjailija Joe Castelman odottaa soittoa Tukholmasta. Tulisikohan se Nobelin
palkinto? Palautui mieleen se, kun Martti
Ahtisaari sai kotiinsa Nobel-soiton. ”Tulihan se sieltä”, sanoi Ahtisaari
suorassa tv-lähetyksessä. Ahtisaaren vieressä oli rouva Eeva Ahtisaari, Joe Castelmanin vieressä on rouva Joan Castelman.
Soitto tulee ja tästä alkaa tarina, joka huipentuu palkitsemisillallisilla
Tukholmassa. Joe Castelmanin kävellessä kohti puhujalavaa kysyy Joanin vieressä
istuva mies, mitä Joan tekee ammatikseen, Joan vastaa: ”Olen kuninkaantekijä.”
Ruotsalaisen Björn Rungen ohjaama
elokuva sopii hyvin tähän aikaan. Se ei ole puhdas meetoo-elokuva, mutta naisen
alistamisesta joka tapauksessa on kysymys. Menestyskirjailijan vaimo on älykäs,
hieno nainen, joka kuitenkin aina on pysytellyt pois valokeiloista. Mies kyllä
eri yhteyksissä kiittelee vaimoaan ja myöntää, että ilman Joanin kannustavaa
tukea ja kumppanuutta hän ei olisi se mikä hänestä on tullut.
Kaikesta alkaa vähitellen paljastua, että asia ei ole näin yksinkertainen.
Tilanne joutuukin uuteen valoon, kun Joe Castelmanista elämäkertakirjan
tekemistä suunnitteleva toimittaja esittää Joanille tukalia kysymyksiä.
Toimittaja kyselee Joanilta tämän suhtautumista miehensä moniin syrjähyppyihin
naisten kansa, ja sitten myös siitä, millainen Joanin rooli todellisuudessa on
ollut miehensä kirjailijanammatissa.
Tämä tapahtuu Tukholmassa 1992. Välillä palataan lyhyissä takautumissa niihin
aikoihin, jolloin pariskunnan suhde oli alkanut. Joe oli yliopiston lehtori ja
Joan hänen oppilaansa kirjallisuudenopiskelijana. Lehtori oli kiinnittänyt huomiota
Joaniin erityisenä lahjakkuutena.
Toisessa takaumassa Joan on päässyt töihin kirjankustantamoon, jossa pohditaan tulevan
vuoden kustannuspäätöksiä. Naiskirjailijat eivät tule kysymykseen. Miehet
pitävät palaveria ja toteavat, että ei se oikein ole mahdollista, koska isojen
lehtien kirjallisuustoimittajatkaan eivät kunnolla noteeraa naisia.
Elokuva korostaa tavoitetta sukupuolten tasa-arvoon. Päähenkilöiden nimetkin
ovat melkein samanlaiset, Joe ja Joan. Lisäksi vaimoa esittävä Glenn Close on taas kerran
poikatukkainen ja kasvonpiirteiltäänkin hieman maskuliininen. Yhdessä
elokuvassa Glenn Close on esittänyt myös naista, joka esiintyy olosuhteiden pakosta
miestä (Albert Nobbs, 2012)
Kuvaan sopii myös se Glenn Closen henkilöhistoria, että hän on ollut kuusi
kertaa Oscar-ehdokkaana eli aivan loppusuoralla, mutta ei ole saanut palkintoa
koskaan. Seitsemäs ehdokkuus taitaa olla nyt edessä.
Glenn Close on kertonut omasta nuoruudestaan, että vanhemmat panivat hänet
teini-ikäisenä jonkinlaisen ”moraaliarmeijajärjestön” toimintaan, jossa osana
oli hippiliikkeen oikeistolaisena vastineena esiintynyt Up with People -kuoro.
Se oli lannistava kokemus, ja edelleen Glenn Close sanoo olevansa ujo ihminen.
Myös elokuvan Joan on ujo, ja vasta Nobel-reissu Tukholmaan saa hänen
varauksellisuuteensa murtuman.
Tukholmassa Joe Castleman flirttailee nuoren valokuvaajanaisen kanssa ja Joan
pääsee tästä perille, kuten on päässyt avioliiton aikana miehensä muistakin vastaavista
seikkailuista. Sitten hän pyytää, ettei Joe enää illallispuheessaan kiittelisi
häntä, vaan puhuisi vain omista asioistaan. Joe ei pyyntöä noudata ja Joanin
mitta alkaa olla täynnä.
Glenn Close on roolissaan erinomainen. Tosin syrjään vetäytymään tottunut Joan
on edelleen mieluiten syrjässä, joten näyttelemiseksikin riittää sama
varautuneisuus ja vaatimattomuus. Joen roolissa Jonathan Pryce puolestaan on energiapakkaus, jota hivelee
luonnehdinta 1900-luvun johtavana elävänä kirjailijana. Kokonaisuudessaan hyvää
puheteatteria, jossa sävyt ovat pinnan alla, mutta tuntuvat.
(Vuonna 1992 oikean kirjallisuus-Nobelin sai Derek Walcott Karibianmeressä olevalta Saint Lucian saarelta.)
kari.naskinen@gmail.com