Päijät-Hämeen Mobilistit on Suomen suurin museoautoharrastajien yhdistys. Jäseniä on runsaat 600, joilla on yhteensä yli 800 museoautoa. Kerholla itselläänkin on kahdeksan autoa:
Chevrolet Truck/3340 (1928)
Ford A-A (1931, paloauto)
Chevrolet HS Special 15J (1938)
Ford 817 T-157 (1938, kuorma-auto)
Donau Kombi F-800/2750 (1955)
Bedford (1963, linja-auto)
Ford Anglia (1965)
Scania L-50 S/48 (1968)
Suomen ajoneuvohistorialliseen keskusliittoon kuuluu 29 jäsenyhdistystä. Liiton jäsenillä on eri puolilla maata 13 museota. Orimattilan halli ei kuitenkaan ole museo, mutta yhdistyksen edellisellä puheenjohtajalla Antti Vähällä on noin 30 auton museo Vesivehmaalla Vähälän tilan vanhaan navettaan remontoituna. Joka pääsiäisenä Antin automuseossa on avoimet ovet (muulloin sopimuksen mukaan). Vähälä toimii Päijät-Hämeen Mobilistien vastaavana museoajoneuvotarkastajana ja on SA-HK:n teknisen valiokunnan jäsen.
Kun lasketaan muutkin kuin nämä museot, on Suomessa kaikkiaan noin 30 ajoneuvomuseota. Automuseoiden neuvottelukunta aloitti viime vuonna uuden perinteen ja valitsi Vuoden ajoneuvomuseoksi 2017 Liperissä olevan Keijo Hirvosen Myllyn vanhat autot -museon. Palkinto luovutettiin Hirvoselle Lahden Classic Motorshowssa viime keväänä.
Museoajoneuvo on arkikäytöstä poistettu harrasteajoneuvo, joka on museotarkastettu ja hyväksytty museoajoneuvorekisteriin. Suomessa museoauton tulee olla vähintään 30 vuotta vanha. Trafin pitämässä rekisterissä on reilusti yli 30 000 museoajoneuvoa.
Lisäksi on uusi perinneajoneuvorekisteri, johon valitaan museaalisin perustein sellaisia ajoneuvoja, jotka voivat kertoa jotakin Suomen ajoneuvohistoriasta. Tähän rekisteriin merkitään vain sellaisia ajopelejä, jotka ovat olleet Suomessa rekisterissä ennen vuotta 1922. Toistaiseksi tässä rekisterissä ovat vain Opel Torpedo (1911), Ford T (1914), moottoripyörä Rudge Multi (1914) ja kuorma-auto Republic (1920).
kari.naskinengmail.com