Luen säännöllisesti kolmea sanomalehteä. Niissä oli nyt kuukauden aikana
yhteensä 43 kirja-arvostelua. Se oli aika vähän, kun ottaa huomioon, että varsinkin
loppuvuodesta ilmestyy joulumarkkinoita varten paljon kirjoja.
Tilanne oli ennen vanhaan toisenlainen. Merkittäviä kirjankustantamoja oli 5-6,
joiden julkaisemat kirjat noteerattiin sanomalehdissä hyvin. Toisaalta kun
mennään vielä kauemmas 1950-luvun alkuun, ei sanomalehdissä silloin edes ollut
erillisiä kulttuurisivuja, vaan taidetta koskevat yksipalstaiset jutut
luikertelivat siellä täällä muiden juttujen ja mainosten välissä.
Urheiluosastot olivat.
Digitalisaation myötä kirjojen painaminen on nyt helpompaa ja halvempaa.
Kustannustoimintaa harjoittavia yrityksiä tai muita yhteisöjä on nyt lähes 200.
Vuodessa ilmestyy Suomessa nykyisin noin 12 000 kirjaa.
On iso asia, kun kirjailija saa kirjastaan arvostelun Helsingin Sanomiin. Olisi
mielenkiintoista tietää, millaisen myyntipiikin oululaisen Miki Liukkosen romaani O (WSOY,
2017) sai sen jälkeen, kun Hesari oli tehnyt siitä sivunkokoisen jutun.
Vanhempi oululainen kirjailija Antti
Tuuri sai aikoinaan toisenlaisen kohtelun. Tuuri toimi myös Kaleva-lehden
kirjapainon teknisenä johtajana, minä aikana häneltä ilmestyi kolme kirjaa.
Näistä kirjoista eivät alueen muut lehdet kirjoittaneet rivin riviä. Koska
Tuuri siis oli kilpailevan lehden palveluksessa, leikkasivat muut lehdet hänen
ja hänen kirjansa nimet pois jopa kustantajien syysuutuusluetteloista.
Kun Tuuri sai Kulttuurirahaston Pohjois-Pohjanmaan rahaston apurahan, Kansan
Tahdon kirjallisuusarvostelija kirjoitti, että kysymyksessä on
veronkiertotemppu. Tämän johtopäätöksen arvostelija oli tehnyt siitä, että
Kaleva oli mukana ko. rahastossa, joten hän ajatteli Tuurin saaneen osan
palkastaan kirjallisuusapurahana.
HEVOSEN KIMPUSSA
KIEHAAVIA PAARMOJA
”Arvostelijat ovat kuin kyntävän hevosen kimpussa kiehaavia paarmoja”, sanoi Tshehov. ”Olen 25 vuotta lukenut novellieni
arvosteluja, mutta yhtäkään arvokasta ohjetta en muista. Kerran vain on Skabitshevski tehnyt minuun
vaikutuksen: hän kirjoitti, että tulen kuolemaan humalapäissäni aitoviereen.”
Japanilainen kirjailija Takeshi Kaiko vertasi
kriitikkoja gangsteripomoihin: ”Myös he polttavat kylvyssä, viinalasi kädessä,
lueskelevat silmiään siristellen ja riipustelevat jotakin muistiin. Joskus he
ovat kuin profeettoja, joskus kuin uhrieläimiä.”
Usein kritiikki tietenkin ärsyttää, kun se ei ole mieleen. Ammattimaisen kriitikon
arvostelu ei kuitenkaan ole ”vain yhden ihmisen mielipide”, kuten monesti
sanotaan. Kun hyvä arvostelija arvostelee taidegalleriassa olevia teoksia, hän
tekee sen vankkaan kokemukseen perustuen. Hän tuntee tyylilajien historian, kehityksen
ja senhetkiset trendit. Ammattilainen osaa erottaa teoksista sellaisia asioita,
joita me maallikot emme osaa. Kriitikolle ei riitä se, mikä riittää vaikkapa
minulle yhden ihmisen mielipiteeksi ilman varsinaisia perusteluja: ”Tuo on kiva,
voisin ottaa seinälleni – tuosta en maksaisi mitään” jne.
Teatteriarvostelija ei kirjoita näytelmästä sen mukaan, miten se mahdollisesti
vetää yleisöä. Arvostelija kirjoittaa näytelmästä taiteena. Arvostelija katsoo
vuosittain ehkä 50-70 näytelmää, hän tietää perinjuurin, mistä teatteritaiteessa
on kysymys.
Edesmennyt kriitikko-kirjailija Pekka
Lounela sanoi, että kriitikko on ammattilukija, ammattikatsoja,
ammattikuuntelija. Kriitikon ammattitaidon perusta on se, että hän lakkaamatta ottaa
työkseen vastaan taidetta, hänen aistinsa terästyy, hänen tarkkaavaisuutensa
suuntautuu yhä enemmän olennaiseen, hän oppii yhä paremmin käyttämään havaintomateriaaliaan
hyväkseen.
Arvostelijakin on silti kannanotoissaan subjektiivinen. Tästä huolimatta hän ei
ole ihan tavallinen ”yksi meistä”. Hän on ammattilainen.
Arvostelut ovat joka tapauksessa mukavaa luettavaa. Kun menen teatteriin,
oopperaan tai elokuviin, en ennakkoon lue arvosteluja, mutta kotiin tultuani
hyökkään heti vertailemaan, onko arvostelija ollut yhtään samaa mieltä kuin
minä. Elokuvista puheen ollen on erikoista, että lehdissä julkaistaan arvostelut
kaikista ensi-iltansa saavista elokuvista, kaikkein paskimmistakin, mutta
kirjoista vain murto-osa saa lehtiarvostelun.
Graafisen alan diplomi-insinööri Antti Tuuri on muuten sitä mieltä, että kaikki
henkisempi elämä vaikeutuu 65. leveyspiirin pohjoispuolella.
kari.naskinen@gmail.com