keskiviikko 22. syyskuuta 2021

Dyyni on tasapaksua aavikkoa alusta loppuun


Scifi- ja Star Trek -uskovaisille Dyyni, osa yksi on luultavasti aivan huippua. Jatkoakin seuraa, sillä elokuva loppuu repliikkiin ”tämä oli vasta alku”. Elokuva kertoo aavikkoplaneetalta jostakin maailman ääristä ja eletään 10000-lukua. Ihmisiä siellä elää ja soditaan niin kuin aina ennenkin. Kovin futuristinen ei elokuva ole, mutta lentolaitteet ovat mielenkiintoisia. Kaksi ja puolia tuntia tuntui kuitenkin todella pitkästyttävältä, sillä itse tarina on kovin yksinkertainen. Kanadalaiselta ohjaajalta Denis Villeneuvelta näin tätä ennen Arrivalin (2016), joka on humaani kertomus ihmisten ja ulkoavaruuden olioden kohtaamisesta. Dyyni ei ole samaa lajia.


Elokuvan planeetta on nimeltään Arrakis, jota pinnanmuodostuksensa takia kutsutaan myös Dyyniksi. Sen suuri asia on aavikon pinnalta kerrättävä pölymäinen, psykoaktiivinen rohto, joka käyttöön jalostettuna pidentää ikää, laajentaa tietoisuutta ja jopa edistää mahdollisuutta tähtienväliseen matkustamiseen.
Valtataisteluhan sen omistamisesta tulee; maapallolla on taisteltu öljystä ja saa nähdä, millaiseen kolonialismiin litium kohta johtaa, kun kaikkien autojen on 20 vuoden kuluttua liikuttava sähköllä. Ikuisia kysymyksiä.

Paljon on Arrakis-planeetalla samaa kuin meillä maapallollakin. Luojasta puhutaan ja jonkinlaista messiasta odotetaan, mutta sitä ennen on käytävä Pyhää sotaa. Joissain asioissa siellä ollaan kehityksestä ihmeellisesti jäljessäkin. Pitkäs
tyttäviä taisteluita ja tappeluita käydään miekoin ja tikarein, eikä puhettakaan laseraseista tai rynnäkkökivääreistä. Viralliset asiakirjat ovat kuin papyruskääröjä, jotka on sinetöity punaisella vahalla. Juhlaseremonioissa musiikki soitetaan säkkipilleillä.

Dyynin maailma on synkkä. Kaikki sisäkuvat palatseista ja muualta ovat pimeitä, ja näyttääkin, että sähkövaloa ei tuolla planeetalla ole vielä keksitty. Värit ovat kauttaaltaan rusehtavia. Musiikki jyrisee ja murisee lujaa niin, että katsoja takuulla tietää jotain pahaa olevan tekeillä. Pahoja ovat myös 400 metriä pitkät hiekkamadot, joita elokuvassa ei kuitenkaan nähdä kuin yhdessä kohtaa, mutta ei kokonaisina.

Mytologinen kertomus vie sekä kuvin että henkilöiden nimin
mielikuvan jotenkin arabimaailmaan, mutta sillä ei kai ole mitään merkitystä. Elokuva perustuu amerikkalaisen Frank Herbertin samanimiseen, kolmiosaiseen tieteisromaaniin (1965), josta osa on suomennettukin.

Tätä ennen yritti chileläinen
Alejandro Jodorowsky tehdä Dyynistä elokuvan, mutta hanke keskeytyi rahojen loputtua. Vuonna 1984 siitä teki elokuvan David Lynch, mutta siitä tuli täysi pannukakku, kuten voitiin nähdä, kun se pari vuotta sitten tuli televisiosta. Villeneuven elokuva on parempi, mutta kohderyhmä on suppea.

kari.naskinen@gmail.com