Matteus-passio Jeesuksen
elämän
loppuvaiheista
on sisällöltään kova juttu ja sävellyksenä ehkä kaikkien
aikojen paras. Enkä minäkään siitä irti pääse, tämä on jo
neljäs kerta, kun siitä kirjoitan.
Jeesus saattaa olla
maailmanhistorian tunnetuin henkilö ainakin kristinuskon
vaikutuspiirissä ja sen liepeillä olevien ihmisten keskuudessa.
Johann Sebastian Bachille Jeesus oli niin totta kuin
totta voi olla. Kun Jeesus on kuollut ja
maanjäristys
koettu,
kuullaan ristiinnaulittuja Golgatalla vartioimassa olevien sotilaiden
uskontunnustus:
”Wahrlich,
dieser ist Gottes Sohn gewesen” (Totisesti,
tämä on ollut Jumalan Poika).
Musiikkitieteilijä Topi
Linjamaa on
selvittänyt meille maallikoille, että Bach kirjoitti tähän
kohtaan 14 nuottia bassoäänelle. Tiedetään, että äänenmurroksen
jälkeen kuoropoika Johann Sebastian siirtyi sopraanosta bassoon, ja
näin Bach kirjoitti itsensä kauhistuneiden sotilaiden joukkoon
tunnustamaan, että Jumalan Poika tässä oli. (Matkaopas
Matteus-passioon,
Basam, 2020)
Todisteita Jeesuksen taivaallisesta
jumalallisesta
isästä
ei toistaiseksi ole löytynyt. Perseverancekaan
ei ole tehnyt havaintoa. Jeesus
Nasaretilainen
sen sijaan oli
historiallinen
henkilö.
Nykytutkimuksen
mukaan tästä ei ole epäselvyyttä. Evankelistojen ja Paavalin
lisäksi
Jeesuksen olemassaolon mainitsivat ensimmäisellä vuosisadalla
eläneet juutalainen historioitsija Josefus
ja
roomalainen Tacitus,
joka mainitsi kirjoituksissaan myös
Pontius Pilatuksen.
Näistä
tiedoista pystyy päättelemään, että Jeesus kuoli 30-33 vuotta
syntymänsä jälkeen.
Historiallinen tosiasia on sekin,
että roomalaiset ristiinnaulitsivat juutalaisia. Tämän
yleiseksi tulleen teloitustavan roomalaiset olivat todennäköisesti
omaksuneet Intiasta kreikkalaisten välityksellä. Tacituksen mukaan
Pilatus teloitutti Jeesuksen,
joka oli joukkionsa tai lahkonsa (lat. vulgus)
perustaja.
Kuolemantuomion perusteena oli kansankiihotus, joka uhkasi
yhteiskuntarauhaa. Päätöksen
teki Jerusalemin Suuri neuvosto ja sen vahvisti Pontius Pilatus
roomalaisen miehitysvallan edustajana. Pilatus
kuitenkin oli pakkoraossa, sillä kuten hän Bachin teoksessakin
laulaa, ”olen syytön tämän Vanhurskaan vereen, katsokaa
eteenne”. Tästä
se alkoi juutalaisviha, joka huipentui 1900 vuotta
myöhemmin.
Helsingin yliopiston uskontotieteen dosentti
Raimo
Harjula (1937
- 2012)
kirjoitti
tutkimuksen Jeesuksen elämästä ja persoonasta: Jeesus
– mies myyttien takana (Gaudeamus,
2012). Siinä hän vetää analyysinsa lopputulokseksi, että
käsitystä
Jeesuksen kuolemasta koko maailman synnit sovittavana uhrina on
mahdotonta sopeuttaa Galilean profeetan omaan julistukseen, vaan tämä
näkemys edustaa myöhäisempiä traditioita ja
tulkintoja:
”Historian
Jeesus itse ei esiintynyt Maailman Vapahtajana, vaan hänen missionsa
oli aikansa juutalaisen uskonnollisuuden uudistaminen. Samalla
sovitusoppi tarjoaa esimerkin siitä kuinka pyhät
elämäkerrat synnyttävät ympärilleen yhä uusia
tulkintakerrostumia, jotka eivät siis itse ole enää
sakraalibiografioita.”
Kun
maalliseen nykypääsiäiseen kuuluvat mämmi ja kananmunat,
liitetään munista puhumiseen usein myös kaksimielisyyksiä.
Eikähän maailma ilman seksiä pyörisikään. Tiesi tämän myös
Bach, joka yhdessä kantaatissaan (BWV 49) panee Jeesuksen
vikittelemään Seele-neitosta: ”Tule, kaunokainen, tule ja anna
minun suudella sinua.”
kari.naskinen@gmail.com
torstai 1. huhtikuuta 2021
Jeesus oli
Jo toinen
pääsiäinen ilman Bachin
Matteus-
tai Johannes-passiota kirkossa. Yle Radio 1:stä Matteus-passio
kyllä tulee tänä iltana, mutta ei se ole sama asia. Välillä voi
puhelin soida, jääkaapillakin tulee ehkä käydyksi ja muita
häiriötekijöitä.